אמונה

הרב יגאל כהן – איך נראה הגאוותן בעיניו של הקב"ה?

אם היום, כשאין לך ממון כרצונך, ואתה בחובות גדולים, אתה מתגאה על כולם, מה יקרה כשתהיה לך הצלחה גדולה בעסקים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי שנבין איך נראה הגאוותן בעיני הבורא יתברך, נביא כמשל את הילדים שלנו, שלאחר חלוקת התעודות של סוף השנה, החלטנו לתת לכל אחד מהם סכום כסף נכבד עבור השתדלותו בלימודים, והנה לאחר שכל אחד קיבל את הכסף לידו, אנו שומעים איך שהגדול שבהם ניגש לקטן ואומר לו "אני הרבה יותר טוב ממך, לך יש עשרה שקלים ולי יש עשרים", אין ספק שמיד נקרא לילד הגדול ונאמר לו אל תתגאה במשהו שהוא לא שלך, הרי קיבלת את הכסף לפני רגע במתנה, ואם נראה שהגדול ממשיך להתעלל בקטן בהקנטות חוזרות ונשנות, אזי ניקח ממנו את המתנה על מנת לחנכו.

 כך בדיוק הקדוש ברוך הוא בהנהגת עולמו, כשהוא רואה אדם שקיבל מתנה כגון, יופי מיוחד, והולך ומקניט את חברו שפחות יפה ממנו, כאילו שהוא בכבודו ובעצמו עיצב לעצמו את הפרצוף.

וכן לגבי אישה שהחליט בורא העולם לעשותה יפה, ומתגאה בזה על חברותיה, ייקח מהם הבורא את המתנה משום שאינם ראויים לה. 

* * *

בטורים קודמים כתבתי, שענווה היא סגולה מיוחדת לישועות, וכך כתב באגרת הרמב"ן, ואכתוב על זה בהמשך, עתה אנסה להסביר את הדברים על פי סיפור שקרה עמי.

פנה אלי יהודי בבקשה להיפגש עמי כדי לספר לי את צרותיו, כדי לחפש להם פתרון בתחילה ניסיתי לדחותו מחמת דוחק הזמן, אבל הוא לא ויתר והגיע לביתי, והחל לגולל את סיפורו האישי, שבסיכומו הבנתי שהוא בעל עסק גדול, שלפי כל הכללים העסקיים הוא אמור להצליח ולשגשג, ומשום מה הכל תקוע, ובקושי מצליח לשלם לספקים.

מדובר ביהודי חרדי מן השורה, ששומר קלה כבחמורה, ומשתדל לתת צדקות ככל יכולתו, בעל משפחה גדולה בפ״י, לאחר שניסיתי לבדוק אולי יש במעשיו משהו לא בסדר שגורם לבורא יתברך לאותת לו עליו ע״י קושי בפרנסה, ולא מצאנו שום דבר מיוחד.

כניסיון אחרון שאלתי אותו מה עם מידת הגאווה? הרי אתה יודע שהקדוש ברוך הוא מתעב גאוותנים!

הוריד האיש את עיניו ואמר ״כן כבוד הרב, אני לוקה במידה זו, ואני שואף להיות מיליונר (כדי לעזור לעניים כמובן), ובעיקר אני רוצה להראות לאבי ולאחיי ואחיותיי שאני יודע לעשות כסף לא פחות מהם, בנוסף אני אוהב מותגים ומכוניות פאר, זה עושה לי טוב״. 

״גאוות אדם תשפילנו״ (משלי כט, כג) - כך התחלתי את תשובתי אליו.

"הקדוש ברוך הוא אוהב אותך?" – שאלתי.

״בוודאי!" ענה היהודי.

"הוא רוצה לתת לך פרנסה בשפע?"

"בוודאי! אם הוא אוהב אותי בטח שירצה שיהיה לי טוב!"

"יש לו יכולת לתת לך הכל?"

"בוודאי! הכל שלו״ – ענה האיש.

אמרתי לו: "נו, אז אם הוא יכול לתת לך וגם רוצה לתת, אז למה הוא לא נותן?"

על שאלה זו הוא לא ידע לענות. 

הסברתי לו את דבריי. מכיוון שהבורא יתברך אוהב אותך הוא לא נותן לך, תאר בנפשך שאם היום, כשאין לך ממון כרצונך, ואתה בחובות גדולים, אתה מתגאה על כולם, מה יקרה כשתהיה לך הצלחה גדולה בעסקים, ותוכל להרשות לעצמך את כל סוגי המותגים ומכוניות הפאר? כמה אז תצמח בנפשך מידת הגאווה?

פתאום אשתך תהיה מיושנת מידי בשבילך, הרי אתה כעת גביר חשוב, והיא סתם עקרת בית, והרב שמלמד אותך בערב, לא מספיק ברמה גבוה למעמדך, ואם גבאי בית הכנסת לא יכבד אותך בשבת, אזי תכעס בליבך, או אפילו תאמר לו ״איך אתה מעז שלא לכבד את התורם החשוב של בית הכנסת״, ועוד הילדים הצדיקים שלך שכעת נוסעים באוטובוס לתלמוד תורה, מעתה ייסעו במכוניות שרד, שבסופו של דבר זה יקלקל להם את האהבה ללימוד התורה, והחברים הקרובים פתאום נראים כפשוטים מידי לטעמך.

הקדוש ברוך הוא יודע גם את העתיד, וכיון שהוא אוהב אותך, הוא יודע שהכסף במצבך יקלקל אותך, ולכן הוא מונע אותו ממך! זה רק לטובתך!

וזו בדיוק כוונת שלמה המלך שאמר ״גאוות אדם תשפילנו״, שאדם שיש בו גאווה, בגלל אהבתו של הבורא אל ברואיו הוא משפיל אותו, שלא תתפתח בתוכו גאווה יתרה.

סיכמתי עם הצדיק שיקבל על עצמו בכל יום ללמוד בספרי המוסר, בשבח מידת הענווה ובגנות מידת הגאווה, וברגע שיראה הבורא יתברך שהכסף לא יקלקל אותך, אין שום סיבה בעולם שהבורא לא ישפיע עליך שפע גדול כרצונו הטוב. ובאמת לאחר חודש, פגשתי אותו, וסיפר לי שברוך השם לאט לאט העסק מתאושש.

 

גאוות אדם תשפלנו

פעם הייתי מתפלל לבורא יתברך, שייתן לי חוכמה כמו מרן רבנו עובדיה יוסף זצ"ל, כמובן שידעתי כמה רחוק אני ממעלותיו הנשגבות, אבל ידעתי בליבי, שאין מעצור מהשם מלתת חכמה אדירה גם לאחד כמוני.

כך התמדתי בתפילה, עד שביום בהיר הבנתי שהתפילה הזו כרגע היא לרעתי, וזאת משום שאם אקום מחר בבוקר עם חכמה אדירה וידע עצום בכל חלקי התורה ואפילו נצנוצי רוח הקודש, ורעייתי שתחיה תבקש ממני להוריד את האשפה, אתם ודאי מתארים לעצמכם מה תהיה תגובתי, אני שיודע את כל התלמוד בבלי וירושלמי בעל פה ושמכל העולם נוהרים לפתחי בשאלות מורכבות בהלכה, שאני אוריד את הזבל?, ואם מישהו לא יעמוד בפניי, ארגיש זלזול נורא בכבוד תורתי, ואם מישהו יעז לחלוק על דעתי אז... ההמשך מובן.

כנראה שבורא עולם אוהב אותי והשאיר אותי רחוק מאוד משם, כדי שאוכל להמשיך להוריד את האשפה בלי להיעלב, ואם מישהו לא קם בפני, לא ארגיש בזה בכלל, וכשמישהו טוען טענה שלא כדעתי, אדע שדעתי בהחלט יכולה להיות מוטעית, ואנסה להבין את טענתו, וכשאדם יפנה אליי בשמי הפרטי, אענה לו בשמחה בלי להיפגע.

זו גם הסיבה שאדם זכה באישה קצת צעקנית, שמידי פעם יורדת עליו, או אישה שקיבלה גבר שכל הזמן יורד עליה, אין זה אלא בגלל שהבורא יתברך רוצה אתכם קרובים אליו, ואין קירבה גדולה יותר לבורא יתברך כאדם שמתנהג בענווה ובהכנעה, ובגלל שלא תמיד אנו מבינים מעצמנו איך לעבוד על מידת ההכנעה, שולח הבורא יתברך שליחים נאמנים כדי לעזור לנו.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:גאווההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה