היסטוריה וארכיאולוגיה

שמונה נדבכים של הכותל המערבי נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות

במסיבת עיתונאים שערכה הבוקר רשות העתיקות הוצגו הנדבכים שהתגלו – ומבנה מפתיע נוסף שהרומאים ניסו לבנות מעליהם

  • כ"ו תשרי התשע"ח
(צילום: יניב ברמן, באדיבות רשות העתיקות)(צילום: יניב ברמן, באדיבות רשות העתיקות)
אא

לא כל הכותל המערבי גלוי לעין: שמונה נדברים שלו, שהיו טמונים תחת אדמה כ-1700 שנים, נחשפו לאחרונה בחפירות רשות העתיקות באיזור מנהרות הכותל בירושלים. הנדבכים השתמרו היטב והם בנויים מאבנים ענקיות, כמו אלה המוכרות לנו מהכותל.

במסיבת עיתונאים שערכה הבוקר רשות העתיקות מתחת לקשת וילסון, הוצגו לראשונה הנדבכים שנחשפו. רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, נכח במסיבת העיתונאים ואמר: "פעם אחר פעם באים הממצאים הארכיאולוגיים המדהימים ומאפשרים לבני דורנו לגעת בקצות האצבעות בהיסטוריה העתיקה של עמנו ובמורשת היהדות לזיקתה העמוקה לירושלים. כל ממצא כזה מרגש אותי מחדש בעצמות אדירות. לפנינו עוד מלאכת חפירה ארוכה ואני בטוח שככל שנעמיק ונחפור נגיע לתקופות קודמות ולעדות לזיקתו העמוקה של העם היהודי לארץ ישראל ולירושלים". ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, אמר כי היוזמה לחפור מתחת לקשת וילסון הוא תוצאה של יוזמה משותפת של רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל המערבי, כדי לייצל מסלול תיירותי חדש במנהרות הכותל שיחשוף את המבקר לתגליות שנחשפו במקום בשנים האחרונות: שרידי בניין מפואר, מקוואות, והנדבכים שנמצאו עתה.

בנוסף לנדבכים, המתוארכים לתקופת בית שני, מצאו הארכיאולוגים מבנה של... תיאטרון, שהוקם על ידי הרומאים מעל הנדבכים שנותרו אחרי חורבן בית המקדש השני. ההשערה היא כי התיאטרון הקטן הוקם כחלק מהמאמצים להשכיח את עברה היהודי של ירושלים, שהרומאים קראו את שמה 'איליה קפיטולינה' וגרשו ממנה את היהודים. מהממצאים בשטח נראה כי התיאטרון לא היה בשימוש מעולם, ולמעשה ננטש לקראת סוף בנייתו, שלעולם לא הגיעה לכדי גמר. מדוע לא סיימו הרומאים לבנות את התיאטרון? הארכיאולוגים אומרים שייתכן והפסקת הבנייה היא תוצאה של מרד בר כוכבא שפרץ, והפנה את הרומאים לעסוק בדברים חשובים יותר. 

 

תגיות:היסטוריהארכיאולוגיההכותל המערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה