מפתחות לחיים

הרב זמיר כהן – מה עושה לך מידת הכעס?

הכועס מאבד ממד מרכזי מנשמתו הרוחנית המקורית, ומפסיד הארות רוחניות שזכה להן לפני הכעס. ואפילו יתכן שיפסיד את זיווגו הטוב לו, בגלל כעס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת המידות הקשות ביותר לתיקון, ביחס לשאר המידות, היא מידת הכעס. הכעס המתלהט משבש את החשיבה השפויה ונועל באותה שעה את שערי שיקול הדעת, עד שהכועס עלול שלא לשלוט בעצמו ולבצע ללא מחשבה פעולות קשות ומזיקות שאינו מעוניין בהן. אולם החפץ באמת להשתנות מטיפוס רוטן וכעסן לאדם שליו ורגוע, מתוך ידיעה כי יהיה עליו להשקיע בכך מאמץ מחשבתי ואימון מעשי, יכול בהחלט להשתנות בדפוסי התנהגותו ולהפוך לאדם חדש לחלוטין. שינוי שיוביל ללא ספק לסיפוק עצמי רב ולסדר ושלוה תקינים בחייו הפרטיים, ויתקבל בברכה בקרב כל מכריו אשר יתענגו מעתה לשהות בחברתו. ובעיקר, הוא יהיה מעתה אדם מתוקן יותר במהות אישיותו.

העבודה על מידת הכעס מתחלקת לשני שלבים. השלב הראשון, הוא הלימוד העיוני. בלימוד זה יעשיר את ידיעותיו אודות חומרת הכעס ונזקיו, עד שישנא לחלוטין את המידה הרעה הזו וישתוקק להיפטר ממנה. וכן ילמד את דרכי ההסתכלות הבריאה והנכונה על אכזבות, תסכולים וקשיים המתעוררים במהלך החיים וגורמים לו לכעוס, ואת העצות המעשיות כיצד להתמודד עם הכעס כאשר הוא מתעורר. והשלב השני, הוא האימון המעשי בהתמודדות היום יומית, מתוך ידיעה מראש כי צפויים כישלונות ותהיינה נפילות רבות בדרך אל הפסגה הנכספת. אולם אם רק יהיה עקבי, יגיע בסופו של התהליך אל היעד החשוב, והוא יהפוך מטיפוס כעסן לאדם מאוזן ושקול, המתייחס בשלווה נפשית ובשיקול דעת נכון ובריא לכל מצב מזדמן.

* * *

נפתח ביסודות עיוניים אחדים, אשר על האדם החפץ לתקן את מידת הכעס שבו, לשננם ולזכרם היטב.

ראשית יתבונן בנזקי הכעס לגופו ולנפשו. כידוע, בשעת הרתיחה מכעס מתרחשים בגוף שינויים פיזיולוגיים העלולים במקרים מסוימים לגרום לנזקים בלתי הפיכים ובמקרים קיצוניים אפילו למוות, וכפי שאירע לא פעם. גם המערכת החיסונית הכללית נפגעת אצל הרגיל לכעוס, ותאי גופו מתקשים להתמודד עם האתגרים הבריאותיים הניצבים בפניהם. בעוד שאצל האדם המקבל בקלילות את קשיי ואכזבות החיים, מתייחס בחיוך לכל מצב ומתבדח גם מצרותיו, תאים פגועים מבריאים ומתחדשים והפעילות החיסונית פורחת.

על מצב זה, של גוף החשוף לכל סוגי המפגעים הבריאותיים עקב הכעס, אמרו חז"ל בתלמוד: "כל הכועס, כל מיני גיהינם שולטין בו". וכוונתם לומר שייסורים באים עליו הן בעולם הזה והן בעולם הבא.

בנוסף, בעת הכעס עלול הוא להזיק לבני ביתו ולשאר אהוביו מבלי לחוש במעשיו החמורים. וכל ניסיון לשוחח עמו ולהרגיעו לא יצליח - גם אם הפונה אליו יהיה אדם נכבד המוערך על ידו. שהרי באותה שעה הוא נעשה חסר דעת כאדם בלתי שפוי לחלוטין השוכח גם את בוראו. וכלשון התלמוד שם: "כל הכועס, אפי' שכינה אינה חשובה כנגדו. שנאמר: 'רָשָׁע כְּגֹבַהּ אַפּוֹ [כאשר גואה כעסו], בַּל יִדְרֹשׁ [את בוראו]. אֵין אֱלֹקִים כָּל מְזִמּוֹתָיו'." וכדרך אגב למדנו מהפסוק, שהמגיע לחרון-אף ברמות כאלה, מקבל את התואר הקשה: רשע.

 

זהירות מפעולות זעם

בתלמוד מזהירים חז"ל מאד מכעס בלתי נשלט הבא לידי ביטוי מעשי עד כדי קריעת בגדים, השלכת חפצים וכדומה. אדם שאינו בולם את עצמו בעת כעס ממעשים כאלה, עלול להתדרדר במהירות ולמצוא את עצמו מגיע לשפל בל יתואר. הנה לשון התלמוד: "המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו, והמפזר מעותיו בחמתו - יהא בעיניך כעובד עבודה זרה. שכך אומנותו של היצר הרע. היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועובד". כלומר, אין היצר מעז להציע לאדם מיד לחטוא בחטא חמור. אלא אומן הוא בדרכי הפיתוי. מתחיל היום בדבר קטן, ואם הצליח להכשילו בזה, מציע לו למחרת דבר גרוע יותר וכן הלאה עד שמפילו בחטא חמור ביותר. ואם ראית אדם שאינו מסוגל היום לשלוט בכעסו עד כדי השלכת חפצים או שבירתם וקריעתם, הרי אם לא יבלום מיד את התדרדרותו, תמצאנו בעוד זמן מה מגיע לשפל נורא אשר מימיו לא חשב שיגיע אליו. לכן, גם כאשר רואה שגבר זעמו עקב מאורע שהכעיסו עד שחש דחף פנימי לבטא את כעסו במעשים, ישלוט בעצמו באמצעות החלטה פנימית עיקשת והסברה עצמית כי בשום אופן אינני מבצע פעולות רעות כאלה. ויחזק את עצמו בהתבוננות בדברים המובאים בהמשך.

 

עוד מבואר בדברי התלמוד שהכעס פוגע בזיכרון ובמנת המשכל (IQ) של האדם. וכמובא שם אודות הכעסן: "משכח תלמודו ומוסיף טיפשות. שנאמר: 'כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ'. וכתיב: 'וּכְסִיל יִפְרֹשׂ אִוֶּלֶת'." וכן רואים בחוש, שהרגיל לכעוס נעשה אדם שמחשבתו אינה מסודרת כמחשבתו של האדם השליו, והחלטותיו אינן קולעות למסקנה הנכונה, גם בזמנים בהם הוא רגוע.

ועוד למדו חז"ל מדברי החכם באדם, כי הכועס נכשל בהכרח בעברות כה רבות, עד שאין מנוס מהקביעה כי: "בידוע שעוונותיו מרובין מזכויותיו". ולמדו זאת מסוף הפסוק: "אִישׁ אַף - יְגָרֶה מָדוֹן. וּבַעַל חֵמָה - רַב פָּשַׁע".

בכתבי קבלה מבואר עוד שהכועס מאבד ממד מרכזי מנשמתו הרוחנית המקורית, ומפסיד הארות רוחניות שזכה להן לפני הכעס. ואפילו יתכן שיפסיד את זיווגו הטוב לו, בגלל כעס. הנה דברי האר"י ז"ל בשער הגלגולים וכפי שנכתבו על ידי תלמידו המובהק רבי חיים ויטאל: "הנה לפעמים יארע שאף על פי שיהיה באדם נפש אחת טהורה ועליונה, יבוא איזה פעם לידי כעס, ואז תצא ממנו ותיכנס במקומה נפש אחרת גרועה. וכיון שהדבר כך, אפשר גם כן שיימשך מזה עוד דבר אחר. והוא, כי אם עד עתה הייתה מזומנת לאיש הזה איזו אישה בת זוגו, כיון שנתחלפה נפשו וניתנה לאיש אחר, אותו האיש יקחנה".

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםכעס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה