סמארטפונים ואינטרנט

כיצד פייסבוק יודעת שאתם יהודים? על ברכות "שנה טובה" לא תמימות במיוחד

משתמשים בחו"ל שקיבלו ברכת שנה טובה מפייסבוק הופתעו לגלות שפייסבוק יודעת שהם יהודים

  • ד' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם קיבלתם ברכת 'שנה טובה' מפייסבוק, כנראה שלא התרגשתם: אם אתם מתחזקים דף פייסבוק בעברית וחיים בישראל, די צפוי שהחברה תשגר לכם ברכות לחג.

אבל מה לגבי יהודים החיים בארצות אחרות, ושבדף הפייסבוק שלהם אין שום אינדיקציה ליהדותם? חלקם הופתעו מאד לקבל את ברכת 'שנה טובה ומתוקה' מענקית הטכנולוגיה. זה מה שקרה, למשל, למוריציו סנדיקוף, מהנדס תוכנה מאילינוי, שבדף הפייסבוק שלו לא מצויין בכלל שהוא יהודי. "זה די מפחיד", הוא אמר, כשניסה לשער איך ידעה פייסבוק לשגר לו את הברכה. "אולי משום שכתבתי בעבר על חנוכה?"

בחלק מהמקרים, אגב, פייסבוק פשוט טעתה. "פייסבוק היקרים, תודה על הברכות אבל אני לא יהודי", כתב להם משתמש אחד.

זה לא סוד שפייסבוק אוספת כמויות עצומות של מידע על המשתמשים בה, כדי לעזור למפרסמים לפנות לקהל היעד הרלוונטי ביותר. אבל הגילוי שפייסבוק מנהלת רשימות לגבי יהדותם של המשתמשים, הטריד לא מעטים בסוף השבוע האחרון. סיבה ואיהיאנתן, פרופסור למדעי התקשורת מאוניברסיטת וירג'יניה, אמר ל-CNNבתגובה לסיפור כי הוא מוצא את המעקב הדתי של פייסבוק מטריד במיוחד. "זה מטריד במיוחד כשזוכרים שרק בשבוע שעבר דוח של עמותה מצא שפייסבוק הרשתה למפרסמים לבחור לעצמם קהל על בסיס מי שהשתמש בביטויים אנטישמיים", הוא אומר. "רבים מהחברים שלי הביעו דאגה מובנת מכך שפייסבוק יוצרת רשימות של יהודים. זה נראה כמו רגע מוזר להצהיר על היכולת לעשות זאת: זו חרשות מוחלטת לאקלים הפוליטי כרגע".

למה, בכלל, צריכה פייסבוק לשלוח את האיחולים הללו? אם היא אכן אוספת מידע על דתו של כל משתמש עבור מפרסמים, האם לא חכם יותר לשמור את המידע הזה לעצמה? "זו דרך מושלמת ומבריקה לבחון האלגוריתם שלהם", הסביר ל-CNN מומחה בתחום. במילים אחרות, כשפייסבוק מקבלת תגובות כמו 'תודה אני לא יהודי', או: 'איך ידעתם שאני יהודי?' היא יכולה לשפר עוד יותר את האלגוריתם שלה – ולשכלל את יכולות המעקב שלה אחרי המשתמשים.

ברכת שנה טובה, בקיצור, היא לפעמים הרבה יותר מברכת שנה טובה. 

תגיות:יהודיםפייסבוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה