מעניין

האם הדגים באקווריום שלכם לוקים בדיכאון?

איך יודעים אם הדגים שלכם מדוכאים, ומה אתם יכולים לעשות בנידון?

  • כ"ז תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם נראה לכם שדגי הזהב שלכם חסרי חיוניות ולא אוכלים מספיק, יכול להיות שטלפון לחנות בה קניתם את האקווריום לא יפתור את הבעיה. יכול להיות, מסתבר, שהדגים שלכם פשוט מדוכאים.

"הכימיה של המערכת העצבית של הדגים דומה מאד לזו של בני אדם", אומר פרופסור ג'וליאן פיטמן, פרופסור בפקולטה למדעי הסביבה באוניברסיטת  טרוי באלבמה. "אנחנו חושבים על הדגים כאורגניזמים פשוטים אבל אנחנו לא נותנים להם מספיק קרדיט".

הדמיון לדיכאון אנושי גרם לפיטמן לבחון תרופות חדשות נגד דיכאון על דגי הזברה שהוא מגדל במעבדה שלו. אבחון דיכאון או חוסר דיכאון אצל דגים הוא קל במיוחד, מה שהופך את ניסוי התרופות למהיר הרבה יותר. איך יודעים עם דג מדוכא? פשוט מאד. פיטמן מכניס את דגי הזברה לאקווריום חדש, וצופה בהם. אם כעבור חמש דקות הדגים נשארים במחצית התחתונה של האקווריום – הם מדוכאים. אם הם שוחים במחצית העליונה של האקווריום – הם תקינים, שכן הנטייה הנורמלית של דגים היא לחקור כל סביבה חדשה. ומה עושים כשמדובר בדגים באקווריום שלכם? פשוט תצטרכו לבדוק איפה הם מבלים יותר: במחצית העליונה או בזו התחתונה.

איך יודעים שהדגים אכן מדוכאים ולא סתם, למשל, חרדים בגלל סיבה כלשהי, או חולים? מה ששכנע את ד"ר פיטמן וחוקרים אחרים הוא האופן בו הדגים מאבדים עניין פשוט בכל דבר: באוכל, בצעצועים, בבדיקת הסביבה. ממש כמו אנשים מדוכאים קלינית. אנשים מדוכאים מתכנסים בתוך עצמם? כך גם דגים.

למה הדגים שלכם עלולים לשקוע בדיכאון? בדרך כלל הסיבה היא מחסור בגירויים סביבתיים, אומרים מומחים. דגים הם סקרנים מטבעם ואוהבים חידושים, ואם זרקתם את דגי הזהב שלכם בסתם צנצנת עם מים אל תתפלאו אם הם יהפכו מדוכאים תוך שעות ספורות. רוצים להציל את הדגים שלכם מדיכאון? הקפידו על אקווריום גדול, סביבה מגוונת, והוספת חפצים או צמחים חדשים מפעם לפעם.

אחרי הכל, גם לדגי אקווריום מגיע להיות מאושרים.

תגיות:דיכאוןאקווריוםדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה