ותן חלקנו

ותן חלקנו: עיקר התשובה הוא במעשה

"וִדּוּיוֹ שֶׁל תַּרְנְגוֹל". כּוֹתֶרֶת זוֹ אֵינָהּ תְּחִלָּתוֹ שֶׁל סִפּוּר טוֹב, אֶלָּא כוֹתֶרֶת שֶׁהֶעֱנַקְנוּ לִדְבַר מוּסָר מֵאֵת רַבִּי מֵאִיר מִפְּרֶמִישְׁלַן, זיע"א. עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • ח' תשרי התשע"ח
אא

מִדַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה: לִהְיוֹת הַשָּׁב צוֹעֵק תָּמִיד לִפְנֵי הַשֵּׁם בִּבְכִי וּבְתַחֲנוּנִים; וְעוֹשֶׂה צְדָקָה כְּפִי כֹחוֹ; וּמִתְרַחֵק הַרְבֵּה מִן הַדָּבָר שֶׁחָטָא בוֹ; וּמְשַׁנֶּה שְׁמוֹ, כְּלוֹמַר: אֲנִי אַחֵר, וְאֵינִי אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁעָשָׂה אוֹתָן הַמַּעֲשִׂים; וּמְשַׁנֶּה מַעֲשָׂיו כֻּלָּן לְטוֹבָה וּלְדֶרֶךְ יְשָׁרָה; וְגוֹלֶה מִמְּקוֹמוֹ, שֶׁגָּלוּת מְכַפֶּרֶת עָווֹן, מִפְּנֵי שֶׁגּוֹרֶמֶת לוֹ לְהִכָּנַע וְלִהְיוֹת עָנָו וּשְׁפַל רוּחַ (רמב"ם, הלכות תשובה, פרק ב', הלכה ד')

 

כָּךְ מַדְרִיךְ הָרַמְבַּ"ם אֶת הַמְבַקֵּשׁ לְהִשְׁתַּנּוֹת לְטוֹבָה:

"מִדַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה: לִהְיוֹת הַשָּׁב צוֹעֵק תָּמִיד לִפְנֵי הַשֵּׁם בִּבְכִי וּבְתַחֲנוּנִים; וְעוֹשֶׂה צְדָקָה כְּפִי כֹחוֹ; וּמִתְרַחֵק הַרְבֵּה מִן הַדָּבָר שֶׁחָטָא בוֹ; וּמְשַׁנֶּה שְׁמוֹ, כְּלוֹמַר: אֲנִי אַחֵר וְאֵינִי אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁעָשָׂה אוֹתָם הַמַּעֲשִׂים; וּמְשַׁנֶּה מַעֲשָׂיו כֻּלָּם לְטוֹבָה וּלְדֶרֶךְ יְשָׁרָה; וְגוֹלֶה מִמְּקוֹמוֹ, שֶׁגָּלוּת מְכַפֶּרֶת עָוֹן מִפְּנֵי שֶׁגּוֹרֶמֶת לוֹ לְהִכָּנַע וְלִהְיוֹת עָנָו וּשְׁפַל רוּחַ".

נָשִׂים נָא לֵב כִּי הָרַמְבַּ"ם אֵינוֹ מִסְתַּפֵּק בְּשִׁנּוּי הֲלָך מַחֲשָׁבָה וּבְהִרְהוּרֵי חֲרָטָה. מוּבָן מֵאֵלָיו שֶׁבִּלְעֲדֵיהֶם תַּהֲלִיךְ הַשִּׁנּוּי אֵינוֹ מַתְחִיל, אַךְ יֵשׁ צֹרֶךְ גַּם בַּעֲשִׂיָּה שֶׁהִיא הֵפֶךְ הָרַע, "וּמְשַׁנֶּה מַעֲשָׂיו כֻּלָּם לְטוֹבָה וּלְדֶרֶךְ יְשָׁרָה".

* * *

בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אָנוּ קוֹרְאִים בַּהַפְטָרָה אֶת סֵפֶר יוֹנָה. לֹא בִגְלַל סִפּוּר הַדָּג, אֶלָּא בִגְלַל הַסּוֹף שֶׁקָּשֶׁה לְדַמּוֹת כִּי הָיָה מִתְרַחֵשׁ בִּתְקוּפָתֵנוּ - כַּאֲשֶׁר הִגִּיעַ יוֹנָה הַנָּבִיא לְנִינְוֵה, אַחֲרֵי הַתְּלָאוֹת שֶׁעָבְרוּ עָלָיו, וְנִיבָּא לַמֶּלֶךְ: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת"  בִּגְלַל עֲווֹנוֹתֵיהֶם, חָלָה הִתְעוֹרְרוּת עֲצוּמָה בְקֶרֶב אַנְשֵׁי נִינְוֵה - "וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה בֵּאלֹהִים, וַיִּקְרְאוּ צוֹם, וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים מִגְּדוֹלָם וְעַד קְטַנָּם". הַמֶּלֶךְ הוֹרָה: "וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים, הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה, וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה, וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם" .

אֻמָּה נָכְרִית, כֻּלָּהּ, מִגָּדוֹל וְעַד קָטָן, קָרְאָה בְשֵׁם ה' וְעָשְׂתָה תְשׁוּבָה בְּתַעֲנִיּוֹת, בִּלְבִישַׁת שַׂקִּים - פְּעֻלּוֹת הַמְּעִידוֹת עַל חֲרָטָה גְמוּרָה עַל מַה שֶּׁאֵרַע, וְקַבָּלָה גְמוּרָה לְשַׁנּוֹת אֶת הַדָּרֶךְ. אֵיזֶה מְאֹרָע מַדְהִים! רְבָבוֹת, רְבָבוֹת, בְּאֶמְצַע הַחַיִּים, עוֹזְבִים עֲסָקִים, שָׂדוֹת, מִפְעָלִים, מְדִינָה עֲנָקִית כֻּלָּהּ שׁוֹבָתֶת. כֻּלָּם לוֹבְשִׁים שַׂקִּים, כּוֹלֵל בַּעֲלֵי הַחַיִּים! כְּבִטּוּי בִּלְתִּי מִשְׁתַּמֵּעַ לִשְׁנֵי פָנִים שֶׁל הַפְנָמַת הַיְדִיעָה שֶׁדַּרְכָּם לֹא הָיְתָה נְכוֹנָה.

אַךְ לֹא מֵאֵלֶּה הִתְרַשֵּׁם ה'.

"וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם כִּי שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה". רַק כַּאֲשֶׁר נוֹכַח ה' לִרְאוֹת שֶׁהֵחֵלּוּ לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים בַּדֶּרֶךְ הַטּוֹבָה, אֲזַי "וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לָהֶם, וְלֹא עָשָׂה" .

הָרה"ק רַבִּי מֵאִיר מִפְּרֶמִישְׁלַן, זיע"א, רָצָה פַּעַם אַחַת לְעוֹרֵר אֶת קְהַל שׁוֹמְעֵי לִקְחוֹ לָצֵאת מֵהָאֲדִישׁוּת, לְהָבִין שֶׁתְּשׁוּבָה הִיא מַהְפָּךְ, וְלֹא חֲבָטוֹת בַּלֵּב וְצִקְצוּקֵי שְׂפָתָיִם. אָמַר הָרַבִּי: יֵשׁ יְהוּדִים שֶׁעוֹשִׂים כַּפָּרוֹת, מְסוֹבְבִים תַּרְנְגוֹל סְבִיב רֹאשָׁם, אַךְ אֵינָם מְבִינִים אֶת מַשְׁמָעוּת הָעִנְיָן. הִמְשִׁיל עֲלֵיהֶם הָרַבִּי בְּדֶרֶךְ צַחוּת אֶת הַפְּסוּקִים מִמְּגִלַּת אֵיכָה : "אֲנִי הַגֶּבֶר רָאָה עֳנִי בְּשֵׁבֶט עֶבְרָתוֹ. אוֹתִי נָהַג וַיֹּלַךְ חֹשֶׁךְ וְלֹא אוֹר. אַךְ בִּי יָשֻׁב יַהֲפֹךְ יָדוֹ כָּל הַיּוֹם" -

כָּךְ אוֹמֵר הַתַּרְנְגוֹל הָעוֹמֵד לְכַפָּרָה: "אֲנִי הַגֶּבֶר" - אֲנִי הַתַּרְנְגוֹל (בִּלְשׁוֹן חֲזַ"ל תַּרְנְגוֹל נִקְרָא גֶבֶר); "רָאָה עֳנִי" - רוֹאֶה אֶת בַּעַל הַבַּיִת, הֶעָנִי בְמַעֲשָׂיו; "אוֹתִי נָהַג וַיֹּלַךְ" - לְהוֹצִיאֵנִי מֵהַלּוּל אֶל הַשְּׁחִיטָה; "חֹשֶׁךְ וְלֹא אוֹר" - לִפְנֵי עֲלוֹת הַשָּׁחַר. "אַךְ בִּי יָשֻׁב"? הַאִם בְּאֶמְצָעוּתִי בִלְבַד הוּא חוֹשֵׁב לְהִתְכַּפֵּר? "יַהֲפֹךְ יָדוֹ כָּל הַיּוֹם" - גַּם אִם יְסוֹבְבֵנִי מֵעַל רֹאשׁוֹ כָּל הַיּוֹם, לֹא יוֹעִיל לוֹ לְכַפָּרָה אִם לֹא יִשְׁתַּנֶּה וִישַׁנֶּה אֶת מַעֲשָׂיו.

חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:תשובהכיפורותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה