בריאות ותזונה

מה הקשר בין חציל לדלקת פרקים? לא תאמינו!

סובלים מדלקת פרקים או מכירים מישהו שסובל מכך? קים לארסון, תזונאית וחברת 'האקדמיה לתזונה ודיאטניקה' מסיאטל שבארה"ב, מפרסמת בבלוג שלה מדריך קצר כיצד הצלחת של הסובלים מדלקת פרקים צריכה להיראות מדי יום, וממה עליהם להימנע בכל תוקף

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי שסובל מדלקת פרקים יודע כי ירקות עשירים בנוגדי חמצון הם המגן הטוב ביותר מפני נזקים ארוכי טווח לתאים. קים לארסון, תזונאית וחברת 'האקדמיה לתזונה ודיאטניקה' מסיאטל שבארה"ב, מפרסמת בבלוג שלה מדריך קצר כיצד הצלחת של הסובלים מדלקת פרקים צריכה להיראות מדי יום, וממה עליהם להימנע בכל תוקף.

לדברי לארסון, ייצור אנרגיה ותהליכים מטבוליים בגוף, מייצרים תוצרי לוואי מזיקים שנקראים רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים פוגעים בתאים בריאים בגוף ובין היתר מעורבים בפיתוח דלקת מפרקים שגרונית, ודלקת פרקים רגילה.

ירקות ירוקים כגון ברוקולי, תרד, נבטים וכרוב – מכילים בתוכם נוגדי חמצון כמו ויטמיני K, A ו-C שמגנים על התאים מפני נזקי הרדיקלים החופשיים. הברוקולי וירקות כמו כרוב ניצנים וכרובית מציעים יתרון נוסף – תרכובת טבעית בשם sulforaphane. מחקרים שנעשו על חומר זה הצליחו להוכיח שיש קשר ישיר בינו לבין היכולת במניעת דלקת מפרקים לסוגיה.

ירקות כתומים ואדומים

ירקות אלו עשירים בבטא-קרוטן, ואף הוא הוכח כחומר שמשפר דלקות וזיהומים ואף מסוגל למנוע אותם כליל.

בצל ושום

היות והם ירקות חריפים, הבצל והשום עשירים בנוגדי חמצון בשם quercetin – שחוקרים מעריכים אותו כחומר פוטנציאלי בדיכוי דלקת פרקים ודלקות אחרות שפוגעות בסחוס.

זיתים ושמן זית

זיתים ושמן זית הוכחו במחקים כלוחמים בעלי עוצמה בכל מה שקשור בדלקות שונות, כולל דלקת פרקים. שמן זית כתית מעולה מכיל את החומר oleocanthal שתכונותיו זהות לזו של תרופה בשם איבופרופן ומכיל חומרים אנטי דלקתיים טבעיים.

מאילו ירקות חשוב להימנע?

1. חציל

2. פלפל

3. עגבנייה

4. תפוחי אדמה

ארבעת סוגי הירקות הללו מכילים בתוכם את הסולנין הכימי, שאנשים רבים טוענים כי הוא מחמיר את כאבי המפרקים, למי שסובל מדלקת זו. "זה אנקדוטלי, וזה בהחלט יכול להיות נכון עבור אנשים מסוימים – אבל אין מחקרים מדעיים שמוכיחים את זה. הירקות האלה עשירים בחומרים מזינים, מה שהופך אותם לראויים לתזונה, אבל אם אתם מרגישים רע אחרי שאתם אוכלים אותם - עדיף שלא לצרוך אותם.

"חשוב לזכור שבישול הירקות לא פחות חשוב מאשר הבחירה בהם. אידוי עדיף מבישול ארוך היות וזה משמר את החומרים המזינים של הירקות. ואם כבר אידוי, חשוב לא להשתמש בהרבה מים, כי יש ויטמינים שמאבדים את ערכם בכמות גדולה של מים".

תגיות:דיאטהחציליםדלקתמפרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה