הורים וילדים

לא תאמינו מה תינוקות בני שמונה חודשים יודעים עליכם

מחקר חדש מצא כי כבר מגיל צעיר מאד תינוקות מתחילים ללמוד מה הן ההעדפות של הסובבים אותם – ומופתעים כאשר אנחנו מתנהגים בצורה לא שגרתית

  • ז' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאחורי הפרצוף המתוק והתמים של תינוקות בני שמונה חודשים או יותר שוכן מוח של סטטיסטיקאי חברתי, ששם לב לכל מעשה ותנועה של הסובבים אותו ומנסה לצפות את הצעד הבא, כך טוען מחקר חדש של אוניברסיטת וושינגטון בסן לואיס. "אפילו לפני שהם יכולים לדבר, תינוקות עוקבים מקרוב על מה שמתרחש סביבם ומחפשים דפוסי פעילות שמעידים על העדפות האנשים הקרובים אליהם", אומרים החוקרים. "אם אתם תבצעו אותה בחירה שלוש או ארבע פעמים בטווח הראייה של תינוק, הוא יתחיל לראות בכך העדפה שלכם".

מה זה אומר? אם במשך בוקר שלם, בכל פעם כשהחלפתם לתינוק טיטול, הנחתם אותו דווקא על שטיח מסוים, הוא יופתע אם תניחו אותו לאחר מכן בלול. אם בכל פעם כשאתם מתיישבים על הספה עם התינוק, אתם שולפים את הטלפון שלכם – התינוק כבר יצפה את הפעולה הזו מראש.

מכיוון שתינוקות לא יכולים לספר לנו מה הם חושבים, חוקרים סברו בעבר, שהיכולת לראות את החיים מנקודת המבט של מישהו אחר אינה מתפתחת לפני גיל שנתיים. אבל מחקרים בעשור האחרון מצליחים לעקוף את מחסום השפה המדוברת, ולגלות שלמעשה, תינוקות מגיל צעיר ביותר כבר לומדים להבין נקודת מבט של מישהו אחר.

במחקר אל אוניברסיטת וושינגטון השתתפו שישים תינוקות בריאים, מחציתם בנים ומחציתם בנות, בגיל ממוצע של שמונה וחצי חודשים. כשהם ישובים בחיקו של הורה, התינוקות צפו כאשר אישה צעירה לקחה אחד משני צעצועי פרווה על במה: או כלב חום לבן או ברווז צהוב. אחרי שבחרה אותו הצעצוע ארבע פעמים, החוקרים השוו בין תגובת התינוקות לבחירה חמישית של אותו צעצוע לבין התגובות לבחירה שונה. התוצאה: התינוקות הביטו במשך חמישים אחוז יותר זמן על האישה כאשר חרגה מהדפוס שלה ובחרה לפתע צעצוע אחר. כלומר – הם היו מופתעים.

בשלב השני של המחקר, האישה ניגשה עם שני הצעצועים לתינוקות ושאלה אותם אם הם יכולים לתת לה את הצעצוע שהיא רוצה. באופן עקבי, התינוקות הושיטו ידיים לעבר הצעצוע שהיא בחרה קודם לכן במשך מספר פעמים רצופות.

מלבד העובדה שתינוקות מבחינים בדפוסי התנהגות ויודעים הרבה על ההעדפות שלנו, המחקר הוכיח דבר נוסף: די בחריגה אחת מהדפוס כדי לשנות את התפיסה של תינוק. זו הסיבה, כנראה, ששגרה חשובה כל כך לתינוקות: מספיק שפעם אחת אתם סוטים מסדר היום הקבוע וכבר הם משוכנעים שההעדפות שלכם השתנו לתמיד...

תגיות:תינוקותמשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה