מפתחות לחיים

הרב זמיר כהן – בחירת מקום הלימודים של הילד

מדוע חשוב לבחור עבור הילדים מוסדות חינוכיים תורניים וערכיים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בבואנו לקבוע את מקום הלימודים של ילדינו, עלינו לזכור כי במקום זה ישהו ילדינו כחצי יום ויותר במשך שנים ארוכות(!). ובפרט שמדובר בשנים גורליות ביותר מבחינת עיצוב אישיותם, מצב בריאותם הנפשית והפיזית וקביעת רמת השכלתם.

משום כך אין להקל ראש בבחירת בית ספר רק בשל היותו קרוב לבית, או משום המבנה הנאה שבו הוא שוכן, החצר הרחבה, אולם הספורט החדיש, שמו הידוע בשל אישים מפורסמים שלמדו בו, וכדו'.

הדברים מודגשים כאן משום שהורים רבים נוטים להיכשל בבחירת המוסד החינוכי לילדיהם על פי סיבות שוליות מסוג זה, ובפרט בילדם הראשון, מבלי לתת את המשקל הנכון לעיקר כנגד הטפל, ומבלי לתת את הדעת לעובדה שמוסד חינוכי אשר הצליח לפני שנים, בהיותנו אנו ילדים, לא תמיד נשאר כזה עד היום.

נסכם את הנתונים הנדרשים למוסד חינוכי איכותי, ונציג את העובדות הקיימות בשטח, לתועלת ההורים החפצים באמת בטובת ילדיהם.

* * *

ובכן, כל מתבונן יסכים בוודאי כי מוסד חינוכי איכותי אמור בראש ובראשונה לענות על הדרישות המרכזיות הבאות:

א. יכולת סבירה לשמור על שלומו הפיזי של הילד.

ב. הענקת חינוך מוסרי וערכי של דרך ארץ ומידות טובות, כגון כבוד הזולת, כבוד ההורים והמורים, עיצוב ופיתוח האישיות, כלים להתמודד עם אתגרי החיים ותקופות משבר, כאשר לכל אלה דרושות תוצאות מוכחות.

ג. הקניית יידע לימודי אשר יבטיח את השכלת הילד ברמה הנדרשת.

יש לציין שבחינה מדוקדקת של שלשת דרישות בסיסיות אלה, תעלה בבירור כי שתי הדרישות הראשונות חשובות אף יותר מהשלישית. שהרי אם אין ביכולת בית הספר לשמור על חיי ובריאות הילד, או שאין ביכולתו להגן על הילד מהשפעה חינוכית הרסנית, לא נוכל להרשות לעצמנו להפקיד/להפקיר את ילדינו היקרים בבית ספר זה גם אם רמתו הלימודית אכן גבוהה. אמנם יש לציין את אשר הולך ומתברר כיום כי רמת הלימודים של בית הספר והישגי תלמידיו במגמת ירידה ככל שרמת האלימות בו במגמת עליה, וזאת כנראה משום הסיבות הפשוטות הבאות:

א. לא מעט זמן מן השיעור מושקע בהשלטת סדר והשקטת מריבות, במקום שיוקדש ללימודים.

ב. תלמיד החושש, ובצדק, מפגיעה בגופו, אינו מרוכז כראוי בחומר הנלמד.

ג. היעדרות מלימודים בתירוצים שונים מתוך חשש מאלימות החברים בביה"ס.

בנוסף יש לציין כי ממחקרים שנערכו בארצות הברית עולה כי בנות הלומדות בבית הספר בכיתה שיש בה בנים, חשות משניות ובחלקן אפילו מאויימות, ואינן מרוכזות בלימודים כראוי. גם הבנים בכתות אלה טרודים בעניינים אחרים ואינם מרוכזים כראוי בלימודים. פיצולם לכתות נפרדות העלתה את הישגי לימודיהם של הבנים, ועוד יותר מהם - את הישגי הלימודים של הבנות.

ובמילים אחרות: גם אם הנהלת בית הספר שואפת לרמת לימודים גבוהה, וגם אם ספרי הלימוד הנדרשים על ידי בית הספר אכן חדישים וברמה גבוהה, אם אין שלווה וריכוז בלימוד, ושמחה בהליכה לבית הספר, הרי ההישגים הלימודיים בפועל של ילדינו יהיו ברמה נמוכה.

  * * *

בחינת המציאות הקיימת במכלול בתי הספר בארץ לאור עדויות, מחקרים, דיווחים וכתבות, מעלה בבירור שלפי המצב בפועל כיום, הורה המעוניין וחפץ באמת: א. בחינוך איכותי לילדיו ב. בשמירה על בריאות ושלימות גופם ג. בהגעתם להישגים גבוהים בלימודים, יוכל להשיג את שילובם של שלש אלה בבית ספר תורני בלבד. (יודגש כי אין הכוונה כאן לבית ספר ממלכתי-דתי אשר למרבה הצער תלמידיו נחשפים ברוב המקרים לכל ההשפעות השליליות אליהם נחשפים תלמידי בית הספר הממלכתי). ואין זה משנה אם מדובר בהורה המוגדר חילוני, דתי או מסורתי.

אמנם, יש הורים החוששים מדרישה לשינויים בהנהגות הבית אשר ילד הלומד בבית הספר תורני יביא עמו הביתה. ובכן, ראשית יש לזכור שגם אם אכן כך יהיה, במקומות רבים הבקשות תהיינה מינימליות וקלות לביצוע. כגון שאמא תדליק נרות שבת, שאבא יקדש וכדו'. דברים שבדרך כלל גם ההורים נהנים מהם בסופו של דבר. אולם לאמיתו של דבר בוודאי נסכים כולנו ש"הקרבה" מועטת זו מצד ההורים, כאין וכאפס היא לעומת הרווח האדיר שבילד המחונך לערכי מוסר ולמידות טובות, ילד היודע כיבוד אב ואם מהו, והוא חי בחברה שאינה מסוכנת לחייו ולשלימות גופו. חברה המנותקת מסמים, סחיטה באיומים, משחקי רולטות מסוכנות, חברות בכתות מסוכנות וכל שאר מרעין בישין אשר לדאבון לבנו מצויים כל כך כאן בארץ, בבתי הספר שאינם תורניים.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה