פוריות

כדי לצאת ממעגלי הרגשות השליליים, עלינו למצוא את דרך המלך

הקנאה, התאווה והכבוד מרחיקים את האדם מהאני האמיתי שלו. בורא עולם, ברחמיו הרבים, נתן לכל אדם תכונות ויכולות הייחודיים לו, אשר עליו להשתמש בהם כדי לתקן עצמו בעולם הזה – הפרוזדור, כדי שיוכל להיכנס לעולם הבא – הטרקלין

  • י"ט אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המסע הארוך והמייגע סוחט אותי, ואט אט מסיר ממני את המוץ – הגוף ותאוותיו, ומתגלה הגרעין – הנשמה וצרכיה.
אכן כן, פרט לתפילות, סגולות, צדיקים וטיפולים, יש בעיקר חשבון נפש נוקב, עבודת מידות בלתי נגמרת.

האדם הוא עולם ומלואו. הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם, דהיינו, מרחיקים את האדם מהאני האמיתי שלו. בורא עולם, ברחמיו הרבים, נתן לכל אדם תכונות ויכולות הייחודיים לו, אשר עליו להשתמש בהם כדי לתקן עצמו בעולם הזה (הפרוזדור), כדי שיוכל להיכנס לעולם הבא (הטרקלין).

וכמו שהעולם עגול, כך גם חיינו, מעגלים מעגלים, קטנים וגדולים, נפתחים ונחתמים. כדי לצאת ממעגלי הרגשות השליליים עלינו לבחור במינון הנכון ולמצוא את דרך המלך.

המעגל הראשון הוא בנפש – מעגל הקנאה.
הקנאה היא תחושת חוסר עמוקה, שמתרחשת כאשר אני משווה את עצמי לאחר, להצלחותיו ולהישגיו.
בניסיון הפוריות, אני כלואה במעגל הקנאה. כאשר אני מסתכלת על אישה הרה או על אישה עם ילדים – תחושת החוסר שלי מתגברת, דבר שגורם לי להרגיש רע עם עצמי על כך שאני מקנאה ולא מסתפקת במתנות שהשם שלח לי. זהו מעגל של האשמות עצמיות שאין לו סוף ולא תכלית.
היום אני יודעת, שכל עוד תחושת הקנאה מניעה אותי לנסות להשלים את החוסר בצורה חיובית ושאין לי עניין בהכשלת האחר, כאשר אני רואה סביבי נשים עם ילדים, אני יודעת שזו הדרך של השם לומר לי: אם את רוצה גם – אז תעשי משהו, תתפללי, תבקשי, תטפלי בעצמך. אילולא הקנאה, יתכן שלא הייתה לנו מוטיבציה למלא את החוסר. כאשר בסביבתך יש ילדים, את מתחילה להרגיש שגם את רוצה. את רוצה את שלך, לא את של חברתך.
רק נתפלל... שלא תעלה קנאתנו על לב אדם ולא קנאת אדם תעלה על לבנו.

המעגל השני הוא בגוף – מעגל התאווה. 
התאווה היא רצון בלתי נשלט לבצע פעולה אשר מספקת הנאה רגעית בלי להתחשב בהשלכות המעשה.
בניסיון הפוריות, אני כלואה במעגל התאווה. הרצון לאכול, לישון או לבצע כל פעולה אחרת ללא גבול, כאשר אני מודעת לכך שזה לא טוב עבורי, אך זהו אזור הנוחות. אני מוותרת לעצמי בתואנה שגם ככה כבדה עלי ההתמודדות היומיומית, אז איך אוכל להקשות על עצמי עוד במתן גבולות נוקשים? הכניעה לתאווה מסוג זה טומנת בחובה עצבות, ירידה בדימוי העצמי ותחושת בדידות עצומה וריקנות כואבת. תחושות אלו גורמות שאמשיך בביצוע הפעולה הבלתי נשלטת, ואמשיך להיכנע לקושי.
היום אני יודעת שכדי לצאת מהמעגל הזה עלי לזכור כי מותר האדם מן הבהמה, כיצד? על ידי השליטה שיש לאדם ברצונותיו וביצריו. אז נכון שזה לא פשוט להיות גיבורה ולשלוט על יצרך, אך כשתתירי את עצמך מכבלי היצר, ההצלחה המתוקה תגרום לך לחוש שלמה וגאה בעצמך – וזוהי החירות המושלמת. על כן, על אף הקשיים, נשתדל להשתמש בתאווה החיובית שמניעה אותנו לחיות נכון ונותנת לנו הנאה בביצוע הפעולות היומיומיות תוך שליטה בנעשה בחיינו. 
ונמשיך להתפלל... שהקב"ה יסייע בעדנו, כי היצר הרע הוא מאש, ואנו בשר ודם.

המעגל השלישי הוא בשכל – מעגל הכבוד.
הכבוד הוא תחושה שאני שווה יותר מהאחר בתחומים מסוימים, ומגיעה לי הכרה בשל כך.
בניסיון הפוריות, אני כלואה במעגל הכבוד. בכל יום אני רואה סביבי נשים עם ילדים שכביכול מקפידות פחות על שמירת מצוות, ואני, בעלת התשובה שמשתדלת לשמור קלה כבחמורה, מתמודדת עם הניסיון הקשה. ואז עולה בי השאלה: מדוע להן מגיע ולי לא? שאלות מעין אלו מובילות אותי לתחושת חוסר צדק בעולם, שאין שכר לפעולותי, דבר שמחליש אותי בקיום המצוות והתפילה.
היום אני מבינה, שהניסיון שלנו בא ללמדנו מידת הענווה מהי. פתאום בעניין משמעותי כל כך בחיים כמו הבאת ילדים לעולם, אנו מדשדשות מאחור ביחס לסביבתנו, חוות ביזיונות רבים ומרגישות אפסיות מול הבורא שהוא מחליט וקובע, ואנחנו יכולות רק לעשות השתדלות, כוחי ועוצם ידי לא בא בחשבון. השם הוא צדיק בכל מעשיו, וחשבונות שמיים נסתרים ממני.
ושוב נתפלל, שהקל הרחמן שהוא המשפיל גאים עדי ארץ, הוא שיגביה שפלים עד מרום.
 

הקב"ה ינחנו במעגלי צדק למען שמו, ויבשר לנו בשורות טובות במהרה,
ברכה והצלחה לכולנו,
אוהבת,
אני

תגיות:רגשותרוצה להיות אמא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה