חינוך ילדים

שווה בשווה, שלא יקנאו

מהו שוויון אמיתי בין אחים? ואיך אפשר למנוע אפיזודות של קנאה ביניהם? שרה לנגזם ב-7 עצות מעשיות

  • ב' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נושא הקנאה הוא נושא שמפחיד את ההורים. כולנו רוצים לראות את ילדינו חיים בשלום, אהבה ואחווה בצוותא, ואנו משתדלים לתת לכל אחד יחס שווה, שלא יקנאו.

1. תינוק חדש נולד למשפחה. מה נעשה שהגדול יותר לא יקנא? הרב דסלר אומר "הנתינה גורמת לאהבה". אפשרו לילד לעזור לכם בדברים שהם לפי יכולתו. הוא יכול להביא לכן את הטיטול בזמן החתלת התינוק, למשל. ואל תשכחו להחמיא לו על עזרתו. תציינו גם עד כמה העזרה שלו הועילה לאחיו התינוק.

2. רואים שאחד מילדיכם מתקשה בתחום מסוים, כמו לימודים וכדומה? לעומתו אחיו מצליח מאוד בלימודיו ומקבל ציונים גבוהים במבחנים? להחמיא לילד המצליח כאשר יוסי באזור יכול להכאיב ליוסי מאוד כמו דריכה על יבלת. ננסה לחשוב: במה יוסי מצטיין? נשבח אותו על זה בכל הזדמנות מתאימה. נראה לילד שאנחנו מודעים לייחודיות שלו ושמחים אתו.

3. יש בנים ובנות בבית? אז גם אצלכם מעוררת חופשת הבנות קנאה מצד הבנים הלומדים?  אכן, לא קל ללכת ללימודים כשבבית הבנות יכולות לקום מאוחר. נראה לבנים שאנו מבינים שקשה להם, ואנו מאוד מעריכים את הלימוד שלהם במיוחד כשזה בא מתוך קושי. נפנק אותם עם מאכל אהוב, הפתעה בתיק האוכל, ונשתדל להוציא אותם גם לפארק כשהם חוזרים מהלימודים. נסביר להם שהתפקיד שלהם, לימוד התורה הקדושה, שונה מהתפקיד של הבנות, והוא זכות שנתנה רק להם.

4. לרותי נתת חוג נגינה. עכשיו כל הילדים יקבלו שיעורי נגינה? שוויון אמתי הוא כאשר אנחנו נותנים לכל ילד מה שמתאים לו בדיוק. לא ניתן ליוסי שיעורי נגינה כי זה מה שקיבלה רותי. אם יוסי אוהב עבודת ידיים, יתאים לו אולי חוג נגרות.

5. אין כמו דוגמא אישית בנושא זה. איך אנו מקבלים את העובדה שחברתנו קבלה קידום בעבודה ולא אנחנו קודמנו? האם אנחנו טיפ טיפה מקנאות? אנחנו יודעות שאין אף אחד שיכול לנגוע במה שמוכן לי, במה שמשמים רוצים לתת לי. אם חברתי קודמה, סימן שזה מה שרצו משמים.

6. ועוד בענייני דוגמא אישית. אל תערכו השוואות בין הילדים. קבלו כל אחד מהילדים שלכם עם החוזקות והחולשות שלהם. תחפשו אצל כל ילד את הטוב והעצימו את הטוב הזה. ילד שמרגיש מוערך לא יתעסק עם קטנות כמו האם פרוסת העוגה שהוא קיבל קטנה במילימטר מזו שאחיו קיבל.

7. נתתם פרס לילד אחד, כי באמת מגיע לו. אתם שמים לב שגם הילד השני היה רוצה לקבל פרס. אולי נוכל למצוא גם אצלו מעשה טוב שעשה שיצדיק נתינת פרס גם בשבילו.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד. saralangzam@gmail.com

תגיות:קנאהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה