טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת נח: אצלך זה לא יקרה? כדאי להתעורר

אם עדיין ישנו אדם הסובר לתומו ש"אצלי זה לא יקרה", מוטב שיתעורר תיכף ומיד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הורים רבים מדברים על גודל ניסיונותיהם, ועל מפחי הנפש הכרוכים בגידול וחינוך ילדיהם, כשהנושא המרכזי שעולה חדשים לבקרים מדבר על ההתמודדות עם השלכותיה של המדיה הפולשנית.

ואם עדיין ישנו אדם הסובר לתומו ש"אצלי זה לא יקרה", ושהקלקולים הגדולים שייכים לבתים הרוסים או למחנכים גרועים, מוטב שיתעורר תיכף ומיד מהדמיון-לנד.

אז הבה נתבונן במספר נקודות חשובות:

1. אם לילדים ניתנת גישה לאינטרנט (אפילו מסונן), יש לקחת בחשבון שהם בהכרח יראו גם דברים שאיננו מעוניינים לחשוף בפניהם! וממילא ישפיע הדבר על נשמתם הטהורה ודרכי התנהגותם. אין שום מצב בו ילדינו ייחשפו לתכנים כלשהם, כולל ספרים, ללא פיקוח רציף שלנו המבוגרים (כשגם לנו ראוי להימנע כמובן מתכנים בעייתיים), וימלטו מהנזקים ההרסניים הכרוכים בכך. אסור לטלוויזיה, פלאפון או מחשב להיות בייביסיטר. נקודה.

2. עלינו להיות נכונים לשוחח עם ילדינו בצורה פתוחה ביותר, על כל דבר שבעולם. ובעיקר בנושאים שמעסיקים וטורדים אותם ואת בני גילם.

אני, למשל, שואלת את ילדי בכל עת מצוא מה הם מרגישים ביחס לאירוע או לנושא מסוים, נותנת להם לבטא את רעיונותיהם ותחושותיהם, מקשיבה לדבריהם עד הסוף, ורק אז משתדלת להגיב ממקום מיושב, אמפתי ונטול שיפוטיות וביקורתיות.

לדוגמה: "אני מבינה שאת רוצה... ודווקא משום שאני אוהבת אותך, ויודעת שזה יכול להזיק לך מאוד, אני לא מאפשרת לך לעשות זאת", ואז אני שואלת: "האם היית רוצה, למשל, שרק בגלל שכולם חושבים שלשתות רעל זה טעים וטוב, אני אתן גם לך לשתות ממנו?, או שהיית מצפה ממני למנוע ממך לעשות דבר שאני יודעת בוודאות שיזיק לך?", ואז מחכה בסבלנות לתשובה מפי הילד/ה... פשוט מלב אל לב.

3. עלינו להסביר לילדינו את ההבדל בין "טוב" ל"נעים", ובין "רע" לבין "לא נעים". לדוגמה: הורה מחייב את ילדו לשתות תרופה מרה לצורך רפואתו. זה לא נעים לילד, אבל זה טוב בעבורו.

"נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו". מספרת התורה על אדם שבוחר בדרך הישר גם כשהמציאות מסביבו נגועה בשחיתות ובחטאים איומים. המסר הוא שקל לומר שב"דור שכזה" אין סיכוי לגדל ילדים שהולכים בדרך המלך הישרה, אולם זוכים לעלות ולהתעלות אך ורק אלו שמתייגעים יום אחרי יום, במשך 120 שנה, לבנות תיבה להם ולבני משפחותיהם, גם אם מגחכים עליהם בשל כך, אף על פי שנתפסים הם כמוזרים בעיני אחרים, ובעיקר אם מבינים המה ש"לפום צערא אגרא". שבת שלום!

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:פרשת נחהעצמה לנשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה