חודש אלול 2023

החפץ חיים פרץ בבכי מר: "איך אני יכול לתת לך רשות לחלל שבת?!"

"יש מישהו גדול ממני – 'לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה', לך לשבת קודש, תשמור עליה ותזכו לרפואה שלמה". ההמלצה היומית: חיזוק בשמירת שבת

אא

מצוות השבת היא בסיסית ביהדות, ורבות מאוד הלכותיה. כל אחד – גם היהודי הרחוק ביותר בינתיים, וגם מי שזכה לדקדק במצוות – יכול להתחזק עוד במצוות השבת.

הרב דניאל זר הביא באחת מדרשותיו סיפור מופלא על ה'חפץ חיים'. הסיפור, אחד מני אלפים, המסופרים על שמירת השבת של רבן של ישראל, מעניק הסתכלות עמוקה מהי השבת. אנשים מחפשים סגולות, עצות, ברכות וישועות – ולעיתים שוכחים שהסגולה האדירה ביותר מגיעה אל פתח ביתם בכל שבוע, קרוב לשקיעת החמה של יום שישי: השבת – שהיא מקור הברכה.

דבריו של הרב זר מובאים כאן בלשונו: בזמנו של החפץ חיים היה יהודי עשיר גדול. היו לו מפעלים, אבל כל בני ביתו היו חולים. האדם הזה היה עשיר, מלא כסף, עסקים, אבל לא דת, לא דין ולא דיין, היה עובד גם בשבתות, וגם המפעלים שלו היו עובדים בשבת, וכל בני ביתו חולים במחלות שונות ומשונות. עד שפגש יהודי עשיר, חבר שלו, ירא שמים, והתחיל לבכות לחבר שלו: "מה שווה כל העושר שלי, אם כל בני ביתי חולים?!", אמר לו: "מה אתה מחכה?", אמר לו העשיר: "מה יש לי כבר לעשות? הלכתי לכל הרופאים", אמר לו: "יש צדיק יסוד עולם, לא רחוק ממך, החפץ חיים, למה אתה לא הולך אליו?", אמר לו: "מה הוא מלאך? הוא יכול לעזור לי? מה הוא יכול לעשות?" אמר לו: "מה איכפת לך, תשמע בקולי ולך. כל העולם הולכים אליו" אמר לו: "טוב, מה יש לי להפסיד...".

הלך לחפץ חיים והתחיל לבכות כמו ילד, שיש לו ויש לו אבל מה שווה הכל, כל בני משפחתו חולים במחלות שונות ומשונות,

אמר לו החפץ חיים: "מה אתה בא אלי? יש מישהו אחר שיברך אותך".

אמר לו "כבוד הרב, אמרו לי שאתה הכי גדול, אין מישהו אחר".

אמר לו "יש מישהו גדול ממני – 'לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה', לך לשבת קודש שהיא תברך אותך, לך אליה!"

הוסיף ואמר לו: "אתה מחלל שבת! איך אתה רוצה שבני ביתך יהיו בריאים? תשמור שבת, והשבת תגן שיהיה להם רפואה שלימה".

אמר לו: "כבוד הרב, יש לי עשרות מפעלים, איך אני יכול לסגור בשבת, איך אני יכול להפסיד כל כך הרבה כסף?"

אמר לו: "אם הכסף שלך יותר חשוב מהמשפחה שלך תמשיך לחלל שבת".

הוא התחיל לחשוב, התחיל לבכות כמו ילד, אומר לחפץ חיים "טוב, בא לי רעיון בראש: עוד שלושים יום, זה כבר סוף השנה, אני אגמור את כל החשבונות שלי של השנה האחרונה ואני מקבל עלי לשמור אחרי זה שבת. כבוד הרב ייתן לי עוד שלוש שבתות לחלל, ואני אתחיל מהשבת הרביעית לשמור שבת כדת וכדין".

התחיל החפץ חיים לבכות, אמר לו: "אתה מבקש ממני לתת לך רשות לחלל שלוש שבתות, וכי אני בעל הבית על שבת? השבתות הן שלי? אם זה היה שלי אז זה משהו אחר, אבל זה של בורא עולם! אני כפוף לשבת כמוך בדיוק! אני יכול לתת לך רשות לחלל עוד שלוש שבתות?! האם אני בעל הבית של שבת?!".

אותו עשיר ראה את החפץ חיים בוכה כאלה בכיות, התחיל גם הוא לבכות, אמר לו: "כבוד הרב, סליחה שציערתי אותך, אם הייתי יודע ששבת כל כך חמורה, שאם אתה בוכה עליה אז היא כל כך חמורה, לא הייתי מעז לחלל שבת, ואני מקבל עלי מהשבת הקרובה לסגור את כל העסקים בשבת, וכל מה שאני אפסיד - לא איכפת לי".

"כך היה, וברוך השם היו לו נסים וכל המשפחה שלו, כולם חזרו לעצמם, התרפאו", מסיים הרב זר את דבריו. "זה היה החפץ חיים, קודש הקודשים. וזוהי השבת, מקור הברכה".

רעיונות לקבלות הקשורות לשבת:

1. לשבות ממלאכה חצי שעה לפני השקיעה. זוהי עצתו של הרב שטיינמן: "ענין ההקדמה בכניסת השבת חשובה ביותר. אנשים עם רכבים לעיתים באים ברגעים האחרונים ממש למקום האכסניה בשבת כמו להורים ויכולים ח"ו להגיע ממש קרוב לשקיעה, ולהיכשל באיסורים דאורייתא". עוד הוסיף הרב ואמר: "שבת היא גדולה מאוד, וחילולה חמור ביותר. ממילא צריך לעשות זהירות גדולה לכל הפחות חצי שעה לפני השקיעה כבר לא לעשות דבר שאסור בשבת, רק אם יהי' פעם אונס גדול שאין לו ברירה, אבל בדרך כלל להשתדל חצי שעה לפני השקיעה כבר לא יעשה שום דבר, כבר יהיה שבתדי'ק! הכל כבר מסודר".

2. כאשר נשאל הרב שטיינמן במה ראוי להתחזק, השיב: "בשמירת השבת". כאשר השואל הוא אדם שמקפיד על הלכות שבת, פירט הרב את דבריו: "להתחזק בדקדוק הדינים של שבת. כגון זהירות במוקצה, וזהירות מיוחדת מדיבור מיותר בשבת, שנכלל בשמירת שבת".

3. לימוד הלכות שבת, לימוד הלכות מוקצה, קניית ספר הלכות שבת ולימוד בו לפי הסדר – במשך השבוע או בשבת. ניתן ללמוד בסעודת השבת עם בני המשפחה.

4. הרב שטיינמן מצטט את החפץ חיים, שאמר שכיוון ששבת שקולה כנגד תרי"ג מצוות, כל מצווה שעושים בשבת נחשבת פי 613. "ממילא יוצא שמצווה בשבת היא כל כך גדולה", קרא הרב בהתרגשות, "אם הוא מתפלל - כאילו קיים תרי"ג מצוות של תפילה, אם לומד שעה - הרי זה כאילו למד תרי"ג שעות, ואם למד עשר שעות זה תרי"ג פעמים עשר, הרבה מאד מאד!".

5. לא לדבר דיבורי חול בשבת.

6. לקבל את השבת מוקדם.

7. להוציא את השבת מאוחר.

8. ללמוד פרקי אבות בשבתות הקיץ.

9. ללמוד תורה בשבת (כל מילה שווה פי 613).

10. להתכונן לשבת בשמחה.

11. לשמוח כשמגיעה שבת.

12. להקפיד על אמירת קבלת שבת לפני השקיעה, ולפחות את אמירת "מזמור שיר ליום השבת" לפני השקיעה.

13. לקבל את השבת באמירת "שיר השירים".

14. להתחיל להתכונן לשבת כבר בתחילת השבוע.

15. לכבד את השבת במאכלים נאים, בבגדים נאים, בממתקים לילדים.

16. לצחצח את כלי הכסף לכבוד שבת.

17. לומר בהכנות לשבת: "לכבוד שבת קודש".

18. לסיים את כל ההכנות לשבת חצי שעה לפני שבת.

19. להדליק נרות שבת בשמן זית.

20. להסיר את דברי המוקצה, כגון: כסף, טלפונים, מכשירי כתיבה, שלא יהיו בהישג יד בשבת.

תגיות:החפץ חייםהרב שטיימןשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה