המוות הקליני של מנתח המוח

מנתח המוח אבן אלכסנדר לא היה מאמין גדול, וסיפורי מטופלים שחוו מוות קליני התקבלו אצלו בספק. אבל אז הוא חווה זאת בעצמו; בספר שחיבר, ובראיונות לכלי תקשורת אמריקניים מספר אלכסנדר על החוויה שמחוץ לגוף

אא

ד"ר אֶבֶּן אלכסנדר הוא אחד ממנתחי המוח המובילים בעולם, בוגר האוניברסיטה היוקרתית "הרווארד". לפני 4 שנים הוא כמעט מצא את מותו, ובנס שהוא מגדיר "בלתי אפשרי אחר בלתי אפשרי", ניצל. חיידק טורף תקף את אלכסנדר והוא לקה בדלקת קרום המוח. כתוצאה מכך הוא מצא את עצמו שוכב בתרדמה למשך שבוע שלם.

צילומים הראו כי קליפת המוח כולה – החלק הממונה על הכרה, מחשבה, זיכרון והבנה – הייתה מושבתת לחלוטין. הרופאים נתנו לו מעט מאוד סיכוי, והודיעו למשפחתו כי אם הוא ישרוד, הוא כנראה יהיה פגוע מוח עד יומו האחרון. האחיות בבית החולים נכנסו לחדרו בזו אחר זו, הרימו את עפעפיו, האירו בפנס, אבל לא הייתה כל תגובה. "כאילו לא היה שם אף אחד", משחזרת אחת האחיות למראיינת מרשת החדשות האמריקנית ABC NEWS.לאחר שבוע, נגד כל הסיכויים, התעורר אלכסנדר מהתרדמה. אבל כפי שתיארה האחות – הוא באמת לא היה שם. רק החלקים הפשוטים ובעלי התפקודים הבסיסיים ביותר במוח החלו לתפקד, ואלכסנדר היה רחוק ממודעות ומקשר למציאות. אז חווה אלכסנדר את מה שהוא מגדיר "המסע לגן עדן" – לימים שם ספרו המתאר את החוויה. "בכל מובן המילה, זה מה שחוויתי", מעיד על עצמו המנתח הבכיר.

"בזיכרונות הראשונים שלי, לא הייתה לי שום שפה, וכל הזיכרונות הארציים שלי נשכחו", הוא מתאר. "לא הייתה לי תחושה פיזית ומודעות גופנית כלל. הייתי מעין חלקיק של מודעות בתוך אווירה חשוכה וקודרת, והיה נדמה שאני נמצא שם זמן רב, הייתי אומר שנים". אחר כך זוכר אלכסנדר שהוא ניצל על ידי "אור גדול ומדהים ביופיו שמסתובב, מנגינה מהממת שנפתחת לכדי מישור שכולו פורח ומלא מורכבות מדהימה". הוא מתאר גם "אור מלא אהבה, תבונה ונצחיות", שהיה מבחינתו החוויה האלוקית.

את אלכסנדר ליוותה אישה צעירה במסעו בגן עדן. אחרי שהשתקם, אלכסנדר, שהיה מאומץ, קיבל תמונה של אחותו ממשפחתו הביולוגית. התברר לו שהאישה שליוותה אותו היא לא אחרת מאשר... אחותו הביולוגית שלא פגש מעולם(!). רבים יעדיפו לחשוב שחוויותיו של אלכסנדר היו בגדר הזיות, אבל לא הוא: "אני יודע בוודאות שזה אירע, וזה אירע מחוץ למוח", הוא קובע.

אירועי מוות קליני וחוויות הדומות לשל אלכסנדר קורים בכל העולם לאלפי אנשים, אבל בהיותו מדען מוח – הוא מתעקש להוכיח זאת מדעית. מבחינתו לא ייתכן כי המוח שלו יצר במצבו הקשה את הרעיונות והחוויות שחווה. "אם הייתם שואלים אותי מה היה זוכר אדם כשמוחו במצב שהמוח שלי היה – הייתי אומר לכם שאי אפשר שיזכור דבר", מסביר אלכסנדר. "דלקת קרום המוח החמורה הייתה מונעת חלומות והזיות, משום שאלה מחייבים רמת תפקוד מסוימת של קליפת המוח".

היום ד"ר אבן אלכסנדר מאמין בנצחיותן של המודעות, הנפש והרוח, שאינם תלויות בקיומו הפיזי של המוח. "למעשה",

הוא מסכם, "הנפש חופשיה יותר ויודעת יותר כשהיא משתחררת מגבולות הגוף".

תגיות:מוות קליניהעולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה