סיפורי אמונה

מדוע סירב הסטייפלר לקצר את הדרך לביתו?

הסטייפלר האריך את דרכו לביתו, הרב זוננפלד הלך באמצע הדרך ולא בשוליים, החפץ חיים ביקש לתקן את המדרגה. מקבץ סיפורים נפלא על הנהגותיהם האציליות של גדולי ישראל

  • ב' אב התשע"ז
בעיגול: הסטייפלר (צילום: shutterstock)בעיגול: הסטייפלר (צילום: shutterstock)
אא

הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן וחבר מועצת גדולי התורה, במקבץ סיפורים מיוחד על הנהגותיהם אצילות הנפש של גדולי ישראל.

הסטייפלר האריך את דרכו ולא השתמש בקיצור הדרך

"הזדמן לי פעם לראות את הסטייפלער צועד ברחוב רבי עקיבא בדרכו לביתו", פותח הרב זילברשטיין את דבריו. "והנה, כאשר היה צריך לחצות את דרכו ולהגיע לרחוב אחר, לא ניכנס דרך חצרות הבתים, למרות שהיה בכך משום קיצור דרך, אלא האריך את פסיעותיו בצורה משמעותית והמשיך ללכת בכביש הראשי, כדי לא להיכנס לחצר חברו שלא ברשות".

"אחד הדיירים ניגש אל מרן זצ"ל וביקש ממנו שיעבור דרך חצר הבית שבו התגורר, אבל הסטייפלער השיב שההסכמה שלו אינה מועילה, כיוון שבמקרה זה הוא זקוק להסכמתם של כל השכנים, ועד שלא תינתן לו הסכמה כזו, לא יוכל לעבור בחצר.

"נתבונן נא", קורא הרב זילברשטיין בהתרגשות, "הרי השכנים היו מוכנים לשלם לאותו צדיק הון תופעות על מנת שייכנס לחצרם ויקדש שם את האוויר והאווירה! ולמרות הכל, העדיף ה'קהילות יעקב' לשמור על פרטי ההלכה בדקדקנות רבה ולא לקצר את דרכו.

"הנה לנו ראייה שאין טובה הימנה, עד כמה יש להיזהר ולהקפיד על איסור גזל, גם אם לכאורה על פי כל הכללים יש לנו על מה לסמוך, ולמרות שלא צריך לחפש את ההיתר בנרות. כי מי שמחפש לעשות רצון ה' בשלמות, ימשיך לתור ולחפש אחר כל הצדדים וצדדי הצדדים, יתאמץ ללבן ולברר את ההלכה עד תומה ולסלק מעליו את כל התביעות", מסיים הרב זילברשטיין את הסיפור הנפלא.

 

מדוע לא ניכנס החפץ חיים לביתו?

"זה המקום לספר על החפץ חיים", ממשיך הרב זילברשטיין ומספר סיפור על מידת הנקיות המופלאה של רבי ישראל מאיר הכהן מראדין. "כאשר חזר החפץ חיים פעם מן הישיבה לביתו, הבחין שבני הבית בנו עבורו מדרגה כדי שיוכל להיכנס יותר בקלות. המדרגה הזאת גלשה בכמה סנטימטרים אל הרחוב. 'לא אכנס לביתי עד שיסתתו את המדרגה באופן שלא יהיה בה כל חשש גזל', אמר אותו צדיק ונשאר ברחוב עד שתוקנה המדרגה.

"שימו לב", מתפעל הרב זילברשטיין. "עמוד ההלכה של עם ישראל בדורות האחרונים, סירב בהחלטיות ליהנות מחשש גזל, למרות שהגזל היה מ…הפולנים".

 

"חוששני מגזל ראיה", אמר הרב יוסף חיים זוננפלד

גם על הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד מסופר, שכאשר היה הולך בסמטאותיה העקלקלות של העיר העתיקה בירושלים, הקפיד לצעוד רק באמצע הרחוב ולא בצדדים. את הסיבה לכך הסביר הוא עצמו, זצ"ל.

"חוששני מגזל ראייה", אמר רבי יוסף חיים. "הרי משני צדדי הכביש יש בתים וחצרות, ואם אלך קרוב מדי לשפת הכביש, אני עלול להיכשל בעוון גזל".

10 עובדות חשובות על המושג 'היזק ראיה' - לחצו כאן.

 

קופסת הגפרורים נשמרה בארון

"ונחזור שוב אל הסטייפלר", ממשיך הרב זילברשטיין במקבץ הסיפורים מלא המסר. "גם מתוך המעשה הנוסף שסיפר הרב על רבן של כל בני הגולה, ניתן ללמוד כמה גדלה מידת הקפדתו הגדולה בקיום רצון ה' עד תומו, ובבריחתו הגדולה מעוון הגזל כמפני אש לוהטת. הפעם מדובר על קופסת גפרורים קטנה".

"היה זה כאשר תלמיד חכם מבני ברק שהגיע אל הסטייפלער לבקש ברכה, שכח את הקופסא בחדרו, ומרן זצ"ל רץ אחריו כדי לקרא לו, אבל כבר לא הצליח להשיגו, אם כי זכר את מראה פניו.

"קופסת הגפרורים היתה מונחת בחדר במשך תקופה ארוכה מאוד, תוך שהגאון מבקש תדיר מבני הבית שישגיחו היטב אם האיש ההוא ניכנס שוב לביתו, כדי שיוכל לקיים מצוות השבת אבידה.

"ויהי היום, והנה הוא בפתח הבית, ומי שלא ראה את שמחתו העצומה של אותו צדיק בעת שהתרומם ממקום מושבו כדי להשיב את האבידה לבעליה, לא ראה שמחה של מצווה מימיו. גם בני הבית העידו שמזה זמן רב לא ראו את אביהם בשמחה כה גדולה. שמחה על שזכה לקיים רצונו של מקום", מסיים הרב זילברשטיין את מקבץ הסיפורים המרומם.

מאת 'טובך יביעו', באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:הסטייפלרסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה