חינוך ילדים

לחפש את הנקודות היפות שמגיעות עם חג הסוכות

הסוכה נמצאת בחצר, וצריך לעלות ולרדת כמה קומות עם מאכלים. הבית מתלכלך יותר מכל פעם, המקום צפוף בחם, ואולי הסוכה נמצאת בהמשך של חדר הילדים, וקשה להגיע אליה. איפה הנקודות הטובות?

  • י"ב תשרי התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

סוכות בפתח! השבוע הכי שמח בשנה, וגם מאתגר לא מעט. הסוכה נמצאת בחצר, וצריך לעלות ולרדת כמה קומות עם מאכלים? הבית מתלכלך יותר מכל פעם? המקום צפוף וחם? ואולי הסוכה נמצאת בהמשך לחדר הילדים, ואז צריך להזיז מיטות בכל בוקר ולהחזיר אותם בכל ערב.

איך נשמח?

1. קורה לך שהילד מתלונן הרבה? לא נראה מרוצה? מקבל כל כך הרבה ועדיין יש לו טענות? הזדמנות נפלאה יש לנו פה ללמד את ילדינו, ששמחה ביום יום לא תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא בהסתכלות שלנו על החיים. הסתכלות חיובית על המצב בו אנו נתונים, בכוחה לשנות לנו את מצב הרוח. במקום להיות עסוקים כל הזמן עם כמה קשה לנו בסוכות, נחפש את  הנקודות היפות שמביא אתו החג. בחירה מודעת של מחשבות חיוביות מביאה אותנו להרגשת שמחה וסיפוק גם בתנאים מאתגרים.

2. אין שמחה כהתרת הספקות. הילד מבקש משהו, ואנחנו מתלבטות. להתיר? לאסור? ואנחנו עונות לו: "אולי...", "נראה...", ועוד אמירות מעין אלו שנותנות לנו את האשליה שהרווחנו זמן ושקט. אבל לא. הילד ממשיך לשאול, לבקש. אולי יוכל עוד להשיג משהו, הרי עוד לא נפלה ההחלטה. ואנחנו מתחילות להתרגז. בואי, אימא יקרה, לא נדחה את הילד בקש. לא נענה לו תשובה סתמית, בשביל להרוויח זמן או כי קשה לנו להחליט. יותר קל לילד לשמוע מילת "לא" ברורה, מאשר "אולי". ה"לא" החותך, אמנם, אומר לו שלא יקבל את מבוקשו, והוא ירגיש מאוכזב לזמן קצר. אך בסופו של דבר ימצא את הכוח, בתוך תוכו או בעזרתנו, להתגבר על אכזבתו. "אולי" משאיר אותו במתח ומונע ממנו להתקדם הלאה למשהו אחר שיוכל לשמח אותו, או להביא לו סיפוק.

3. ובכל זאת, לפעמים קשה לקבל החלטה מיידית. הילד מבקש משהו, ואת שוקלת ברצינות רבה האם לתת לו את מבוקשו או לסרב. אז בינתיים, בזמן שאת רוצה לשקול את הבעד והנגד, הבהירי לילד ברורות שבעוד שעה הוא יקבל ממך תשובה. עד אז הוא יכול ללכת לעיסוקיו, ואין צורך שיזכיר לך שהוא מחכה לתשובה.

4. ולסיכום, אני רוצה לאחל לכולכן חג שמח. שתשרה השמחה במעונכם במשך כל השנה, ושתזכו לרוות רב נחת דקדושה מכל ילדיכם.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד. saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםסוכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה