אחרית הימים

"סוף העולם יבוא ב-2060", כך כתב הפיזיקאי אייזק ניוטון

פתקית שכתב הפיזיקאי אייזק ניוטון מכילה את התחזית לפיה קץ העולם יבוא ב-2060. איך הוא חישב את התאריך – ולמה הוא שמר את החישוב לעצמו?

  • כ"ח תשרי התשע"ח
משמאל הפיזיקאי אייזק ניוטון (צילום: shutterstock)משמאל הפיזיקאי אייזק ניוטון (צילום: shutterstock)
אא

סרט תיעודי חדש של ה-BBC  חושף: הפיזיקאי אייזק ניוטון מגדולי המדענים בהיסטוריה, חזה כי סוף העולם יבוא ב-2060.

הפרסום הזה היה מן הסתם מרגיז מאד את אייזק ניוטון, שנהג למתוח ביקורת חריפה על מפרסמי תחזיות בעניין סוף העולם. ניוטון לא היה רק מדען מבריק – הוא גם היה איש דתי מאד שנהג להגות בתנ"ך כל חייו. מקריאה בספר דניאל הוא הגיע למסקנה שסוף העולם האמיתי יגיע ב-2060, אבל את התחזית הזו רשם על פתק קטן ששמר לעצמו, וכלל לא התכוון לפרסם אותה.

במשך שנים ארוכות איש לא ידע שניוטון כתב כתבים תיאולוגיים רבים, ובוודאי לא שניסה לחשב לעצמו את קץ הימים. כתביו של ניוטון נשמרו על ידי משפחת הרוזן מפורטסמאות' במשך מאות שנים ולא נחשפו לציבור. ב-1936, עם זאת, הועמדו הכתבים למכירה פומבית על ידי חברת סות'ביס, ונרכשו בידי אספן יהודי בשם אברהם שלום יחזקאל יהודה. יהודה נפטר ב-1961 והוריש את האוספים שלו למדינת ישראל. כתבי ניוטון, עם זאת, הגיעו לארץ רק ב-1969. גם אז, הכתבים עדיין לא היו נגישים לציבור החוקרים. רק ב-1991 הם פורסמו במיקרופילמים. רק אז, כשחוקרים של ניוטון החלו בודקים ביסודיות את כתביו, איתרו כמה מהם את הפתקית שמציינת את 2060 כתאריך התפוגה של העולם.

ניוטון ניסה גם לפענח נבואות אחרות בתנ"ך, להן הוא קרא 'היסטוריה של העתיד', ולקשר אותם לאירועים שקרו כבר או יקראו. בין השאר הוא כתב כי היהודים ישובו למולדתם העתיקה לפני קץ העולם, אחרי שאומות מרושעות ינסו להחריב אותם. אחרי קץ הימים, הוא האמין, יגיע: 'סוף הבכי כל הצרות והקמת ממלכה פורחת ונצחית'.

למה נמנע ניוטון מפרסום תאריך קץ הימים שמצא? כאמור, הוא התקומם כנגד ניסיונות של אחרים לחשב את תאריך קץ הימים. הוא חשש שבכל פעם כאשר חישוב כזה מוכח כשגוי מערערת את אמינותו של התנ"ך בעיני בני אדם. לפיכך, אפילו שהיה משוכנע לגמרי בדיוק החישובים שלו עצמו – הוא העדיף לשמור גם אותם לעצמו. 

הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת מצטט את דברי התנ"ך והמקובלים, מדריך ומכוון, ומפזר את הערפל מההווה ומהעתיד:

 

הרב יצחק פנגר בסדרה בפרק ראשון בסדרה בת 3 הרצאות, לוקח אותנו למסע אל העתיד- ימי אחרית הימים:

תגיות:פיזיקהסוף העולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה