חינוך ילדים

אמא, האם את מגנה על הילדים שלך?

מתי הדאגה שלנו על הילדים הופכת לגוננות יתר? והאם כדאי לקנות לילד כוס ברד?

  • ו' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ימי החגים הם ימים עמוסים רגשית. הרבה מצבים של רגשות מנוגדים באים עלינו בימי הרת עולם. מצד אחד הפחד והיראה לקראת ימי הדין, ומצד שני אנו מצווים לשמוח בחג ולהרבות בסעודות. יש גם מצבים בחינוך ילדים, בהם אנו מרגישות שאנו נקרעות לשני צדדים.

1. החלום של כל הורה הוא לראות את ילדו מאושר. לראות את ילדינו בצער מצער אותנו מאוד. ובשביל להתפטר כמה שיותר מהר מההרגשה הקשה הזאת, אנחנו נכנסות לפעולה. מחפשות איך אפשר לעזור לילד. אולי אכתוב פתק למורה? אולי אבדוק את הילקוט האם לא שכח כלום? יש לנו צורך לגונן על הילד. הצורך הזה חשוב ונכון כשמדובר בילד בן שלוש שרוצה גם הוא לזכות לשבת על הנדנדה בגינה. האם ישימו לב אליו אם אנחנו לא נעמוד לצדו בתור, ונשמור על תורו עד שיגיע? אבל מה קורה לך עם הילדה בכיתה ג'? את עדיין בודקת האם הילדה עשתה מערכת ליום המחרת? את מפחדת שהמורה תכעס על זה שהיא שכחה להביא מחברת חגים? אימא יקרה, זכרי שגוננות יתר מזיקה ומחלישה את הילדה.

2. הילדה הלכה לבית הספר, ואכן שכחה את מחברת חגים ונענשה. היא חוזרת הביתה בוכייה, והלב שלך נצבט מרחמים על הילדה. את כל כך רוצה לעזור לה ולא יודעת איך? הרי לכתוב פתק התנצלות למורה עם בקשה של וויתור על עונש לא מומלץ. אז מה כן כדאי לעשות ומה לא? קודם כל חשוב להימנע מלהטיף לה מוסר. אמירות כמו: "זה מה שקורה כשלא מתכוננים בזמן" רק יעצבנו אותה, ולא יביאו לשיפור. לשאול אותה מה היא למדה מהמקרה, גם זה לא יתקבל בברכה. להצדיק את התנהלותה, בוודאי ובוודאי לא. מה כן תעשי? השתתפי בצערה! לקבל עונש זה לא דבר משמח. ודבר נוסף! תאמיני בה, תאמיני שהיא תמצא את הכוח לעבור את הקושי הזה וללמוד ממנו להמשך.

3. את יוצאת עם הילד לרחוב, והנה אתם עוברים ליד חנות שבה מוכרים ברד. וכמו בכל יום, גם היום הילד מבקש רק כוס, כוס אחת, מהמתוק הקר הזה. בשבילך זה גרושים, בשבילו זו הנאה עילאית. למה לא, בעצם? ואת מתלבטת, הרי זה קורה לך יום יום. אולי יש מקום לסרב פעם אחת? ואולי יש מקום לסרב יותר מפעם אחת. דווקא הסירוב ילמד אותו להעריך את מה שהוא כן מקבל, ועל הדרך ילמד גם דחיית סיפוקים.

יודעת לספר על עוד מקרים שבהם התלבטת איך להגיב? יש לך נושאים שאת רוצה שאכתוב עליהן? כתבי לי למייל הרשום מטה ואשמח להיענות לבקשתך.

מאחלת לכולכן שנה טובה עם בריאות נחת והצלחה רבה.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד. saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםאמהותדאגה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה