פיתוח האישיות

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? שישה תחביבים שכדאי לכם להכניס לסדר היום

האם ידעתם שסריגה מונעת דיכאון? שנגינה משפרת את הקואורדינציה? שציור מפתח את האינטליגנציה הרגשית? שגננות מונעת אלצהיימר? שצביעה מביאה לרוגע נפשי? שספורט הוא אחד הפעילויות הכי מומלצות בעולם? – שישה תחביבים פשוטים וכייפיים שיכניסו לכם גם עניין וגם בריאות לחיים, ושאתם פשוט חייבים לאמץ

  • י"ח אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קיץ עכשיו. אצל רבים מכם זה בוודאי אומר גם חופש והרבה זמן פנוי שאתם מחפשים איך להעביר. רגע לפני שאתם מתמכרים למסכים ונשאבים לרשתות החברתיות ולשאר דברים סתמיים – יש לנו בשבילכם כמה עצות מעניינות לתחביבים שכדאי לכם לפתח – שיועילו לגוף וגם לנפש שלכם:

1. גננות – תחביב קטן שמייצר הרבה מאוד נחת. אם דיירי הבניינים שביניכם מתייאשים מראש או מצקצקים בלשונם, מפני שהם מדמיינים עכשיו גידול של ערוגות פאר שאין להם חצר בשבילה – תדעו שאתם טועים. יש הרבה מאוד צמחים שאפשר לגדל בעציצים קטנים בבית. אם יש לכם גם ילדים קטנים, או נכדים – תוכלו לעקוב יחד איתם אחר הגדילה של כל שתיל שאתם שותלים.

מלבד זאת, מדובר בתחביב שיועיל מאוד לקוגניציה שלכם. בין היתר, יתרונותיה של גננות נקשרות עם מניעת מחלת האלצהיימר ושיפור חייהם של החולים בה, פיתוח היכולת לפתור בעיות, ויש גם כאלה שטוענים שמדובר בתחביב שמסייע להירדם ותורם לחלומות נעימים יותר.

חוץ מזה, תזכרו שאתם תמיד יכולים לשתול פירות וירקות, או צמחים שיעשו לכם ריח נעים בבית, יפה בעין ותחושה טובה בלב. ואגב, לרציניים מביניכם, יש גם את האפשרות לפתח את התחביב עוד יותר ולהשקיע בעיצוב שלם של הגינה שלכם, מה שגם יסייע לכם לבצע פעילות גופנית שתאהבו.

2. תפירה וסריגה – שנייה לפני שאתם מגלגלים עיניים ועוברים לאייטם הבא, רק כי זה נשמע לכם יותר מדי 'אולד-פאשן', ומזכיר לכם את התקופה של הסבתא-רבא שלכם – כדאי שתדעו שטרנד הסריגה והתפירה חוזר, ובגדול. ומדובר בכיף אמיתי, נסו ותראו.

חוץ מזה, מחקר שנערך בנושא טוען כי סריגה יכולה להפחית את הסיכוי עד כ-50% לסבול מבעיות קוגניטיביות בגילאים מבוגרים, תורמת לשיפור מצבי לחץ וחרדה, מונעת דיכאון ומחזקת את הביטחון העצמי. לדברי אורתופד בשם ד"ר אלטון ברון, היא גם מסייעת במניעה של דלקות מפרקים וגידים.

חוץ מזה, מדובר במתנה הכי יפה שתוכלו להעניק לאהובים שלכם. נולד למישהו קרוב תינוק? אין דבר מתוק יותר מלקבל במתנה סוודר סרוג מעשה ידיכם, או סתם כובע נעים לחורף למי שאוהבים.

בדומה לה, גם התפירה הופכת את החיים לקלים יותר, החל מתיקונים קטנים שאתם נדרשים לעשות לבגדים שלכם - אותם תוכלו לבצע בעצמכם, ועד תפירה אקסקלוסיבית של בגדי החלומות שלכם, בדיוק כפי שאתם חולמים שייראו, במידה ואתם כבר 'שוחים היטב בחומר'.

3. פעילויות ספורט וכושר גופני – את העצה הזו ודאי כבר שמעתם בעבר מלא מעט אנשים סביבכם: מכרים, רופא המשפחה שלכם, או אפילו המורה לחינוך גופני בתיכון. מדובר באחת מפעילויות המומלצות ביותר בעולם. וגם אם אתם לא חסידים של מכוני כושר או ריצות מרתון – תוכלו תמיד למצוא את הדרך היצירתית שלכם לבצע מדי יום, או לפחות פעם בשבוע, קצת ספורט. זה יכול להיות דרך שחיה, הליכה מהירה יחד עם מישהו שאוהבים, או סתם אוזניות עם מוזיקה טובה או הרצאה של רב מהידברות. וגם רכיבה על אופניים, משחקי טניס או כדור, ועוד.

מה שחשוב הוא שתקדישו לכך זמן קבוע בתוך הלו"ז השבועי שלכם לפרק זמן סביר, ושתמצאו את הדרך הנעימה ביותר עבורכם לעשות את זה. את התוצאות, תוכלו לחוש בקלות.

 4. נגינה – גם אם עד היום החשבתם את עצמכם רק כמאזינים חובבניים של מוזיקה, או ככאלה שהדבר היחיד שהם יודעים לנגן עליו הוא העצבים – דעו לכם שכל אחד צריך מתישהו בחיים ללמוד לנגן על כלי כלשהו.

התועלת שבנגינה משפיעה ישירות על הגוף וגם על הנפש. כך לדוגמא, נגנים של פסנתר, גיטרה, תופים וגם כינור – נהנים לא רק מתחביב מופלא, אלא גם משורה של השפעות חיוביות על הגוף, כמו שיפור הקואורדינציה, חיזוק קשרים חברתיים, חידוד יכולת השמיעה, פיתוח הזיכרון, ועוד.

וכאשר מדובר בילדים – מדובר בתועלת גדולה אפילו יותר, שעשויה לסייע להם בפיתוח הביטחון העצמי, המשמעת העצמית, ואפילו לסייע להם להצליח בלימודים. ועוד לא דיברנו על הרגיעה שהיא מעניקה, יישוב הדעת והסיוע בביטוי עצמי ובפריקת רגשות, שהיא מאפשרת.

5. צביעה – כטרנד שכבר סוחף היום הרבה מאוד אנשים, בתחביב הזה בוודאי נתקלתם. חוברות צביעה למבוגרים. זה יכול להיות צביעה של מנדלות, ציורים מורכבים ואפילו סתם כאלה קצת ילדותיים – אבל התחביב הזה מוכח כבעל יתרונות רבים, בהם שיפור המוטוריקה העדינה, פיתוח הבעה עצמית, טיפול בבעיות ריכוז, כלי שמשמש להרגעה, ועוד. וחוץ מזה, הוא זול ונגיש במיוחד. נסו ותיהנו.

6. ציור – כילדים, כולנו שאבנו הנאה עצומה מציור, אולם בחלוף השנים רובנו הולכים ומתרחקים מהתחביב היקר הזה, וזה קצת חבל. מחקר שנערך באוניברסיטת הארוורד, גילה כי סטודנטים לרפואה שהשתתפו בשמונה מפגשים של ציור, הראו שיפור ביכולת האבחון וברמת הזיכרון שלהם, בהשוואה לכאלה שלא השתתפו.

מלבד זאת, מדובר בתחביב בעל אופי שקט, שיסייע לכם קודם כל להגיע לרוגע ושלווה, יאפשר לכם זמן אישי לפגוש את עצמכם ואת המחשבות שלכם, ולהתבטא בצורה נעימה. הריכוז הממוקד של אדם בציור הממושך, עוזר לו גם להדחיק כאבים גופניים, מפתח את האינטליגנציה הרגשית שלו ומסייע לו לשפר את היצירתיות שלו.

כשתסיימו את הציור שלכם, תוכלו גם לשפר את ההערכה העצמית האישית שלכם. אין כמו להתבונן ביצירה מעשה ידיכם שעמלתם עליה. בהצלחה!

תגיות:תחביביםסדר יום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה