הצופן

האות י’ – לזכות לחיי העולם הבא

משמעות עשר האותיות הראשונות ברצף, ומהי משמעותה של האות י' בשם האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבורא האחד (אות א') ברא בריאה (ב') הבנויה (ב') מחלקים (ב') המהווים שני ניגודים (ב'); משפיע שפע, בבחינת גומל (ג'). ומקבל, בבחינת דל (ד').

פעילות זו (של התחלקות, נתינה מלמעלה וקבלה למטה) הובילה להיווצרות והופעת היקום (ה') בבחינת 'לידה' (ה') מהעולם הרוחני שמעליו. תהליך זה התרחש במשך ששה ימים (ו') ובו נברא העולם הגשמי כאשר הוא מוגבל בששה קצוות (ו') ומכיל כוח חיבור רוחני המאחד ברחמים את חלקיו (ו').

מלבד כוח החיבור שבחומר, נוצרה בתוכו רוחניות פנימית פעילה הגורמת לתנועה (ז'). היא סוד תנועת האלקטרונים שבדומם, כוח הצמיחה שבצומח, החיים והתנועה שבחי, דיבור המדבר, היוזמה (ז'), התזוזה (ז') והמאבק (ז') בעולם.

באדם נוספה נשמת חיים (ח') המעניקה לו יכולת בחירה (ח') בין מעשה טוב לבין מעשה רע, בין אמת לבין שקר, והיא הקובעת בכוח בחירתה כיצד יזוז ויפעל הגוף. היא זו שגם נוסכת חן (ח') והבעה על פניו של האדם החי.

על-פי הבחירה שבחר (ח') האדם, יחזור (ט') אליו טוב (ט') על מעשה טוב, ורע על מעשה רע. אלא שגם רע זה לטובתו (ט') הוא, לנקותו ולזככו מלכלוך עוונו. שהרי אין דבר או מעשה שאובד. הכל נצחי (ט'). אלא אם יעשה האדם תשובה, הרי אז מחסד ה' וטובו (ט') נמחק המעשה הרע שעשה, על אף שצד  האמת מחיקה זו נוגדת את טבע הבריאה.

בסיום מסלול זה, זוכה האדם לחיי העולם-הבא (י') ומקבל את שכרו על מעשיו הטובים.

 

האות י' בשם האדם

לכן, כאשר האות י' מופיעה בשמו של אדם, ובפרט אם היא בתחילת שמו, מקבל הוא באמצעותה יכולת רוחנית גבוהה ועדינות נפש מיוחדת המתבטאת גם במראה פניו. אמנם משום הכלי הרוחני הגבוה שבו, אדם זה עלול להיות 'כבד' במעשיו, ונראה כמתעצל בענייני העולם החומרי על אף חשיבותם, ואפילו באותם המוגדרים חיוניים. הוא מלא שאיפות גבוהות שלעיתים אינן מעשיות עבורו משום שאינו שייך לרמות גבוהות כאלה. אך יחד עם זאת הוא עניו וצנוע, נקי, ומודה על האמת. מתוך שאיפותיו הגבוהות לשלימות, עלול הוא להיות ביקורתי מאד כלפי האחרים מבלי להרגיש כי בכך הוא מקשה עליהם לתפקד ולבצע את מה שחשוב וטוב גם עבורו.

משום כך עליו לנתב את יכולותיו הרוחניות הגבוהות ואת שאיפתו לשלימות, לעבודה פנימית בעיצוב האישיות ובתיקון המידות, ולרכישת יידע תורני רחב-היקף בכל חלקי התורה. תחילה יעסוק בפשטי התורה בלימוד תנ"ך, משנה, תלמוד והלכה. וכשימלא כרסו בש"ס ופוסקים, יעמיק חקר ברבדים הפנימיים שבתורה. ויבין תמיד באיזו דרגה הוא עומד, מבלי לנסות לקפוץ לדרגות שאינו שייך אליהן, הן ברוחניות והן בגשמיות. כמאמר חז"ל: "איזהו חכם? המכיר את מקומו". ימעט בדברי ביקורת על אחרים, ידון לכף זכות, וישנה את מבטו השלילי והביקורתי עליהם למבט אוהד ואוהב. יחמיא לסובביו וישבחם על כל השתדלות ומאמץ, ויראה את הטוב והחיובי שבהם. יחד עם זאת יתקן את מידותיו ללא ליאות וישפרם באמצעות לימוד מוסר ותיקון המידות, וישאף להגיע לשלימות בשמירת כל מצוות התורה, ואפילו את אותן המצוות הנדירות. או אז יתמלא שמחת חיים וטוב לבב, יהיה שליו ומאושר, ומלא תוכן וסיפוק.

שהרי ביכולת כל שורש רוחני להצמיח פעולות חיוביות ולהצמיח פעולות שליליות. באמצעות כוח הבחירה שניתן לאדם, בידו להשתמש בהארת האות לחיוב או לשלילה. כמבואר בהרחבה בפרק העוסק בשם האדם.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:אותיותהצופןהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה