הצופן

האות ה’: רצף של בריאה, נתינה וקבלה

מה מיוחד במילים הפותחות באות ה'? ועל מה מרמזת האות ה' בשם האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאמור לעיל, האות ה' מבטאת את המיוחד ומשום כך כל המילים המשמשות להצבעה המייחדת אדם או קבוצה, כגון: הוא, היא, הם, הן; פותחות באות ה' (אמנם כל זאת בלשון נסתר. אבל מילים מקבילות בלשון נוכח, כגון: אתה, את, אתם, אתן, פותחות באות א' המרמזת לנשמה, משום שהיא עיקר האדם, והפניה הישירה אשר מכוונת אליה היא בעלת חשיבות רבה ומרכזית יותר מהמשמעות המייחדת של האות ה'). גם הדגשת דבר מה מתבצע באמצעות הוספת ה' הידיעה בראש המילה.

אולם משום מיוחדות האות, כמעט ואין בלשון הקודש שמות עצם המתחילים באות ה', מלבד עצמים המיוחדים בהתבלטותם, כגון 'הר', מילה שפירושה: התנשאות מיוחדת (ה) מעל פני הקרקע, כראש (ר).

 * * *

בסיכומם של דברים נמצא, ששורש היכולת המיוחדת להוציא מן הכוח אל הפועל, כגון ילודה ופרנסה, טמון באות ה'. אות זו מיוחדת גם בעדינותה והיא שורש התכונות הנשיות. ולכן היא בבחינת "היפה בנשים", המיוחדת מבין כל האותיות שתכונתן היא שורש הנקבה. אות זו המופיעה פעמיים בשם הוי"ה, ומיוחדת גם בכך, היא גם בעלת תכונה של שמירה.

 

משמעות חמשת האותיות א-ב-ג-ד-ה ברצף

עתה, לאחר לימוד חמשת האותיות הראשונות, נוכל להתבונן במשמעותן לפי סדרן ברצף:

הבורא (אות א') ברא בריאה (ב') המורכבת ובנויה (ב') מניגודים מחולקים (ב') שהם בבחינת גומל (ג') ומקבל (ד'). באמצעות מערכת זו (של התחלקות, נתינה וקבלה) הופיע היקום אשר יצא מהכוח אל הפועל (ה').

וזאת על ידי שהאיר הבורא הארתו (א') והופיע עולם רוחני שהתחלק (ב') והאיר הלאה (ג') עד להופעת העולם שמתחתיו (ד') שאף הוא התחלק והאיר הלאה, עד להשתלשלות והופעת היקום החומרי, בבחינת לידה (ה').

אמנם פשוט הוא ומיותר לציין שהמושג מקבל ומשפיע, שייך רק בעולמות הנבראים, כאשר כל עולם מקבל ממי שמעליו ומשפיע לשלב הבא. אבל ראשית הכל בקבלה מאור האין-סוף, שהוא אחד מוחלט אשר רק מעניק ונותן.

 

האות ה' בשם האדם

לאור המבואר לעיל בסוד האות ה', כאשר אות מיוחדת זו מופיעה בשמו של אדם, ובפרט אם היא בתחילת שמו, מקבל הוא על ידי שלושת צינורות השפע הרוחניים הזורמים בה (בצורתה, במספרה, ובאופן הגייתה) עדינות נפש, ויכולת מיוחדת להוציא מן הכוח אל הפועל במגוון תחומים. הוא מסוגל להפעיל ולהגשים כוחות נסתרים החבויים בו, לצאת ממצבים קשים, לתקן מידות שליליות בקלות יתירה מבני-אדם אחרים, ולהצליח בכל הקשור לפריון ולברכה - הן בילודה והן בפרנסה. מטבעו הוא בעל עדינות אצילית, נעימות בהליכות, רכות בתחומים שונים, גמישות בהחלטות, וממילא חביב בחברה. ובלבד שלא יקלקל את תכונותיו הטבעיות על ידי חשיפת עצמו לקריאה ולצפיה בהתנהגות שלילית בוטה, ויזהר מחברים מקולקלים. שהרי עדינות נפשו גורמת לו להיות נתון להשפעה חיובית או שלילית ביתר קלות מהאחרים, ולקושי לסרב גם כאשר מדובר בהצעה שאינה טובה.

כמו כן בכוח האות ה' לפעול באדם להרבות בדיבור, עד שעלול הוא מאד למצוא את עצמו מרבה בדיבורים מיותרים ואפילו אסורים. אולם באמצעות עבודת המידות ושליטה עצמית יכול הוא להשתמש בכשרון הדיבור שבו רק לטובה: להצליח בהסברה נכונה ובהירה לתלמידים, למשל, ולרומם את כל סביבתו באמצעות מסרים אמיתיים הנאמרים בנועם שיח.

נמצא שאם בוחר הוא להפעיל בכל תחום את הכלים הנפשיים שקיבל, בדרך הטובה והישרה, יגיע להישגים מפליאים הן מבחינה משפחתית – בזוגיות ובילודה, הן מבחינה חברתית והן מבחינה כלכלית.

אמנם מאידך עלול הוא באמצעות כוח הבחירה הנתון ביד האדם, להפעיל את כוח הארת האות ה' שבשמו למסלול שלילי. משום כך עליו להיזהר שאות עדינה זו לא תביאהו לרכרוכיות יתירה ולחולשה - בפרט מבחינת התחושות הנפשיות. עלול הוא גם לחוש, שלא כדין, חוסר שביעות רצון מהסובבים אותו ואפילו מעצמו, ולבוא אליהם (ולעצמו..) בדרישות מופרזות. גם כוח ההוצאה מן הכוח אל הפועל שבאות ה' עלול להביאו לרצון תמידי להתחיל התחלות חדשות, בשעה שהמשימה הקודמת עדיין לא הסתיימה.

שהרי כלל יסודי הוא, שכל שורש רוחני מסוגל להצמיח פעולות חיוביות או פעולות שליליות. כוח הבחירה ניתן ביד האדם, כמבואר בהרחבה בפרק העוסק בשם האדם.

ואם מגלה בעצמו השפעה שלילית מאותן המפורטות כאן, יערוך חשבון נפש עם עצמו ויתבונן באיזון הנכון והטוב שצריך לחיות על פיו, וישאף להגיע אליו באמצעות עבודה רוחנית פנימית אשר תביאהו - על אף עדינותו - להכיר את מעלותיו ואת יכולותיו, מתוך ידיעה שאלה אינן אלא מתנות אשר הבורא חנן אותו בהם. וכשיכיר במעלותיו, ונפשו תתחזק ותשמח בפעולות המועילות והטובות אשר הוא עושה, יקבע לעצמו כללים וגדרים להתנהג על פיהם במעשיו ובדיבוריו ואפילו בהלך חשיבתו – על-פי הוראות הבורא בתורתו. אמנם להצליח כראוי בכל זה, עליו לקבוע זמן ללמוד מדי יום תורה ומוסר מתלמיד חכם ירא שמים ובעל מידות טובות. כך יעלה ויצליח וינתב את התכונות הנפלאות שקיבל, לדרך טובה ומועילה.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:אותיותהצופןהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה