מפתחות לחיים

מפתחות לחיים: המסר שבצבעי הקשת בענן

“אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר. וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר"

אא

לימוד סוד הקשר שבין הצבעים השונים לבין הנהגת הדין והחסד בעולם, מאפשר לנו להבין במשהו מדוע כאשר מבקש האלקים לרמוז לאנושות לאחר המבול שאינו משחית את העולם במבול נוסף - על אף מעשיהם הרעים של בני האדם - רק משום הבטחתו, הוא מראה זאת באמצעות קשת ענק הנפרשת מעליהם בשמים בשלל צבעים. ככתוב:[1]

“אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר. וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר".

כלומר, אף על פי שמראה הקשת בענן אינו אלא תופעת טבע, עיתוי הופעת הקשת אינו מקרי. ההשגחה העליונה מצרפת את התנאים הטבעיים היוצרים את מראה הקשת, רק בעת כעס וחרון-אף עליון, בגלל מעשיהם השליליים של בני האדם. וזאת כדי ליידעם, שהנהגת הגבורה אשר על פי הדין והאמת הייתה אמורה לפעול כעת ולהוריד מבול על הארץ, משתנה בשעה זו ועוברת להנהגת חסד ורחמים, רק בזכות ההבטחה האלוקית שלא יהיה עוד מבול. דירוג צבעי הקשת מורה על תהליך ריכוך הדין בעולם הרוחני באותה שעה, מהאדום, הרומז לדין - דרך שאר הצבעים, ועד הכחול - הרומז לחסד - כסדר הספירות. מראה מרהיב ומרשים זה של קשת בשמים לעין כל, נועד להעביר מסר לבני האדם אודות מצבם הרוחני העגום באותה שעה, ולעוררם לשוב ממעשיהם הרעים, ובפרט מפגם שמירת קדושת הברית ובכך יהיו מוגנים ושמורים מצד האמת, ולא רק משום חסד ההבטחה האלוקית.


[1] בראשית ט, יג-טו. ועיין במסכת כתובות (עז, ב), במעשה רבי יהושע בן לוי, בביקורו בהיכלו של רבי שמעון בר יוחאי בגן עדן העליון.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" של הרב זמיר כהן הקליקו כאן.

תגיות:מפתחות לחייםהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה