בריאות ותזונה

מחקר חדש: שתיית אלכוהול בהריון מסכנת גם את הנכדים – ואפילו את הנינים

כל אישה בהריון מכירה את האזהרה להימנע מאלכוהול. מחקר חדש מדגיש את חשיבותה של האזהרה הזו: תסמונת אלכוהול עוברי, מסתבר, היא מצב שעובר בתורשה לדורות הבאים

  • ט"ז תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל אישה בהריון מכירה את האזהרה שלא לשתות אלכוהול במהלך חודשי ההיריון. למרות זאת, לא מספיק נשים מתייחסות לאזהרה הזו ברצינות מספקת. מחקר חדש מראה שצריכת אלכוהול בחודשי ההיריון מזיקה לא רק לתינוק ברחם אלא גם לילדים ולנכדים שיהיו לאותו תינוק.

המחקר, שנערך על ידי פרופסור קלי האפמן מאוניברסיטת קליפורניה בדק מה קורה לעכברות הרות שצרכו אלכוהול. הדור הראשון, כצפוי, הפגינו תסמונת FASD (תסמונת אלכוהול עוברי, שמתבטאת בעיקר בנזק מוחי ובעיות קוגניטיביות והתפתחויות קשות). במוח שלהם נצפתה התפתחות אבנורמלית של רשת הנוירונים בניאו-קורטקס והיו להם קשיי תפקוד רבים. ההפתעה הגיעה בבחינת הדור השני והשלישי לתסמונת: על אף שהעברים הללו לא נחשפו לאלכוהול ברחם, היו להם בעיות התפתחותיות והתנהגותיות דומות לאלה של העכברים שנחשפו לאלכוהול בזמן היותם עוברים. "באופן מסורתי, חשיפה לאלכוהול מצריכה אימהית של אלכוהול נחשבה כמשפיעה רק על העובר שנחשף באופן ישיר,", אומרת פרופסור האפמן. "עם זאת, יש לנו עכשיו הוכחות לכך שחשיפה לאלכוהול לפני הלידה יכולה להשפיע באופן שלילי גם על הדורות הבאים, על אף שהם מעולם לא נחשפו לאלכוהול ברחם בעצמם".

"מצאנו שמשקל הגוף וגודל המוח היו קטנים מהנורמה באופן משמעותי בכל שלושת הדורות של העכברים בהשוואה לקבוצת הביקורת, כל צאצאי העכברה שצרכה אלכוהול הפגינו סימפטומים של חרדה ודיכאון ובעיות מוטוריות ותחושתיות...אנחנו מציעים, לפיכך, שתסמונת אלכוהול עוברי הוא מצב עובר בירושה גם אצל בני האדם", כותב המחקר. 

תגיות:אלכוהולהריוןסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה