חדשות בעולם

משפחתו של ראול ולנברג דורשת תשובות ממוסקבה

ראול ולנברג, דיפלומט שבדי וחסיד אומות העולם, הציל תוך סיכון עצמי עצום כ-20 אלף יהודים בשואה. כיום, 71 שנה לאחר היעלמו, דורשת משפחתו ממוסקבה גישה מלאה למידע אודותיו

  • ד' אב התשע"ז
ראול ולנברג ראול ולנברג
אא

קרובי משפחתו של ראול ולנברג הגישו אתמול (רביעי) תביעה בבית משפט במוסקבה נגד ה-FSB, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה. לדבריהם, הטענה כי מת מהתקף לב ב-1947 מעולם לא אומתה על ידי ראיות.

ולנברג, דיפלומט שבדי וחסיד אומות העולם, הגיע להונגריה במסגרת תפקידו, והציל עשרות אלפי יהודים מידי הנאצים, תוך סיכון עצמי מלא. ולנברג הקים בהונגריה רשת של "בתים מוגנים" שהניפו את דגל שבדיה, בם אכלס 15,000 יהודים. הוא חילק תעודות מסע לאלפי יהודים, גם לכאלה שכבר החלו לעלות על רכבות המוות.

ב-1945 נתפס ולנברג בידי הרוסים, ולטענתם, הוא מת מהתקף לב ב-1947 בכלא לוביאנקה שהיה בשליטת ה-KGB במרכז מוסקבה. שום ראיה מעולם לא אימתה את הדו"ח.

לאחר 1947 נפוצו שמועות עקשניות שולנברג נראה חי. גורמים רבים, לרבות משפחת ולנברג עצמה, ניסו במשך השנים לברר מה עלה בגורלו אך ללא הצלחה. בשנת 2000 הואילה רוסיה להודות שהיא נושאת באחריות למותו, והשמועות סיפרו שולנברג הוצא להורג בזריקת רעל בהיותו בכלא, אך לא ניתנה ראיה חותכת לכך.

כעת דורשים בני משפחתו של ולנברג גישה מלאה למידע, שלטענתם יכול לספק רמזים על גורלו. "החיפושים שלנו אחר תשובות יימשכו עד שנדע מה קרה לראול ולנברג - ולמה", מסרה מארי דופוי, אחייניתו של ולנברג, בהצהרה שפורסמה על ידי "קבוצה 29", ארגון של עורכי דין ועיתונאים שמייצגים את משפחת ולנברג בבתי המשפט ברוסיה.

לדבריה, התביעה מוגשת כיוון ש"בקשות חוזרות ונשנות במשך השנים שהוגשו לרשויות ברוסיה, באופן ציבורי ופרטי, לא הצליחו להשיג תוצאות". 

תגיות:ראול ולנברגחסיד אומות העולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה