עובדות ביהדות

הרב שטיינמן בהדרכה נפלאה לבחור הצעיר: "בכל יום תעצור משטף החיים, אפילו לרגע קטן, אך אמיתי"

הרב שטיינמן, שנשא את העולם כולו על כתפיו הצנומות, נטש אותנו לאנחות. "גם אחד שאין לו את הזמן, שיקח כמה דקות שיכול לשבת עם עצמו, ויחשוב בשביל מה הביאו אותו לעולם, וכי לאכול, לשתות ולישון?!", אמר לאחד מתלמידיו

  • כ"ד כסלו התשע"ח
הגראי"ל שטיינמן (צילום: פלאש 90)הגראי"ל שטיינמן (צילום: פלאש 90)
אא

1. אל ביתו של מרן הרב שטיינמן עלתה קבוצת בחורים הלומדת באחת הישיבות, וסיפרו לו כי הם מעוניינים להאריך את שעת לימוד המוסר בישיבתם. בעוד שברוב הישיבות, נהוג לקבוע 'סדר מוסר' של חצי שעה, חפצו הבחורים להאריך בישיבתם זמן זה. השיב הרב שטיינמן דברים המלמדים את מהותו של סדר המוסר: "מחצית השעה שנקבעה בישיבות הקדושות, תכליתה היא אותו רגע של מחשבה אמיתית אחת", הסביר הרב שטיינמן לתלמידי הישיבה. "ולכן, אין כאן שאלה של חצי שעה, שעה או שעתיים. המטרה היא לזכות באותו זמן של לימוד לרגע אמיתי ופנימי".

2. באחת הפעמים העניק הרב שטיינמן הדרכה ספציפית לתלמידי ישיבה בלימוד המוסר: "אם אתה לקוי, לדוגמא, בליצנות על החברים", פנה הרב לתלמיד הצעיר במתק שפתיו, "בכל יום תעצור משטף היום, אפילו לרגע קטן אמיתי תחשוב אודות הדבר שאתה לקוי בו. לא משנה באיזה מצב אתה נמצא, יושב ליד הסטנדר או כאשר הינך הולך בדרך, במחשבה נכונה אתה יכול לשנות את עצמך.

המשיך הרב והסביר לתלמידו הצעיר: "לדוגמא, תתבונן מה אתה מרוויח מליצנות על החברים - כלום, ומה יהיה הסוף איתך. לזה קראו חז"ל: 'שכר עבירה כנגד הפסדה', או שתתבונן בדברי חז"ל: 'מאין באת, מטפה סרוחה, ולאן אתה הולך למקום עפר רמה תולעה, לפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה', ועל ידי זה תוכל להשתנות לחלוטין", סיים הרב את הדרכתו המעשית.

3. בדרשה שמסר פעם לאברכים אודות חשיבות לימוד המוסר, ציין הרב בין הדברים: "אמנם גם צריך להיזהר שמחשבה זו עצמה לא תביאו לידי גאווה, שיחשוב: 'הנה, אני מושלם, כי אפילו חשבון הנפש אני עושה'".

4. בחורים המתקרבים ליהדות שאלו את הרב שטיינמן איזה ספר מוסר ראוי שילמדו. השיב להם הרב כי "כל הספרים טובים", והמשיך להסביר את עומק המטרה של לימוד המוסר: "גם אחד שאין לו את הזמן, שיקח כמה דקות שיכול לשבת עם עצמו, ויחשוב בשביל מה הביאו אותו לעולם, וכי לאכול, לשתות ולישון?! ואם כך, האם אני ממלא את הייעוד שלי?!..."

5. אחד מתלמידיו של הרב שטיינמן מספר כי הוא קיבל הדרכה פרטית מהרב ללמוד מוסר בבוקר, מאשר בלילה לפני השינה. "כך תיווצר לך השפעה לכל היום", הסביר הרב את המלצתו.

הרב זמיר כהן בשיעור נפלא בסדרת "תיקון המידות":

להרצאות נוספות של הרב זמיר כהן בנושא המוסר, לחצו כאן. 

תגיות:הרב שטיינמןלימוד מוסר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה