בריאות ותזונה

7 טיפים לשיפור העיכול. מס’ 2 יפתיע אתכם, אבל אל תוותרו עליו

טיפים טבעיים לשיפור תהליכי העיכול, שיעזרו לכם לשמור על גופכם בריא יחד עם מערכת עיכול בריאה

  • י"ט סיון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אכלו מאכלים העשירים בבטא קרוטן

כאשר רירית המעיים בריאה, היא מסוגלת לייצר מספיק ריר המשמן את מערכת העיכול וגורם למעבר חלק של המזון, חוסר בוויטמין-A עלול לגרום לירידה בהפרשת הריר, לפיכך, מומלץ לאכול פרות וירקות כתומים או צהובים, העשירים בבטא קרוטן, חומר מוצא לייצור ויטמין זה. לדוגמה: פלפלים, חסה, עגבניות, בטטות, ברוקולי, מלון, תפוז, מנגו, קישואים וגזר. חשוב לדעת שככל שגוון הפרי או הירק עמוק יותר, כך הוא מכיל יותר בטא קרוטן.

2. הקפידו ללעוס היטב את האוכל

אחת התחנות החשובות במערכת העיכול שנמצאת כבר ברגע שבו אתם נוגסים במנה – הפה. המזון שאנו אוכלים עובר פירוק כימי בתוך חלל הפה בזמן הלעיסה, וככל שתכניסו אותו לקיבה במצב "מוגמר" יותר, כך תקלו על שאר השלבים שבמערכת העיכול. נסו ללעוס כל ביס 20 פעמים. בהתחלה זה יהיה אולי קשה ומוזר, אך תוך שלושה שבועות הפעולה תהפוך לטבעית, ואתם תעזרו לגופכם לספוג את המזון בצורה הטובה ביותר.

3. עשו פעילות גופנית

פעילות גופנית מפעילה את אחרון השרירים בגוף. כולל אלה שנמצאים במערכת העיכול ונעזרים בשאר כדי לדחוף את הפסולת למטה והחוצה. יותר מזה, במהלך פעילות גופנית קצב הלב עולה. כך מגיע לשרירים דם וחמצן טריים ואת כל יתר החומרים הדרושים להם כדי לייצר אנרגיה. חוץ מלסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול, פעילות גופנית גם עוזרת גם לשמור על משקל גוף תקין. כל סוג של פעילות היא טובה, כולל הליכה מתונה.

4. פנו זמן לארוחת בוקר טובה

לא בכדי קוראים לה "הארוחה החשובה ביותר ביום". ארוחת הבוקר נותנת יריית פתיחה לפעילות חילוף החומרים שלנו ומשפרת את תפקודה במהלך כל היום. גם אם אין לכם תיאבון, זכרו שאתם עושים לעצמכם טובה ענקית באכילת ארוחת הבוקר, ואם תוסיפו לה יוגורט פרוביוטי, תוכלו אפילו להפיק מכך תועלת כפולה.

5. שתו מים, אך לא בזמן הארוחה

מים יתרמו למעבר זורם ותקין של האוכל במערכת העיכול. משום כך רצוי ביותר לשתות לפחות 8 כוסות של מים ביום בשביל לשמור על תהליכי עיכול תקינים. עם זאת, בזמן הארוחה מומלץ שלא לשתות מים כלל. זאת, כיוון שהמים מדללים את מיצי הקיבה ומאטים את תהליך העיכול.

6. שמרו על אורח חיים רגוע ושלו

חשוב להבין שלרגשות יש השפעה עצומה על מערכת העיכול. מחקרים אפילו מדברים על ציר מוח-מערכת עיכול, בגלל הדמיון בין השליחים העצביים של המוח, לאלה של מערכת העיכול. כשאנחנו בסטרס, השרירים של מערכת העיכול משקיעים בדרך כלל, פחות מאמץ, הגוף מפריש פחות אנזימים של עיכול, מה שאומר שבסופו של דבר, תהליך העיכול והוצאת הפסולת מהגוף מאט ואפילו נעצר (עצירות). שמירה על אורח חיים רגוע ושליו, ישפר את תפקוד מערכת העיכול. ככלל, כאשר אתם בלחץ מיוחד, הימנעו מאכילה. אל תאכלו תוך כדי קריאת חדשות, כדי לא לגרום למוח לקשר בין הלחץ למשמע החדשות לבין פעולת האכילה.

7. הימנעו מעישון

עשן הסיגריה מכיל כ- 7,000 כימיקלים שונים, כ-70 מהם ידועים כחומרים מסרטנים (מחוללי סרטן, קרצינוגנים). שניים מהם, בנזופירן -NNK, הם בעלי פוטנציאל מסרטן גבוה במיוחד. חומרים אלו עוברים לאורך כל מערכת העיכול מהפה, דרך הושט, הכבד, הלבלב, כיס המרה והמעיים עצמם ומזיקים להם ביותר. העישון גם מפחית את זרימת הדם למעיים ומחליש אותם. חשוב לדעת שחלק מהנזקים האלה הפיכים ולפחות את חלק מההשפעות אפשר לנטרל ברגע שמפסיקים את העישון לאלתר.

תגיות:מערכת העיכולבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה