בריאות ותזונה

מחקר חדש: עגבניות נלחמות בסרטן העור

מחקר אמריקאי חדש מצא כי לצריכה קבועה של עגבניות יש אפקט מגונן מפני גידולי עור סרטניים

  • כ"ד תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אוהבים מטבוחה? מקפידים להוסיף עגבניה חתוכה לכל סלט? לחוקרים מאוניברסיטת אוהיו יש חדשות טובות בשבילכם. צריכה יומיומית של עגבניות, הם אומרים, מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן העור.

המחקר, שנערך בעכברי מעבדה, מצא כי עכברים זכרים שניזונו במשך 35 שבועות מדיאטה שעשרה אחוזים ממנה היו אבקת עגבניות ואז נחשפו לאור אולטרה-סגול שגרם להם לפתח גידולי עור, פיתחו גידולים סרטניים קטנים בחצי בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא צרכה עגבניות.

התיאוריה שמאחורי הניסוי, מסבירים החוקרים, גורסת כי הליקופן שבעגבניות, החומר שמעניק לה את צבעה האדום, הוא בעל השפעה מגנה מפני נזקיה של קרינה אולטרה-סגולה. לפיכך, העכברים שנחשפו בלי שום הגנה לכמויות מזיקות של קרינה כזו פיתחו גידולים קטנים יותר מאשר לולא ניזונו בעגבניות. ברור כי במקרים בהם ננקטים אמצעי הגנה סבירים מפני קרינה, תזונה עשירה בעגבניות יכולה להיות החלק האחרון בפאזל שמגן מפני סרטן העור.

ממצא מעניין אחר של החוקרים היה העובדה שהעגבניות השפיעו לטובה על העכברים הזכרים, אבל לא על העכברות. הסיבה לכך היא כנראה משום שזכרים מפתחים מלכתחילה סרטן עור בקלות רבה יותר, ושהגידולים שלהם נוטים להיות רבים יותר, גדולים יותר, ואגרסיביים יותר. הממצא הזה מראה כיצד, בנושאי בריאות, מה שעובד עבור גברים לא בהכרח יעבוד אצל נשים – ולהפך.

מלבד התועלת במלחמה בסרטן, אגב, לצריכת עגבניות יש גם שימוש מיידי יותר במקרים של חשיפה לקרינה מזיקה. החוקרים ציינו כי במחקרים קודמים כבר נמצא כי צריכה קבועה של עגבניות, או אפילו של רסק עגבניות, מגנה מפני כוויות שמש. במילים אחרות, ככל שתצרכו יותר מהירק האדום הזה –תסבלו פחות מאדמומית הנובעת משיזוף יתר.

תגיות:בריאותמחקרסרטןעגבניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה