ונשמרתם

מכבים את הנרות על העוגה? כדאי שתדעו שהעוגה שלכם מזוהמת

מחקר חדש ומטריד מגלה, כי הנוהג לכבות נרות על העוגה מותיר אותה עמוס בבקטריות, שיגרמו לכם לחשוב פעמיים אם כדאי לכם לטעום ממנה...

  • י"א אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם גם אתם הכי אוהבים בימי הולדת את הרגע הזה שאתם נדרשים לנשוף על הנרות שבעוגה בכל הכוח, כדי לכבות אותם? או שאולי אתם אוהבים יותר את הרגע שאחרי, כשסופסוף אפשר לאכול ממנה? בין אם אתם מהאנשים הנמנים על הסוג הראשון, ובין אם אתם מהאנשים שאוהבים יותר את החלק הטעים בסיפור, ונמנים על הסוג השני – כדאי שתחשבו פעמיים לפני שאתם ממשיכים לאמץ את המנהג הזה.

מחקר חדש שנערך לאחרונה, מגלה כי פעולת הנשיפה על העוגה מותירה את הציפוי שלה עמוס בבקטריות, במקרים מסוימים אפילו ב-1400% יותר(!) מלפני כיבוי הנרות.

את המחקר, ערך ד"ר פול דאוסון, האוניברסיטת קלמסון שבדרום קרולינה, בשיתוף קבוצת סטודנטים. בדומה למחקרים קודמים שלו, שעסקו ב"חוק ה-5 שניות", ושיתוף מזון בין אנשים - גם המטרה העיקרית של מחקר זה היתה נושא בטיחות המזון.

את המחקר ערכו החוקרים בצורה מעניינת: הם לקחו עיגול של קלקר עטוף בניילון נצמד, כשהוא מרוח בציפוי לעוגה, והציבו מעל, איך לא – את הנרות הצבעוניים המוכרים.

בכדי לדמות מצב אמת של מסיבה, אכלו החוקרים לפני המחקר פיצה, הדליקו את הנרות שעל העוגה - ואז כיבו אותם בנשיפה.

בשלב זה, דגמו החוקרים מהציפוי, ודיללו אותו במים סטריליים, אותם מרחו על משטחי גידול. התוצאה היתה מפתיעה: כיבוי הנרות בנשיפה הגדיל את כמות הבקטריות שעל העוגה בממוצע, פי 14, ובמקרים מסוימים אפילו פי 120.

מפתיע? חכו שתשמעו את ההמלצות של ד"ר דאוסון. לדבריו, "אפשר לאכול עוגה שמישהו אחר כיבה את הנרות שלה. אני לא חושב שתחלו מזה". כלומר, למרות ממצאי המחקר המדאיגים, אין צורך להימנע מהנוהג המוכר.

ובכל זאת, הוא מסייג את דבריו, וטוען כי אם הנושף נראה לכם אדם חולה – מומלץ להימנע מאכילה מהעוגה. אבל באופן כללי מסביר, שעל פי רוב, הפה שלנו מלא בבקטריות – שרובן כלל אינן מזיקות לנו. כך שגם אם תאכלו עוגת יומולדת אחרי מאמצי כיבוי מתמשכים בעזרת נשיפות רמות – כמעט שאין לכם סיבה לדאגה. רק אל תשכחו לברך, הא? מזל טוב.

תגיות:עוגהנרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה