בריאות ותזונה

קפיצת מדרגה משמעותית: טיפול חדש הביא להחלמתם של עשרות חולים סופניים

טיפול בהנדסה גנטית מביא להחלמה משמעותית מסרטן, כאשר הניסויים שנערכו עד היום הביאו להחלמה של עשרות חולים סופניים שהטיפולים האחרים לא הועילו להם

  • כ"ג תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

טיפול בהנדסה גנטית, שבוצע עד כה בהצלחה בניסויים קליניים בלבד, עומד להפוך לטיפול מאושר שיינתן לחולים רבים. זוהי קפיצת מדרגה משמעותית בטיפול בסרטן מסוג לוקמיה ולימפומה.

בסוף השבוע האחרון המליצה ועדת מומחים לארגון התרופות והמזון האמריקאי (FDA) לאשר לראשונה את הטיפול הגנטי לסרטן, וההערכה היא כי הארגון יאשר בקרוב את הטיפול בחולים, כאשר ההמלצה היא לאשר את הטיפול עבור חולים מגיל 3 ועד גיל 25.

הטיפול, המיועד בשלב זה לחולי סרטן מסוג לוקמיה ולימפומה, מיוצר על ידי חברת התרופות הבינלאומית 'נוברטיס'. נכון לעכשיו, הטיפול לא יחליף את הטיפולים הכימותרפיים או התרופתיים, אלא יינתן רק לחולים שלא החלימו אחרי הטיפולים 'הסטנדרטיים'.

הטיפול הגנטי עובד באופן הבא: ראשית, מוצאים תאי דם לבנים מסוג T מגופו של החולה, מוקפאים ומועברים למעבדה מיוחדת. לאחר מכן מחדירים במעבדה לתאים גן שמסוגל לזהות את הסרטן ובכך 'מתכנתים' אותם מחדש. התאים המהונדסים מוקפאים שוב, מוחזרים לבית החולים ומוחדרים לגופו של החולה, כאשר לאחר מכן הם מתרבים בתוך מחזור הדם ומחסלים את התאים הסרטניים.

אחד היתרונות הגדולים של הטיפול הגנטי הוא שמנה אחת מספיקה לנסיגה ארוכה של מחלת הסרטן ואף להחלמה מלאה. הניסויים שנערכו עד היום הביאו להחלמה של עשרות חולים סופניים שהטיפולים האחרים לא הועילו להם. אחד החסרונות של הטיפול הוא שהוא מלווה בתופעות לוואי קשות, החל מחום גבוה ושפעת קשה ועד לאשפוז בטיפול נמרץ.

בישראל ניתן לבצע את ההליך בבית החולים שיבא, במסגרת ניסוי קליני. עד היום טופלו בשיבא באמצעות ההנדסה הגנטית 17 חולים - כמחציתם ילדים וכמחציתם בוגרים צעירים. שיעורי ההצלחה עומדים על 80% בלוקמיה ו-60% אחוז בלימפומה.

בחברות התרופות עסוקים כעת במציאת דרכים להתאים את הטיפול הגנטי לסוגי סרטן אחרים, כמו מיאלומה נפוצה וסרטן מוח אגרסיבי.

תגיות:סרטןטיפול ניסיוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה