זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: הדרכה מעשית לשיקום מערכות נישואין

איך משקמים מערכת זוגית שסובלת מבעיות ארוכות טווח?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השלב הראשון בדרך לתיקון שלום הבית הוא "איתור שורשים". כלומר, כשם שבכל עץ ישנם עלים רבים אך כולם צומחים משורשו של עץ אחד, כך בכל מקרה של מצבי מתח ומחלוקת רבים, אך דומים, ישנו שורש אחד שיש לאתרו ולגלותו. 

לכן, תחילה יש לבקש מכל צד שישב עם עצמו, ויגיע עד לשלוש דרישות שורשיות, אשר לדעתו לכל אחת מהן יש עלים רבים, ואם אלה יתוקנו על ידי זולתו – יהיה מאושר, ויוכל להתמודד עם כל השאר. שהרי בוודאי ישנם הרגלים ודפוסי התנהגות של הצד השני שאמנם אינם מוצאים חן בעיניו, אך אינם קריטיים עבורו, והוא יכול להשלים איתם.

בשלב הבא, יש לשבת יחד, ולסכם בשיחה רצינית – לבד או בשיתוף עם יועץ רבני – שבשלוש דרישות אלה, הצד השני הולך לקראת זולתו, משקיע את כל כולו בשינוי הנדרש ומוותר גם אם לדעתו הצדק עמו. לחילופין, מגיעים יחדיו לפשרה מוסכמת.

כלומר, תחילה יכין כל צד רשימה של דפוסי התנהגות מציקים של הצד השני (היא: "הוא חסר סבלנות כשאני מדברת אתו". "הוא אינו עוזר לי לטפל בילדים". הוא: "היא מרימה עלי את קולה". "היא מזניחה את סידור הבית"), וכן ירשמו את הנושאים הגורמים ויכוחים חוזרים (כמו: כמה ומתי להתארח בבית ההורים בשבתות ובחגים).

לאחר הכנת הרשימה, יש להתבונן ולבחון מה הם הדברים השורשיים החשובים לי באמת, ועל מה ניתן להתפשר. וגם: במה אין סיכוי שהצד השני ישתנה.

על פי המסקנות שיתקבלו, יש להחליט להשלים עם חלק מהדברים, ולהתיישב לשיחה משותפת על החלקים הקריטיים, עד ההשלמה ההדדית. עדיף שישיבה זו תתנהל באמצעות גורם שלישי מחוץ למשפחה, כגון יועץ נישואין רבני, אבל אפשר בהחלט לנהל אותה גם בין בני הזוג לבדם, במידה והם מסוגלים לשבת יחדיו לשיחה בוגרת.

בנושאי ויכוח קבועים, ניתן להגיע למסקנות למשך השנה הקרובה בלבד. למשל, לרשום בלוח השנה את סדר הביקורים המוסכם בבתי ההורים, ולהעלות שוב את הנושא לאחר שנה, לקביעת המדיניות בשנה הבאה.

השלב הבא הוא השלב המעשי. כל צד יתאמץ להשקיע מעצמו באותם שלושה נושאים שמציקים לזולת, ללא קשר לשאלה האם הזולת צודק בדרישותיו או לא. כי כמו בכביש, "אל תהיה צודק, תהיה חכם".

לפיכך, לאחר גילוי הנקודות השורשיות המפריעות לצד השני, יש להשקיע בהן גם אם צד אחד בטוח שהצדק עמו, והצד השני דורש יותר מידי. על האדם לומר לעצמו: "אמנם נכון שאני סבור אחרת, אבל אם מתוך מכלול המצבים בחיים, בחרו בעלי/אשתי דווקא בנקודות הללו כמשפיעות ביותר עליהם, הרי זה אומר שהמצב באמת מציק לו/ה דווקא בהן. אעשה השתדלות להשתפר בתחומים אלו, למען שלום הבית שלי".

כאשר כל צד מוכן ללכת לקראת רעהו, להתגמש ולהשתפר בנקודות החשובות לזולת – מובטח להם כי השלום ישכון במעונם.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:נישואיןהדרכהשיקוםזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה