חדשות בעולם

אזהרה: החומר מבדיקת ה-MRI נספג במוח

ארגוני הבריאות העולמיים יצאו בחודשים האחרונים באזהרות בנוגע לכך שחומר ה'גלודיניום' שמשמש להדמיה בבדיקות MRI נספג במוחם של הנבדקים. האם זה עלול להיות מסוכן?

(בדיקת MRI: שאוטרסטוק)(בדיקת MRI: שאוטרסטוק)
אא

בדיקת MRI נחשבת לאחת הבדיקות הנפוצות ביותר בארץ ובעולם, אלא שבתקופה האחרונה יצאו ארגוני בריאות שונים בהתרעה חמורה על כך שחומר הגלודיניום, אשר מוזרק לעתים בטרם הבדיקה, כדי לאפשר שיקוף טוב יותר של רקמת המוח, עלול להיספג ברקמת המוח ולפגוע בה.

היום (חמישי) אף הפיץ משרד הבריאות מכתב לרופאים בו נכתב כי חומר המוזרק לגוף בסריקת MRI ראש התגלה כמצטבר בגוף. בהודעה צוין כי בשלב זה הסכנה לאדם עדיין אינה ברורה וגם לא דווח על תופעות לוואי, אך רצוי מאוד לצמצם את השימוש בחומר, בשל חשש לפגיעה ברקמת המוח.

בשנים האחרונות בדק ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) את הסיכונים שקיימים במידה והגדוליניום מצטבר במוח אחרי כמה וכמה הזרקות של החומר. המסקנה הייתה כי אכן יש דיווחים על שאריות מהחומר שנמצאו במוחם של נבדקים. השאריות מהחומר נמצאו אפילו חודש אחרי ביצוע הבדיקה.

כלומר – לגבי ההצטברות האפשרית של החומר אין ספק, אולם הסכנה הקיימת (אם בכלל) בכך שהחומר נספג ברקמת המוח עדיין אינה ברורה.

בינתיים ניתן לראות כי הרשות הקנדית כבר פרסמה המלצות להשתמש במינון הנמוך היעיל האפשרי בגלודיניום, וכן לבצע הערכת סיכון בכל מקרה של חולה שנדרש לעבור בדיקה נוספת בה יוזרק למוחו החומר. גם הרשות האירופאית דיווחה על כך שבעקבות המחקרים האחרונים היא דורשת להוציא מהשוק חלק מתכשירי הגלודיניום, ואילו באחרים להשתמש במינון הנמוך ביותר האפשרי. המלצות דומות פורסמו גם בניו זילנד ובאוסטרליה.

משרד הבריאות הישראלי יצא כאמור באזהרה לרופאים, ואף ציין הוראה להשתמש בגדוליניום רק במקרים בהם אין אפשרות לקבל את המידע האבחנתי הנדרש מביצוע של בדיקה זהה ללא חומרי הדמיה. במידה שנדרשים לעשות זאת, יש להשתמש במינון הנמוך ביותר האפשרי. במשרד התייחסו באופן מיוחד לילדים ולנשים בהריון ולעוד קבוצות סיכון נוספות.

יצוין כי בשלב זה אין עדויות לכך שהחומר אכן גורם למחלות או לתמותה, אך חשוב להישמע להמלצות, עד שהנושא ייחקר לעומקו.

 

תגיות:MRIגלודיניוםמוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה