כתבות מגזין

הרב שהקים תלמוד תורה בעשר אצבעות: "אם תאהבו את הילדים – תצליחו לחנך אותם"

האם ראיתם פעם תלמוד תורה בו יש כיתה אחת בלבד עם שלושה תלמידים? כך בדיוק נראה היה התלמוד תורה שבראשו עמד הרב ישראל אזולאי, כשהוקם לפני כעשר שנים. עם השנים גדלו הכיתות והרב אזולאי ליווה לאורך כל הדרך את הילדים. כחלק מכך הוא גם הוציא עבורם ספרים ועשה הכל כדי להאהיב עליהם את התורה. ומהי הנוסחה להצלחה?

הרב ישראל אזולאיהרב ישראל אזולאי
אא

מה תעשו אם תרצו לשלוח את הבן שלכם לתלמוד תורה, אך מוסד כזה לא יהיה בעירכם וגם לא בעיר הסמוכה? את השאלה הזו בדיוק שאל את עצמו הרב ישראל אזולאי לפני כעשר שנים.

הרב אזולאי המתגורר בקריית שמונה כבר מאז שנות ילדותו, מספר כי הוא מכיר את בתי הספר המצויים בעיר מקרוב. "אני בעצמי למדתי בבית ספר חילוני בקריית שמונה, כי במקור לא הגעתי ממשפחה שומרת מצוות. אך דווקא בגלל שידעתי על מה מדובר ואיך נראה החינוך באותם מוסדות, סירבתי לשלוח אליהם את ילדיי".

למעשה, הרב אזולאי מציין כי תהליך ההתחזקות האישי שלו החל לאחר הצבא, היו אלו שנים שהוא החל לשמוע הרצאות ולנסות לחקור אחר האמת. כחלק מכך הוא גם יצא במסע אחר שורשיו ושמע סיפורים מרתקים אודות סבו שהתגורר במרוקו והיה סופר סת"ם, שוחט וגם מורה בתלמוד תורה.

הכיתה הראשונה כיתת גן לגלאי 4 שנת תשס''ההכיתה הראשונה כיתת גן לגלאי 4 שנת תשס''ה

"הסיפורים ששמעתי על סבא חיזקו אותי מאוד לאורך כל הדרך", הוא מציין, "הם למעשה אלו שקירבו אותי ליהדות, ולכן, כשהבן שלי נהיה בן שלוש, הבנתי שאם אין בכל העיר תלמוד תורה שיקבל אותו, אז אני פשוט צריך לקחת לידיי את המיומנות שבה עסק סבא שלי ולהקים במו ידיי תלמוד תורה. כך החלטתי להרים את הכפפה".

 

עם שלושה תלמידים

הצעד הבא של הרב אזולאי היה באמצעות גישושים. "ניסיתי לברר מה המשמעות של הקמת תלמוד תורה בעיר ומה זה ידרוש ממני. בכל מקום שבו שאלתי אמרו לי שלא כדאי, גם בני משפחתי ניסו להוריד אותי מהרעיון שהיה נראה להם הזוי. אבל כנראה שתכונת העקשנות פיעמה בי ולא וויתרתי. באותם ימים גם ביקרתי אצל הרב יעקב חיים סופר מישיבת כף החיים וכן גם התייעצתי עם הרב ראובן אלבז מישיבת אור החיים ושניהם עודדו ודחפו אותי מאוד לבצע את החלטתי. אז קיבלתי את ההחלטה באופן סופי - לצאת למהלך".

עם הרב ראובן אלבז ראש ישיבת אור החייםעם הרב ראובן אלבז ראש ישיבת אור החיים

מבנה לא היה לרב אזולאי באותם ימים, אז הוא ביקש אישור לקיים את הלימודים בתוך חדר קטן בעזרת הנשים של בית הכנסת. את החדר הוא שיפץ מעט ולאחר שידע שיהיה לו היכן לאכסן את התלמידים, הוא הרשה לעצמו לפתוח את הרישום.

"הרישום לא היה גדול", הוא מציין, "למעשה, לשנת הלימודים הראשונה נרשמו רק הבן שלי ועוד שני ילדים, כולם בני שלוש-ארבע. אני הייתי גם המורה, גם המנהל, גם המלמד וגם המנגן, אה, סליחה וגם המנקה. כל בני המשפחה שלי צחקו על כך ובקרב החברים נחשבתי לבדיחה. כולם היו בטוחים במאת האחוזים שתלמוד התורה ייסגר עד מהרה".

הרב יעקב חיים סופר ראש ישיבת כף החיים הרב המכוון לתלמוד תורה דאז מבקר בתלמוד תורההרב יעקב חיים סופר ראש ישיבת כף החיים הרב המכוון לתלמוד תורה דאז מבקר בתלמוד תורה

אבל לא רק שהתלמוד תורה לא נסגר, אלא שמהר מאוד התחילו כולם להבחין בכך ששלושת הילדים הקטנים מגלים הישגים מופלאים, הם מספרים דברים מדהימים על פרשת השבוע על יד שולחן שבת וגם יודעים חשבון ועברית ומושגים שונים. "כשפרסמתי בסוף השנה שאני פותח עוד כיתה הצטרפו שישה תלמידים, ואז כבר החלטתי על פתיחת שתי כיתות נפרדות. צירפתי מלמד נוסף שילמד את הילדים מגיל חמש ומעלה ואני לימדתי את הילדים הצעירים יותר. במהלך אותה שנה הצטרפו אלינו גם תלמידים נוספים ולבסוף היו 15 ילדים – חצי אצלי וחצי אצל המלמד השני".

משנה לשנה המשיך התלמוד תורה להתרחב, נפתחה כיתה א' ואחר כך גם כיתה ב' ו-ג', וכך הלאה, שנה אחרי שנה, עד שלבסוף הפך התלמוד תורה למוסד עם מאה עשרים ילדים מגיל הגן ועד כיתה ח'.

במהלך השנים המשיך הרב אזולאי להתמקצע, סיים תואר ראשון ותואר שני בחינוך וגם פעל לחיזוק המשפחות המתגוררות בעיר. "הרגע של הסיפוק הגדול ביותר היה בשנה שעברה, כאשר יצאו מהתלמוד תורה שישה תלמידים נפלאים לישיבות הקדושות בטבריה, ירושלים ובית שמש", הוא אומר בהתרגשות. "בעזרת ה' גם השנה יצאו עוד ארבעה תלמידים מצוינים לישיבות בטבריה ובחדרה".

 

לאהוב את התורה דרך סיפור

במשך השנה האחרונה הרב אזולאי כבר לא מכהן בתפקיד מנהל התלמוד תורה בקריית שמונה. הוא בחר לקחת את הגישה הייחודית שיש לו לילדים ולנצל אותה לאפיק אחר - לכתיבת ספרים מיוחדים במינם. ספרים חינוכיים, בלשון קלה ובהירה, שילדים יכולים לאהוב.

"במשך כל השנים שהייתי מחנך שמתי לב לכך שניתן להשפיע על הילדים בצורה מאוד טובה כאשר מספרים להם סיפורים על דברי תורה. סיפורים כאלו יכולים להיות מועילים יותר מאשר כל שיעור חינוכי. ידעתי שאני רוצה לנצל זאת, אך עדיין לא היה ברור לי איך", הוא אומר וממשיך לספר: "בחג הפסח בשנה שעברה ישבתי עם משפחתי המורחבת סביב שולחן אחד. המשפחה מורכבת מחילוניים ומדתיים, וראיתי דבר מדהים – באמצעות חידות וסיפורים הצלחתי לרתק את כולם למדרשי יציאת מצרים. באותו רגע עלה במוחי הרעיון – לכתוב חוברת שתספר את סיפור יציאת מצרים מתחילתו ועד סופו, והכל באמצעות שאלות ותשובות. בסיום החוברת יופיע גם חידון לילדים עם 30 שאלות מצחיקות ומשעשעות".

שאלות ותשובות לליל הסדרשאלות ותשובות לליל הסדר

וכך הוא אכן עשה. הרב אזולאי הוציא 400 חוברות כאלו והן נחטפו מיד. "קיבלתי כל כך הרבה תגובות נלהבות", הוא מספר, "אנשים שהשתמשו בחוברות בליל הסדר אמרו לי שבפעם הראשונה הם הרגישו מה זה פסח בבית. היו גם כאלו שסיפרו שהילדים שלהם לא רצו לישון, אלא רק קראו את החוברות ושאלו שאלות".

חלפה מאז שנה ולקראת חג הפסח האחרון יצא הרב אזולאי עם מהדורה יותר מתוחכמת. "הפעם בחרתי להשתמש בגיבור בשם שמעון שהוא זה שמספר את סיפור עשר המכות.

סיפורי 10 המכותסיפורי 10 המכות

שמעון הוא כביכול ילד שנולד במצרים והוא מספר מנקודת מבטו על כל מה שהוא ראה בעת השעבוד וגם בזמן הגאולה. הכל בצורה משעשעת ומאוד מותחת. גם החוברת הזו נחטפה מיד מהמדפים. בעמוד האחרון של החוברת כתבתי כביכול בשמו של שמעון: 'נתראה בעזרת ה' בחג מתן תורה', ובימים אלו אני בעיצומה של העבודה על חוברת חדשה לחג השבועות, בה מספר שמעון את סיפור מתן תורה".

הרב אזולאי, מתוך עיסוק של שנים רבות כל כך בחינוך, איזה טיפ אתה יכול לתת לנו כהורים וכמחנכים?

"אני יכול לומר דבר אחד", הוא משיב, "אני חושב שהדבר הראשון במעלה שחשוב שיהיה אצל איש חינוך, ולא משנה אם מדובר בהורה או במורה, הוא האהבה לילדים. ילד חייב להרגיש שההורים והמחנכים אוהבים אותו. הוא צריך לדעת תמיד שגם אם מוטל עליו עונש, הדבר נעשה באמת ובתמים מתוך אהבה ורצון לחנכו. אני יכול להעיד מניסיון אישי שכאשר משוחחים עם הילד בשפה שלו ואוהבים אותו, אפשר לגלות אצלו תכונות מדהימות. תכונות שאף פעם לא מבחינים בהן בזמנים של כעס".

מתלבטים לגבי החינוך המומלץ לילדיכם? רוצים להתייעץ לגבי מוסדות חינוך תורניים הקרובים למקום מגוריכם? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות – 073-2221230, ונשמח לעזור.

תגיות:קריית שמונהחינוך ילדיםתלמוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה