טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת בלק: מכשפים וידעונים

כל אחד רוצה לדעת לאן פניו מועדות, עד שלעיתים מתעורר בו דחף חזק לקצר תהליכים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפרה לי אישה אחת, שברגעי מצוקה פנתה במר ליבה למגדת עתידות.

"ואת לא מבינה אילו דברים היא אמרה לי!", קראה בהתרגשות.

לצערי ולשמחתי לא יכולתי לקחת חלק בהתרגשותה. נתתי לה לסיים את דבריה, ולאחר ששיתפה ותיארה לפרטי פרטים ו"בצבעים חיים" את החוויה שחוותה אצל אשת המנחשים, שאלתי אותה: "מה ציפית להשיג כשפנית אליה?".

תשובתה הייתה: "הרגשתי שאני חייבת לסלק את הספקות וחוסר הבהירות מחיי! אני צריכה לדעת דברים ברורים...".

לא בכדי מלמדת אותנו התורה שהספק הוא עמלק. כל אדם רוצה לדעת לאן פניו מועדות, ומה יהיה עליו בהמשך הדרך, עד שלעיתים מתעורר בו דחף חזק לקצר תהליכים, להשקיט את נפשו המיוסרת תיכף ומיד, בכל דרך אפשרית, ויהא המחיר אשר יהא.

אולם הוא לא לוקח בחשבון שכל רגע וכל מצב נתונים לשינוי ברצון הבורא. ובנוסף, כל מה שעובר עלינו תלוי במידה רבה בבחירותינו ובפעולותינו.

יתרה מכך, הרי אם ציווה אותנו הבורא יתברך להתרחק כמטחווי אש מכל חוזי העתידות למיניהם, האם באמת נדמה לנו שנוכל להרוויח משהו מלפעול נגד רצונו יתברך? האם באמת נדמה בנפשנו שכך תבוא ישועתנו? בוודאי שלא.

אומר לנו הקב"ה בכמה וכמה מקומות בתורתו הקדושה: "לא יימצא בך... קוסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף. וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים. כי תועבת ה' כל העושה אלה" (דברים י"ח). וכן: "אל תפנו אל האובות ואל הידעונים אל תבקשו לטמאה בהם" (ויקרא י"ט).

ואם נאמר שבאמת, במקרים רבים מאוד אותם מנחשים מדייקים בדבריהם, התשובה היא שדווקא בגלל שהתורה ידעה שכוחות שכאלה קיימים, היא אסרה עלינו לפנות אליהם! כוחות שכאלה היו מאז ומעולם, אך הם מגיעים היישר ממחוזות הסיטרא אחרא. ומביא הרמב"ן: "מעשי כשפים, על ידי מלאכי חבלה הם נעשים".

בפרשתנו אנו מתוודעים לאחד מהמכשפים הגדולים והידועים מאז ומעולם – בלעם הרשע. על אף שנשכר ע"י בלק מלך מואב לקלל את העם היושב בציון, יצא מברך ברצונו יתברך: "מַה טּבוּ אהָלֶיךָ יַעֲקב מִשְׁכְּנתֶיךָ יִשְׂרָאֵל". כי אין שום התרחשות יוצאת לפועל, אלא ברצונו יתברך.

אז במקום להתפתות, חלילה, לגשת לאותם אנשי רשע, ניקח לנו סגולה בדוקה וידועה לכל הישועות, שמביא "נפש החיים", והיא כשהאדם קובע בלבו לומר בכל עת: "הלא ה' יתברך הוא האלו-קים האמיתי, ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם ובכל העולמות כלל... הכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו". שבת שלום!

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:הרבנית חגית אמאייבפרשת בלק'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה