סמארטפונים ואינטרנט

גם אתם חוששים יותר מדי מאובדן הסלולרי? אתם לא לבד

תופעת החרדה הכי מדוברת כיום היא נומופוביה – חרדה עזה מחסרונו של הסמארטפון, המכשיר שהפך את (כמעט) כולנו למכורים. הכירו את התופעה ואת דרכי הפתרון

  • ג' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הכירו את החרדה הכי מדוברת היום: נומופוביה - No Mobile Phone Phobia – תחושת חרדה משתקת מחסרונו של המכשיר הסלולרי הממכר. השם נומופוביה התקבל והפך למושג בשנים האחרונות, והוא מבטא המשך ישיר לתופעת ההתמכרות לסמארטפונים, שתועדה במחקר כבר ב-2008.

אנשים הסובלים מנומופוביה מתארים תופעות כמו חלחלה, התקפי חרדה, הזעות ודופק מואץ. הם מספרים על היצמדות לנייד גם בחדר הלידה, על נהיגה לילית ארוכה בגשם שוטף בכביש מהיר בארץ זרה בניסיון לאתר מכשיר שאבד. המחשבה על אובדן המכשיר היא הסיוט האולטימטיבי, אחד הדברים הנוראים ביותר שיכולים לקרות לאדם המודרני.

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית, מסביר ל'ידיעות אחרונות' כי החרדה קשורה לתחושת השליטה. "אנחנו חוששים מסכנה שמקורה בצמצום יכולת השליטה שלנו, וכשמדובר בטלפון הנייד מפחיד לחשוב מה יהיה אם לא נענה לטלפונים, אם נפספס הודעה חשובה, אם לא נראה מה התחדש בפייסבוק. ככל שאנחנו יותר תלויים בו לתקשורת עם הסביבה, ואנחנו מאוד תלויים בו - כך החרדה מאובדנו גוברת. וכיוון שהנייד הפך לשער לעולם - באמצעותו אנחנו מחפשים ורוכשים בגדים, מזמינים מקום במסעדות, בודקים את תוצאות הבדיקות הרפואיות שעשינו ומבררים מה שלום קרובינו – אנו מעצימים את החשש מאובדנו".

"כולנו נומופובים ברמה מסוימת", מפתיע ד"ר טל. "אבל החרדה הזאת מאפיינת יותר את מי שנוטים מלכתחילה לחרדה, אנשים שהם בבסיסם תאבי תחושת שליטה, שרוצים להיות בטוחים, וכן את הדאגנים מטבעם ואלה שנוטים להיבהל ולהיות דרמטיים".

"החרדה קיימת כמעט במאה אחוז מהאוכלוסייה שמשתמשת בסמארטפון, אבל צריך להיזהר מהגדרתה כפתולוגית", אומרת הפסיכולוגית הקלינית אביטל לוין. "החרדה נעשית בעייתית כשהיא פוגעת בתפקוד ובבריאות הנפשית, ואצל רובנו זה לא קורה. כשהמצוקה חמורה צריך לטפל בזה וללמד את עצמנו להישמר. לא מפני אובדן המכשיר, אלא מפני השלכות החרדה על תפקודנו ובריאותנו הנפשית. כדי לעשות את זה, כדאי לתרגל זמנים בלי המכשיר, להרגיל את עצמנו להתנתק ממנו לפרקי זמן מסוימים ולהאריך אותם בהדרגה.

"כשקולטים שיותר ויותר שעות מוקדשות להתעסקות במכשיר, שיש עיסוק בלתי פוסק במחשבות מה יקרה בלעדיו, ובוודאי כשזה מלווה בסימני חרדה גופניים ולא מצליחים עצמאית להרגיע את המצב - כדאי לפנות לייעוץ מקצועי", אומרת טל.

זה מה שקורה כשהאבא והאמא עסוקים כל היום בסמארטפון:

כיצד אנו נראים מהצד עם הסמארטפון? סרטון קצר ועצוב על ההתמכרות:

 

תגיות:התמכרותפלאפוןסמרטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה