חדשות בריאות

האם סוכר ממכר יותר מסמים קשים?

סקירה מדעית חדשה טוענת כי יש בסיס להניח שסוכר הוא החומר הממכר הנפוץ ביותר בעולם. אם שואלים עכברים, למשל, הם מעדיפים תמיד סוכר על פני סם כמו קוקאין

  • י"ד אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סקירה מדעית שפורסמה בכתב עת בריטי לענייני רפואה מציינת כי במחקרים חוזרים ונשנים, עכברים מתייחסים לסוכר כאל סם ממכר לכל דבר. למעשה, כאשר ניתנת לעכברים האפשרות למשוך בידית המשחררת סוכר או בידית המשחרר קוקאין, הם בוחרים תמיד בסוכר.

חסרונות הסוכר ידועים לכל: בטבע אנחנו אמורים לצרוך סוכר רק מפירות או דבש, אבל במציאות של היום הסוכר נמצא כמעט בכל מזון מעובד, ונזקיו רבים. צריכת סוכר הוכחה כמעודדת השמנה, התפתחות של סוכרת סוג 2, עליית לחץ דם והפיכת הכבד לשומני. בכל זאת, אנחנו ממשיכים לצרוך אותו בגלל התחושה המענגת ושיפור מצב הרוח שחווים מיד לאחר מנת הסוכר.

הבעיה הקשה בצריכת סוכר, אומר החוקר הראשי שכתב את הסקירה, ג'יימס דיניקולטוניו ממכון הלב סנט לוק, הוא שאין שום איתות במוח שיסמן לנו להפסיק לאכול סוכר. "קולטני הטעם המלוח שלנו 'יכבו' אם צרכנו יותר מידי מלח, אבל זה לא קורה עם סוכר. זה אומר שיש לנו מנגנון בטיחות פנימית שמונע מאיתנו להגזים בצריכת מלח, אבל לא מגן עלינו מסוכר. אנשים יכולים לאכול חבילה שלמה של עוגיות ואינספור חפיסות שוקולד ועדיין לרצות עוד".

אז האם סוכר הוא אכן ממכר? התנהגות העכברים אומרת שכן, אבל מחקרים לגבי בני אדם עדיין לא הצליחו לקבוע את זה בוודאות. מה שבטוח הוא שהגוף שלנו לא יודע להתמודד עם כמויות הסוכר שבהן מציפה אותנו התזונה המודרנית. והאופן בו אנחנו מתמודדים עם סוכרים מזוקקים, אומר דיניקולטוניו, מעיד לכאורה על התמכרות: אנחנו משתוקקים מאד לסוכר, כשמשיגים אותו – אוכלים ממנו בלי סוף, וכשאנחנו מנסים להפסיק המוח שלנו מייצר פחות דופמין ויכול להביא לסימפ??ומים דומים לזו של הפרעת קשב או אפילו של דיכאון.

"ייתכן שיש הבדלים גנטיים באופן בו אנשים שונים מגיבים לסוכר", מסתייגת הסקירה. עדיין, דבר אחד ברור: סוכר מזוקק מספק את אחת התענוגות החושיים העזים ביותר בחיים המודרניים – וככזה רובנו מפתחים בו תלות בלתי בריאה. "סוכר הוא החומר הממכר הנצרך ביותר בעולם, והוא הורס את הבריאות שלנו", אומר דיניקולטוניו. 

תגיות:סוכרמחקרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה