הורים וילדים

החופש הגדול – איך תיצרי לילדים שלך תעסוקה שמתאימה לכולם?

איך מגשרים על הרצונות של ההורים ושל הילדים בחופש? איך מתמודדים עם השעמום, ואיך מנצלים את החופש להקניית ערכים?

  • י"ז תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנושא הכי מדובר והכי בוער בימים אלו זה נושא החופש. כולן עסוקות בשאלה: איך נמלא לילדים שלנו את הזמן הקרוב? מה נעשה בשביל שהילדים יהיו מרוצים? כל אחת מתייעצת עם כל אחת, אולי תעלה בחכתה עוד כמה רעיונות לתעסוקה לילדים שיצילו אותה מ...

והמעניין הוא, שהילדים כרגע עדיין במסגרת של קייטנה, והדאגה והמתח הם כל כולם שלנו.

הנה כמה נקודות להורדת המתח שלנו בנושא החופש.

1. להתאים את עצמינו למציאות. כן, תקופת החופש היא תקופה עמוסה. קשה לשמור בה על סדר יום רגיל, על בית מסודר. הורדת רף הציפיות מעצמינו בתקופה זו תקל עלינו מאוד.

2. איך מגשרים בין הרצונות של הילדים ושלכן? בין התוכניות של הילדים ובין התוכניות שלכן עובר כביש סואן מאוד. תפנו לכן זמן בימים הקרובים ותתכנו ישיבת צוות עם הילדים. אפשר לארגן ישיבת צוות עם כיבוד שמשרה אווירה טובה. בישיבה תאפשרו לילדים להעלות את הרצונות שלהם. תקשיבו להם, אל תשפטו אותם על חלומותיהם. בהמשך תדונו במה, מכל מה שהם מבקשים, אתם מוכנים ויכולים לתת. תיכנסו עד לפרטים הקטנים בעת הצורך, ותוודאו שהסיכומים ברורים להם ומקובלים גם עליהם. כך הילדים ידעו למה לצפות, וימנעו מהם אכזבות ותסכולים שגורמים להמון כעס.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. וגם שיעורי בית להורים. לפני ישיבת הצוות תכינו גם אתם מסמך מפורט, מה אתם מצפים מהילדים בחופש, כמו: מה הזמן האחרון לתפילת שחרית, ארוחת בוקר עד השעה... הסבירו להם, שרצונכם הגדול הוא שכולם ייהנו בחופש הזה, וש"כולם" כולל גם אתכם. תסבירו להם מה אתם מצפים מהם בשביל שהחופש יהיה מוצלח. ושוב, תוודאו שהילדים הבינו מה מצפים מהם, והסכימו לדרישות שהצבתם להם. חשוב להבין! בשביל שציפיות לא ייהפכו לאכזבות – צריך לוודא שהצד השני הבין והסכים לציפייה שלנו.

4. הצורך שלנו במנוחה בתקופה זו, שהיא גם חופש לנו. חובה שלנו היא ללמד את הילד התחשבות בצרכים של השני, ובראש וראשונה שלנו, ההורים. גם ההורים זקוקים לחופש. תקופת החופש היא הזמן הכי מתאים ליצירת שיתופי פעולה בעזרה בבית. כדאי להתאים לכל ילד מטלה בעבודות הבית שבאחריותו לבצע במשך ימי החופשה. גם עזרה בהתארגנות ליציאה לטיולים צריכה להיות בשיתוף פעולה עם הילדים, בהתאם לגילם וליכולתם.

5. מה הם הכישרונות שלך, אימא, שיעזרו לך לתכנן ימים של כיף לילדיך? בימים החמים של הקיץ מתחשק לפעמים להישאר בבית הממוזג שלנו. גם בבית אפשר לבלות בנעימים עם הילדים. מה מתוך שלל הכישרונות שיש לך, אימא, יוכל לשמש אותך לתכנן פעילות מהנה לילדים ולך בתוך כותלי הבית?

6. עדיין יש לך מתח כשאת חושבת על החופש (הוא כבר כאן)? יש לך צורך לראות את ילדיך מאושרים? ילד מתלונן מצליח לגרום לך לנקיפות מצפון? את מתחילה להציע לו תכניות ועיסוקים? חז"ל מלמדים אותנו: "איזהו עשיר, השמח בחלקו". התפקיד שלנו הוא לא לתת לילד עוד ועוד, בחושבנו שכך יהיה מאושר. נלמד אותו להיות מאושר במה שיש לו. נראה לו שגם אנחנו מאושרים במה שיש לנו. כך נוכל לצפות מהילדים שלנו ללמוד מאתנו, ולהיות מאושרים בחופש משפחתי.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד  saralangzam@gmail.com

תגיות:החופש הגדולהורים וילדיםתעסוקהשעמום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה