איך הופכים סיוט לחלום טוב?

מי מאתנו לא התעורר בבהלה מחלום רע? אם אתם חוששים שהוא יתגשם, או אפילו רק רוצים להרגיע את נפשכם שאינה שלווה מאז, היהדות מציעה הליך שנקרא "הטבת חלום". מדובר בתפילה קצרה שתשנה את החלום לטובה. איך עושים זאת?

אא

"חלומות שווא ידברו", אמרו חז"ל, אבל לצד האמירה הזו ידוע ביהדות שבחלומות יש לפעמים יותר מקורטוב אמת. יש חלומות אמיתיים, יש שקריים, יש כאלה שבאים מהרהורי לבו של האדם. ובכל אופן, לפני שתיבהלו - ידוע שכל מקרה לגופו.

אבל כדאי שתדעו שיש ביהדות מושג הנקרא "הטבת חלום" - מן הליך שמנסה לתקן פצעים שהותיר אחריו חלום רע במיוחד. איך עושים אותו בדיוק? כיצד הליך מסוים יכול לשנות את השורה התחתונה של החלום, בהנחה שהוא נבואי באופן מסוים? ולמה משנה בדיוק מי פתר לכם את החלום?

מי יכול להפוך חלום רע לטוב?

"אם אדם חולם חלום ויש לו הרגשה לא טובה - חז"ל בגמרא תיקנו נוסח שיש לומר בשעת ברכת כהנים. הנוסח כתוב בסידורים. מדובר בתפילה שתהפוך את החלום לטובה", פותח הרב פנחס בדוש. "אבל אם אדם חולם חלום שלילי ומרגיש רע איתו, כמו חלומות שידוע שהם לא מבשרים על טובות, למשל, אדם שחולם שנופלות לו השיניים - במקרה כזה באים איתו שלושה אנשים, הוא קורא נוסח והם עונים לו לסירוגין. זה לוקח כמה דקות. הוא נותן כסף לצדקה - ובכך זה נגמר. יש גם חלומות קשים ביותר, שחוזרים על עצמם, ואז צריכים אפילו לעשות תענית חלום ולצום יום אחד. אדם שחלם בליל שבת חלום קשה ומעורר חשש יכול להתענות אפילו בשבת עצמה, אף שבעיקרון אסור להתענות בשבת. בזמננו, כשיש חלומות כאלה – יש הנוהגים לפדות את התענית בכסף – נותנים לצדקה סכום שווה ערך לשלוש סעודות".

ומה לגבי פתרון החלום?
"ישנם אנשים שהולכים לקבל פתרון לחלום, וצריך לדעת שגם כשהולכים - צריך ללכת לחכם שיודע לפתור את החלומות לטובה. בגמרא כתוב שהחלומות הולכים אחר הפה. כלומר, כמו שפתרו לך - כך יהיה. לכן צריך ללכת לאדם אהוב שידע לפתור את החלום לטוב, וכמובן להביא פתרון שיתלבש על החלום".

ואם הלכתי למישהו שפתר אותו באופן שלילי?
"בגמרא כתוב שזה עלול לעשות נזק גדול ושגם המציאות תהיה שלילית. ישנו סיפור בגמרא על אביי ורבה, שהלכו לאדם שפותר חלומות. הם חלמו אותם חלומות - לאחד הוא פתר לטובה ולשני לרעה, כי השני לא שילם לו שכר על כך, ובאמת הפתרונות התגשמו. לכן עדיף שלא לפתור חלום אם אתה לא בטוח שהפתרון שיפתרו לך יהיה טוב".כל ספרי החלומות, שמבארים מה קורה אם חלמתי על נחש, שיניים ותפילין - יש בהם אמת?

"תלוי מה המקור שלהם. אם למחבר יש הסכמות של רבנים גדולים, והמקור הוא מתוך דברי חז"ל - אפשר. אבל לא טוב להסתמך על זה. אפשר רק לעיין בזה באופן כללי".

כיצד הנוסח שקוראים בשעת ברכת הכהנים פועל, מה הוא יוצר?
"הוא פועל כך שאם החלום לא טוב, הוא הופך אותו לטוב. בזמן של ברכת הכהנים יש ברכה ושפע, ולכן אנו משתמשים בזמן הזה להפוך את הקללה לברכה. גם מסיימים ביחד עם הכהנים, כדי שכולם יגידו אמן גם על זה וגם על סיום הברכה שלהם".

ואם אני בעצמי כהן, איך אעשה הטבת חלום?
"אחרי התפילה הכהן יכול להצטרף למניין אחר, או שיהרהר זאת במחשבה בזמן הברכה".

"החלומות נחלקים לכמה סוגים", מרחיב הרב יצחק גבאי. "מכיוון שיש סוגי חלומות שמסמלים לאדם משהו אמיתי, ראוי לעשות הטבת חלום לחלום רע. כלומר, אם אדם חלם דבר שלילי והוא נכנס ללחץ, כדי להיות רגוע - הוא יכול לעשות הטבת חלום. אגב, החזון איש לא היה עושה הטבת חלום אף פעם אף שהיו לו חלומות רעים, כי הוא טען שכל החלומות הם מהרהורי לבו של האדם ולא מסמלים משהו שיתגשם בפועל.

"אם עושים הטבת חלום, עדיף לעשות זאת בבוקר, כדי שלא יתגשם החלום במהלך היום, אבל אפשר גם לאורך כל היום. יש לעשות זאת לפני שלושה אוהבים, כמעין בית דין. צריך ששלושת האנשים האלה יהיו אוהביו, כי אם הם אחר כך יספרו למישהו אחר שזה חלום רע - עצם זה שהם הוציאו את ההגדרה הזאת מפיהם, זה עלול להיתפס באופן מסוים במציאות. לכן חשוב מאוד שהם יהיו אוהבים - אפשר גם קרובי משפחה, ואפילו עדיף. יש גם כאלה שנוהגים להתענות. אם החלום ממש מטריד אותם והם חוששים, יש מושג שנקרא תענית חלום - יום למחרת החלום האדם צם לאורך היום. התענית מכפרת על האדם ומעבירה את כל הסימנים שעלולים להתקיים, ומותר לעשות תענית חלום אפילו בשבת, אף שבעיקרון אסור להתענות בשבת. ואז ביום חול – הוא צריך לצום לכפרה על שהתענה בשבת".

להלן הנוסח שיש לקרוא בזמן ברכת הכהנים: "ריבונו של עולם, אני שלך וחלומותיי שלך. חלום חלמתי ואיני יודע מה הוא, בין שחלמתי אני לעצמי ובין שחלמו לי אחרים. אם טובים הם, חזקם ואמצם כחלומותיו של יוסף הצדיק, ואם צריכים רפואה, רפאם כמי מרה על ידי משה רבנו עליו השלום, וכמי יריחו על ידי אלישע, וכמִרים מצרעתה, וכנעמן מצרעתו, וכחזקיהו מחוליו. וכשם שהפכת קללת בלעם הרשע לברכה, כן הפוך כל חלומותיי עלי ועל כל ישראל לטובה. ותרצנו ברחמיך הרבים. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך, ה צורי וגואלי".

תגיות:חלוםסיוט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה