חדשות בעולם

עסקת המל"טים בסכנת ביטול: התנגדות בגרמניה

המפלגה הסוציאל דמוקרטית בגרמניה מתנגדת לרכישת מל"טים מסוג "איתן" מישראל. גורמים בצבא גרמניה מבקרים את ההתנגדות

(צילום: חיל האוויר)(צילום: חיל האוויר)
אא

התעשייה האווירית בישראל אמנם זכתה במכרז לספק מל"טים לגרמניה, אך התנגדות של המפלגה הסוציאל דמוקרטית בגרמניה עלולה לעצור את עסקת הענק הזו, ששוויה כ-652 מיליון דולרים.

המל"טים המדוברים הם מטוסים ללא טייס אשר מסוגלים לשאת חימוש. צבא גרמניה מעוניין במל"טים הישראליים מדגם "איתן" (הרון TP), משום שהם מתאימים לדגמי מל"טים שכבר קיימים בצבא גרמניה. אך אתמול הודיעה המפלגה הסוציאל דמוקרטית כי אף שהיא תומכת ברכישה של מל"טים לצרכי מודיעין, הרי שהיא מתנגדת לרכישה של המל"טים הישראליים אשר ניתנים לחימוש בפצצות וטילים.

המפלגה הסוציאל דמוקרטית בגרמניה היא שותפה זוטרה בקואליציה של אנגלה מרקל, הקנצלרית השמרנית של גרמניה. הקואליציה מורכבת ממפלגות שנמצאות משני צידי המפה הפוליטית הגרמנית.

גנרל קארל מולנר, מפקד חיל האוויר הגרמני, תקף את המהלך הזה של המפלגה, ואמר כי ללא המל"טים, החיילים הגרמנים אשר משרתים במאלי ובאפגניסטן ייוותרו ללא הגנה מספקת. אף שהוא מבין מהלכים פוליטיים, אמר מולנר, הוא מתנגד למהלך מנקודת מבט מקצועית.

גם שרת ההגנה הגרמנית, אורסולה פון דר ליין, שהיא חברת המפלגה השמרנית, התנגדה למהלך זה ואף טענה שהוא "צבוע", בהתחשב בכך שבשנה שעברה הצביעה המפלגה הסוציאל דמוקרטית בעד פיתוח של מל"ט חמוש.

בעוד כשלושה חודשים עתידות להתקיים בחירות כלליות בגרמניה. חילוקי הדעות בנושא המל"טים משקפים את הספקנות הכללית והמתמשכת של הגרמנים לגבי פעילות צבאית התקפית – לאור העבר הצבאי של המדינה. חיילי גרמניה אמנם משרתים באפגניסטן כבר יותר מ-10 שנים, והצבא הגרמני השתתף במתקפות האוויריות של נאט"ו בשנת 1999, במלחמת קוסובו. למרות זאת, הנושא ההתקפי של צבא גרמניה עדיין שנוי במחלוקת בקרב הציבור.

תוכניות התקציב הממשלתי של גרמניה, אשר כללו מימון של רכישת המל"טים מישראל, הוכנו בשיתוף מלא של המפלגה הסוציאל דמוקרטית, כך על פי גורמים במשרד ההגנה הגרמני. התוכנית הזו כללה גם מהלכים של חימוש המל"טים המדוברים, כמו גם הכשרה מבצעית של חיילים בצבא הגרמני. חימוש המל"טים עתיד לארוך כשנה עד שנתיים. כתגובה לדברים אלה אמרו חברי הפרלמנט מטעם המפלגה הסוציאל דמוקרטית, כי לא חשבו שהתוכנית תכלול בתוכה מהלכים מואצים לגבי החימוש של המל"טים, ומכאן נובעת התנגדותם.

המל"ט המדובר, מדגם "איתן", הוא אחד מן המל"טים הגדולים ביותר בעולם. הוא בעל מוטת כנף של 26 מטרים, והוא מסוגל לשהות באוויר למעלה מיממה, באופן רצוף. הוא מסוגל לשאת כמה טונות. הדגם הזה נרכש עד כה רק על ידי חיל האוויר הישראלי, הוא אמור להיות מוחכר לגרמנים על ידי ישראל בשיתוף עם חברת "איירבאס". גרמניה היא הלקוח הזר הראשון של המל"ט.

תגיות:חיל האווירמזל"טים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה