כתבות מגזין

כדי שלא תיפלו בפח: כך תתכננו נופש למהדרין

מתכננים לטוס לחו"ל? לנפוש במלון בארץ? או אולי דווקא לשכור צימר? בכל אחד מהמקומות הללו עלולות להתגלות בעיות לא פשוטות מבחינה רוחנית. אם תכינו את עצמכם בהתאם, ייתכן שתצליחו לפתור אותן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ימים אלו של השנה מאופיינים בתכנונים אינסופיים. תכנונים לגבי "מה שנעשה בחופש", תכנונים בנוגע למקומות שאליהם "ניסע אחרי תשעה באב", ובעיקר – לדיונים בשאלה היכן נמצא את הנופש שיתאים לנו ביותר? שנוכל ליהנות בו יחד עם כל בני המשפחה ולאגור כוחות מחודשים לקראת החזרה לשגרה.

על הנושא הכספי ניתן לשער שכבר דנתם מספיק, גם על מספר הכוכבים שבהם מתהדר המלון או הפינוקים שמציע הצימר, סביר להניח שגיבשתם דעה. הפעם באנו כדי להאיר מספר נושאים הקשורים לפן הרוחני. כי כדי לצאת לנופש מושלם מוכרחים שהוא יתאים גם לדרישות הרוחניות.

למרבה הצער, יש נופשים שמציעים את ההיפך הגמור מזה, ואם לא תבדקו את הדברים החשובים מבעוד מועד – תהיו עלולים לחוות מפח נפש גדול, וחבל.

 

מזמינים חדר במלון? בדקתם שהוא לא משקיף על הבריכה?

בחרתם לנפוש במלון? נפלא. בוודאי תיהנו מאוד, אך שימו לב – מלונות בכשרות רגילה יהיו לעתים זולים משמעותית ממלונות בכשרות מהודרת, וזה עלול להיות מפתה. הבעיה היא שגם אם אתם לא חושבים ליהנות מהארוחות, אלא להסתפק בשינה בלבד, תהיו עלולים למצוא את עצמכם בהתמודדות לא פשוטה, עם חלונות בחדר המשקיפים על הבריכה, עם מראות של פריצות ברחבי המלון, עם מוזיקה לא הולמת...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אגב, לאחרונה התקיים דיון בוועדה לצדק חוקתי אודות קיפוח שומרי השבת בבתי מלון בישראל. הועלתה שם טענה על כך שהם מפונים לעתים מחדרים בעיצומה של שבת קודש. כמובן שמקרים כאלו אינם מתרחשים במלונות בעלי כשרות מהדרין, שכן הם מחויבים בשמירת השבת. אז לא כדאי שתורידו את המלונות שאינם מהדרין מהרשימה?

מאידך, קיימים גם מלונות רבים בישראל שבמשך ימות השנה מציעים כשרות רגילה, אולם בחודשי הקיץ הם מצליחים להציע כשרות מהדרין ואף מתהדרים בכך בפרסומים השונים שמופצים בקרב הקהל שומר המצוות.

זהירות! עצם העובדה שהמלון השיג כשרות מהדרין אינה מעידה על כך שהוא אכן מתאים לנופש של משפחה המקפידה על קלה כחמורה. גם כאשר המלון כולו מושכר לציבור החרדי מוכרחים לפקוח עין ולברר היטב את כל הפרטים בטרם שנרשמים לנופש כזה. השאלה החשובה ביותר שיש לברר היא: מי עומד מאחורי הנופש? אי אפשר להסתפק בכך שבעלי המלון מספרים ש'יש רב'. צריך גם לברר מי הרב, ובנוסף לבדוק באופן ספציפי את כשרות הבשרים, כי זהו נושא שלא בכל המלונות מחמירים בו מספיק.

עוד דבר חשוב - כדאי גם לברר ולשאול מה קורה לגבי בית כנסת פעיל במלון. אתם הרי לא מתכוונים לצאת לשוטט ברחובות כדי לחפש תפילה במניין.

לסיכום: רוצים לנפוש וליהנות במלון? אל תוותרו על ההנאה הרוחנית שלכם, וחפשו את המלונות שיודעים להתחשב בכם ולהציע את מה שחשוב לכם, כשרות מהודרת והתאמה מלאה.

 

טסים לחו"ל? בדקתם שיהיה לכם מה לאכול?

נופש בחו"ל הוא דבר הקוסם ללא מעט משפחות, אך בשל מחירו הגבוה יש כאלו שמנסות לחסוך בעלויות. במקום לנסוע דרך חברת תיירות מנוסה שמכירה את השטח, הן מארגנות לעצמן מלון אנונימי (בדרך כלל זה שהתמונות שהוא מציג באינטרנט נראות סבירות והמחיר לא בשמיים) וטסות לשם.

על פניו, הכל טוב ונחמד. אבל הבעיה מתגלה בדרך כלל בנוגע לאוכל. משפחות שטסות לכאלו מלונות, מבינות שהן אמורות לדאוג לעצמן לנושא הקולינארי. כך תמצאו אותן כשהן נסחבות עם מזוודות מלאות בקרקרים ובשימורים ואפילו בסירים ובכלי מטבח. התכנית היא "לבשל לבד", אבל זה לגמרי לא פשוט.

מהר מאוד מתברר שכל מה שהביאו איתן מהארץ אינו מספיק כדי להשביע את הרעב הגובר. גם השניצלים שעלה בידיהן 'להבריח' במטוס מתגלים כקרירים ונטולי טעם, ותגידו בכנות - כמה אפשר לאכול פסטרמה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כאן חשוב לדעת כי ברוב האזורים ברחבי אירופה קשה עד בלתי אפשרי למצוא חנויות מזון המציעות אוכל כשר. פירות וירקות אומנם ניתן לצרוך, אך מי שניסה יודע שהטעם שלהם שונה לגמרי מזה שבארץ, והם גם יקרים מאוד. גם הביצים שלכאורה כשרות מתגלות לעתים קרובות עם דם. (כן, באופן סטטיסטי יש בחו"ל יותר מקרים כאלו).

אפילו כשמגלים בחנות ארטיק של 'מגנום' שנראה ממש 'כמו בארץ', מתברר מהר מאוד שזה רק 'כמו', בלי כשרות כמובן. בשורה התחתונה – נאלצים להסתפק בשתיית הקוקה קולה האלמותי שמשווק בכשרות מהודרת בכל רחבי הגלובוס ולרעוב עד לרגע בו שבים הביתה...

לסיכום: אם בחרתם לצאת לנופש עצמאי בחו"ל אתם מוכרחים לברר בראש ובראשונה שיש מסעדות יהודיות או בית חב"ד, או חנויות בכשרות מהודרת באזור הנופש שלכם. וכן, הצטיידו בכמה שיותר אוכל מהארץ. זה אף פעם לא יהיה מיותר.

 

שבת בחו"ל? ערכו עבודת הכנה

נושא הכשרות אינו האתגר היחיד שיש לחשוב עליו בעת שטסים לחו"ל. במידה ואתם מתכוונים לשהות במלון בחו"ל בשבת, עליכם לשוחח עם אנשים שניסו לעשות זאת לפניכם ולשמוע מהם שהמלון הספציפי הזה באמת מתאים לשומרי מצוות.

אל תסתמכו על מה שעובדי המלון מספרים לכם באנגלית עילגת דרך הטלפון. הם לרוב אינם מבינים דבר וחצי דבר בהלכה היהודית. גם אם יספרו שקיימים מפתחות רגילים לחדרים ולא רק מפתחות דיגיטאליים, גם אם יגידו שיהיה איפה להדליק נרות ואפילו תהיה אפשרות להעמיד פלטה בחדר (מה שכנראה בלתי אפשרי בשל גלאי העשן) - אתם עלולים בסוף לגלות שחיישני האורות בכניסה למלון גורמים לאורות להידלק בכל פעם שאתם חולפים שם, מה שאומר שתיאלצו להישאר כלואים במלון לאורך כל השבת.

הפתרון: בדרך כלל דווקא המלונות הפשוטים יתגלו ככאלו שמתאימים יותר לשומרי השבת, שכן אין בהם כמעט אמצעים דיגיטאליים. ובכל מקרה – קחו בחשבון שאביזרים כמו פלטה או מיחם של שבת, ואפילו טישו חתוך לא יהיו לכם. אלו פריבילגיות השייכות לארץ בלבד.

 

יוצאים לצימר? הצטיידו בשאלות מתאימות

בשנים האחרונות יש יותר ויותר צימרים אשר מצהירים בפרסומות כי הם מתאימים לאירוח משפחות שומרות מצוות, אך מתברר כי בפועל אין להם שום מושג מהם הצרכים של משפחה כזו. כך אפשר לגלות, אחרי שכבר מגיעים לצימר, שאין שעוני שבת בכל החדרים, אין פלטה לשבת ואפילו לא מזוזות בפתחים. כי בעצם אף אחד לא מונע מהם לכתוב את זה שהם מתאימים לציבור החרדי, אז  לא שלא יכתבו?

ישנם צימרים שבתקופת החופש מודיעים שהם מציעים שעות רחצה נפרדות בבריכה המשותפת למספר צימרים. נשמע אטרקטיבי, נכון? אך האם בדקתם שהצימר שאתם מזמינים אינו משקיף על הבריכה? סביר להניח שלא זהו הנוף שתכננתם לראות מהחלון...  ועוד עצה טובה - כדאי גם שתבררו מי יהיו השכנים בצימרים הסמוכים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומה עם התמונות שתלויות על הקירות בצימר? האם הן לרוחכם, או שמא לא הייתם רוצים שילדיכם יחזו בהן? וכלי המטבח – האם מישהו טרח להכשיר אותם?

בשונה ממלונות הנתונים לבקרה, בצימרים אין שום פיקוח, ולכן גם כשהם מכריזים על כך שהם 'מותאמים לציבור החרדי', אין באמירה הזו בעצם שום דבר.

זו אגב גם הסיבה שבמידה שבעל הצימר מציע לכם שירותי מזון (ערכות שוקולדים, מגשי פירות, ארוחת בוקר ועוד דברים מפתים), עליכם לדרוש ממנו להציג תעודת כשרות. כמובן שאם אין תעודה כזו, אסור בשום אופן ליהנות מהמוצרים.

לסיכום: חפשו צימר שבעליו דתיים או שהוא לכל הפחות מבין בנושא. בקשו ממנו להציג תעודת כשרות וכן להוסיף את הסעיפים החשובים לכם להסכם. אם יש אפשרות לבקר בצימר מבעוד מועד זה כמובן מומלץ ורצוי. רק לאחר מכן חתמו על טופס ההזמנה.

תגיות:נופשחופשההציבור הדתיהציבור החרדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה