מפתחות לחיים

חזות ומדי שרד – לשם מה נועדו התפילין?

התפילין מחברות את נשמת האדם לאור האין סוף ומזרימים שפעת הארה אליה. ואילו התפילין של יד המונחים על הזרוע במקום התפוח עם הטיה כנגד הלב, נותנים את אורם אל הרוח השוכנת בלב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לעומת הטלית העוטפת את גופו של האדם, מצוות התפילין מתמקדת בראש ובלב. ככתוב בתורה: "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ, וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ". ומבואר בשלחן ערוך: "יכוון בהנחתם שציוונו הקדוש ברוך הוא להניח ארבע פרשיות אלו שיש בהם ייחוד שמו [ההכרזה על היותו אחד] ויציאת מצרים, על הזרוע כנגד הלב, ועל הראש כנגד המוח, כדי שנזכור ניסים ונפלאות שעשה עמנו, שהם מורים על יחודו, ואשר לו הכח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו. וישעבד להקדוש ברוך הוא הנשמה שהיא במוח, וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות".

התפילין מכילים ארבע פרשיות מהתורה. בתפילין של יד כולם נמצאים בבית אחד ובתפילין של ראש הינם מונחים בארבעה תאים נפרדים. על תפילין של ראש חקוקה מצד אחד אות ש' שיש לה שלש ראשים ומצד שני אות ש' בעלת ארבעה ראשים. קשרי רצועות התפילין יוצרים את מבנה האות ד' ואת מבנה האות י'. וביחד עוטפים ומחברים את האדם לשם השמירה הקדוש: "שדי".

ארבעת תאי פרשיות התפילין שבראש מכוונים כנגד ארבע חלקי המח. ובשעה שהאדם מניחם במקום שמוחו של תינוק רופס [רך], מבלי שירדו כלל אל המצח [אלא עד סוף שורשי השיער], הרי הם מונחים בשער הכניסה הרוחני המקביל לשער הגשמי, אל הנשמה השוכנת במוח. וכך מחברים הם את נשמת האדם לאור האין סוף ומזרימים שפעת הארה אליה. ואילו התפילין של יד המונחים על הזרוע במקום התפוח עם הטיה כנגד הלב, נותנים את אורם אל הרוח השוכנת בלב [הרוח היא מקור הרגשות, בעוד הנשמה היא מקור השכל החושב]. המניח תפילין בכל בקר, זוכה לצאת ליום עבודתו עם נשמה ורוח מוארים יותר. אפילו בעבודה הוא יבצע פחות טעויות ואף יקל מעליו להתגבר על כעסים ושאר מטענים רגשיים שליליים. שהרי התפילין פעלו בו היום.

 

הארת התפילין

הנה תקציר מדברי הרמח"ל בספרו דרך ה': "...כי נתן הבורא יתברך לישראל [את היכולת] שיהיו ממשיכים עליהם המשך ממש מקדושתו יתברך ויתעטרו בו. באופן שכל בחינותיהם הנפשיים והגופניים יתייחסו תחת האור הגדול הזה ויתוקנו בו תיקון גדול. ...ואמנם שני אברים ראשיים נמצאים באדם. ובהם הנשמה [היא השם הכולל לכל חמשת חלקיה] מתגברת תגבורת גדול [פעילה בהם יותר משאר אברי הגוף]. והם המח והלב. וציווה הבורא יתברך שיימשך האור הזה על המח תחילה על ידי תפילין של ראש ויתוקן בו המח והנשמה שבו, ויתפשט אחר כך על הלב על ידי תפילין של יד שכנגדו ויתוקן גם הוא. ועל ידי זה נמצא האדם כולו בכל בחינותיו [הרוחניות והחומריות] נכלל תחת המשך [השפע הנמשך מלמעלה] הקדושה הזאת ומתעטר בה ומתקדש קדושה רבה".

ואכן, במחקרי הילה התברר כי בעת הנחת תפילין, משתנה מראה ההילה למראה המעיד על עליית האדם לממד רוחני גבוה יותר, כמובא בהרחבה בספר "המהפך".

כלומר, כשם שמכשירי ההאזנה והצפייה מממשים את יכולתם המופלאה רק באמצעות אנטנה הקולטת מאוויר העולם את הגלים הקיימים בו ומעבירה את אשר בהם אל תוך המכשיר החושף בדרך זו עולם ומלואו, כך התפילין פועלים בנשמת האדם לקלוט את האור האלוהי מחלל העולם בממד הרוחני, ולהזרימו אל תוככי הנשמה. אמנם לעיני מי שאינו מבין בזה, נראים התפילין שעל היהודי המניחם כקוביות שחורות הקשורות ברצועות ללא פשר וללא סיבה, אולם הלא כך בדיוק רואה שוכן היערות את האנטנה ואת הצלחת הניצבת בראש הגג. במענה לשאלתנו הוא ישיב שמדובר במוט מיותר ובצלחת מתכת ענקית מבוזבזת, שהיה אפשר להפיק ממנה תועלת בשימוש אחר. אך המבין יודע שאמנם החומר אכן עשוי בצורות אלו, אך הוא עשוי באופן שיקלוט גלים מיוחדים ויזרים אותם אל תוככי המכשיר ובכך יחבר את האדם אל כל המתרחש בעולם.

וב"מהפך" שם מובא גם מחקרו של ד"ר סטיבן שרם מארה"ב, מומחה באקופונקטורה ובכירופרקטיקה, אשר הוכיח במאמר שפורסם ב-2002 בירחון בריטי רב יוקרה לרפואה סינית, כי נקודות המגע של התפילין של ראש ושל יד, חופפות בדייקנות את נקודות הדיקור אשר באמצעותן ניתן לרומם את הרוחניות ולטהר את המחשבה, על פי הרפואה הסינית.

אולם לנו ברור וידוע שהדברים גבוהים הרבה יותר. בספר הזוהר מובא שעל ידי הנחת התפילין, אשר ארבעת בתיו הינם כארבעה היכלות [שהם בבחינת ארבע אותיות שם 'אדנ"י', שהוא בגימטרייה 'היכל'] לארבע אותיות שם הוי"ה [המקבילים לארבע הפרשיות שבבתי התפילין. בסוד שילוב שם הוי"ה בשם אדנ"י], רצועות התפילין פועלים כחבלים לקשירת כוחות הסטרא אחרא שלא יזיקוהו, וגם שלא ישפיעו עליו כוחות אלה לרעה להיות הוא עצמו אדם מזיק כשור מועד.

ועוד מבואר בזוהר שעל ידי הנחת התפילין משלים האדם עצמו להיות בדיוקן עליון [לפי שראשו עם צווארו עשויים בצורת האות י'. וחמשת אצבעותיו שהם עיקר כל יד, הינם בבחינת האות ה'. ושתי הידיים - פעמיים האות ה'. וגופו בצורת האות ו'. נמצא שהאדם עשוי בסוד שם הוי"ה. אלא שחסר בו קוצו של יו"ד, שהוא סוד חיבור כל היקום הרוחני והגשמי לאור האין-סוף. וכשמניח תפילין על ראשו שהוא האות י', מקבל קוצו של יו"ד. הצינור המחבר אותו לאור האין-סוף ומזרים אל תוכו את הארת הבורא].

נמצא שהיהודי הקם בכל בקר, מתעטף בגלימת טלית ומניח עטרת תפילין, מקבל בכך שמירה גבוהה רוחנית ופיזית, וגם מתחבר לקשרים עליונים לקבל את הארת האין סוף ברוך הוא. וזאת מלבד שמזכיר הוא לעצמו בכך מידי בקר באופן קבוע, כי בן מלך הוא, הלובש בטרם צאתו לפועלו את לבוש וסמלי משפחת המלוכה. אמנם בשעות היום עובד הוא לפרנסתו כאחד האדם, אבל תמיד נזהר הוא לנהוג בגינוני מלכות. הוא אינו ניזון מכל מאכל ככל הגויים, אינו מרשה לכל תמונה להיכנס למוחו על ידי ראייה אסורה, נזהר הוא בכבוד ובממון הזולת וכל כיוצא בזה.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה