הצופן

האות ס' – חומר ניצב על רוח

כיצד ניצבה האות ס' בלוחות בצורה ניסית? ומהי המשמעות של ערכה המספרי של האות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתלמוד מבואר שהאותיות שבלוחות הברית היו חקוקות בהם מעבר לעבר. ולכן "מ"ם [סופית] וסמ"ך שבלוחות בנס היו עומדים". שהרי אין לחלק הפנימי שבחלל שתי האותיות הללו במה להיאחז ולהתחבר לגוף הלוחות, כיון שהן חקוקות מעבר לעבר באופן שנוצר חור חלול סביב. אלא בנס היו עומדות. והביאור בזה, מלבד שנועד לרמז שאור האין-סוף מקיף וממלא את כל הקיים בבחינת "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו", הדבר נועד ללמד שבמימד האמיתי של הבריאה, לא החומר מחזיק את הרוח כפי שמתרחש בכל קדיחת חור בחומר, שאז הרוח מוקף בחומר (ולכן: 'חור' בהיפוך אותיות 'רוח'. לפי שזה מהות החור), אלא הנפש הפנימית של כל חומר, והמערכות הרוחניות הנוצרות באמצעות מעשינו הטובים, הן שמאפשרות את קיומו של כל החומר הקיים.

דוגמה לדבר יש ללמוד מדברי אברהם אבינו המבקש מה' יתברך שלא להפוך את סדום. בתחילה הוא מבקש בזכות חמישים צדיקים שאולי ישנם שם, והוא הולך ויורד מחמישים ועד עשרה צדיקים, עד אשר מתברר כי גם עשרה אין בסדום - וסדום נהפכת. והרי אילו היו שם עשרה תלמידי חכמים היושבים ועוסקים בתורה, וסדום היתה נשארת בזכותם, הרי סביר להניח שאנשי סדום העוברים סמוך לישיבה היו בזים ומתלוצצים מאותם עשרה שאינם כמותם, מבלי לדעת שתורתם וצדקתם היא שמאפשרת להם לנשום לחיות ו...ללעוג. ואכן, גם בזמנינו די להביט בגודלה של ארצנו ביחס לארצות אויבינו, כדי להבין בחוש שרק כוח התורה הנלמדת וכוח המצוות שעם ישראל מקיים, וחסד הבטחת ה' יתברך לנו שלא נאבד, הם שעומדים לנו.

ועוד יש להוסיף ביאור עמוק על-פי מה שכתב הרב לוי יצחק מברדיטשוב בספרו "קדושת לוי", שהשחור שבאותיות רומז לעולם החומרי המורגש בחושים, והלבן שסביב האות וחודר אל תוך האות הוא האור הרוחני שבבחינת הנפש המקיימת ומחייה אותו. כך הוא הדבר בכל האותיות שיש בהן פתח. אולם באות מ"ם סופית (שכנגד ספירת גבורה) ובאות סמ"ך (שכנגד ספירת בינה אשר אף היא בקו ספירות הגבורה) הסגורות בפני כניסת השפע הרוחני המקיף אותן, אל תוכן, מה מקיימן? מהיכן זרם ונכנס אור הלובן שבתוכן אליהן פנימה? אלא בנס הן עומדות. כלומר בנס הן קיימות. ונרמז בזה שבזמן שגבורות ודינים יורדים לעולם משום מעשיהם של ישראל, רק בנס, הוא חסד הבטחת ה' לנו, אנו עומדים.

 

ערכה המספרי

ערכה המספרי של האות ס', שישים. מספר המייצג את השמירה. כנרמז בפסוק: "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל. כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת". גם ברכת השמירה, ברכת הכהנים, מורכבת משישים אותיות שונות, העומדות כצבא חיילים סביב האדם שזוכה להתברך מפי הכהנים, לשומרו ולהגן עליו מכל פגע, כל אות ואות לפי תוכנה וצירופה עם האותיות האחרות. לפיכך כמה טוב לו לאדם להקפיד להתברך מידי יום ביומו בברכת כהנים שבתפילת שחרית בבית הכנסת. שהרי ברכת ה' יתברך לעמו עוברת דרכם כצינורות, ומגיעה אל העם שלפניהם דרך עשר אצבעות ידיהם המכוונים כנגד עשר הספירות העליונות, עד כדי שאסור להסתכל באצבעותיהם בשעה שמברכים משום ריבוי האור הזורם דרכם ועלול להזיק לעיני המסתכל בהם, כקרינה בלתי נראית. ולכן נוהגים הכהנים לכסות ידיהם בטלית בשעה שמברכים את ישראל. אמנם הם עצמם, המהווים רק כצינורות לזרימת האור האלוקי באותה שעה, ואינם מקבלים לעצמם, הובטחו מהקדוש ברוך הוא שיבֹרכו ממנו עצמו. ככתוב: "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם [את הכהנים]".

האות ס' שמספרה שישים מקבילה לאות ו' שמספרה שש ומבטאת את האחדות. שכן שמירה, הגנה וסמיכה מושגים באמצעות אחדות. וכמו כן, חומה הסובבת עיר לשמירה והגנה, עשויה מחלקים רבים הנבנים יחדיו בצורת האות ס'. החומה גם מאחדת את כל בני האדם ושאר הפרטים שבעיר המוקפת בה.

 

האות ס' על-פי הסוד

על-פי הסוד האות ס' מרמזת לספירת בינה, היא הספירה הראשונה שבקו ספירות הגבורה, אשר חוזקן וגבורתן מתבטאת גם בסגירה סביב. ודומה היא בכך לאות מ"ם סופית, המרמזת לספירת גבורה המשתלשלת מן הבינה. לפי שעניין קו ספירות הגבורה הוא לעצור בעד ריבוי שפע החסד. לפיכך שתיהן סגורות סביב ללא פתח, אלא שזו עגולה יותר מתוך שקרובה יותר לסוד הצמצום שנעשה בעיגול, וזו מרוחקת יותר ופחות עגולה.

לפיכך האות ס' היא אחת מהאותיות המייצגות את הנקבה. שהרי כל קו ספירות הגבורה הוא בסוד הנקבה, שהיא בבחינת העיגול כמבואר לעיל באות נ'.

ובזוהר הקדוש מבאר את ההבדל שבין "אפריון" לבין "אפרסמון" המוזכרים בשיר השירים. הנה תמצית דבריו: "אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה" אפריון זה הוא ההיכל התחתון שעשה המלך השלם, והוא גן עדן התחתון הנקרא 'אפריון' (שהוא ספירת מלכות, נוקבא דז"א, הספירה האחרונה). ו'אפרסמון' זהו ההיכל העליון שהוא גן עדן העליון. ומופיעות בו אות הסמיכה האות ס', והאות מ', שאינן ב'אפריון'. והנשמות עולות מאפריון לאפרסמון, מגן עדן התחתון לגן עדן העליון, להתענג בנועם ה'. וגן עדן התחתון נסמך ומקבל את שפעו מגן עדן העליון, שיש בו אות ס' הדומה למ"ם סתומה אלא שזו עגולה וזו כמרובעת. ועיין בפירוש 'מתוק מדבש' שם סודם של דברים.

 

ה-ס' בסוד האשה כחומה לאיש

סוד שמירת האשה את האיש טמון אף הוא באות ס', בבחינת "השרוי בלא אשה שרוי בלא חומה" לפי שהאשה, ששורשה בספירת הגבורה, שומרת ועוצרת את ההתפשטות ללא גבול שבאיש, ששורשו בחסד, לבל יגיע לנתינה מופרזת ולדבר עבירה.

וזהו המבואר בזוהר הקדוש שכשנוצרה חוה קיבל אדם הראשון סמך ועזר כנגדו. ומשום כך במעשה הבריאה לא מופיעה האות ס' בנוגע לחי, עד "ויסגור בשר" האמור ביצירת האשה, לפי שרק אז נוצר כוח הסמיכה שבאדם.

מאידך, על ידי המשיכה אחר תאוות הנשים עלול האיש ליפול בעבירות חמורות אם נכשל בקשר שנעשה שלא בקדושה. וזהו האמור במדרש בראשית שהופעת האות ס' במעשה בראשית לראשונה, במילה "ויסגור בשר", באה להורות שבאותה שעה נברא הס"מ. 

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:הרב זמיר כהןהצופןאותיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה