זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: לכפר על הפגיעה

גם כאשר פגיעה באדם נעשית מסיבה מוצדקת, חשוב לפייס אותו. על אחת כמה וכמה כשמדובר בשלום בית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נאמר בתורה (בראשית א', ט"ז): "וַיַּעַשׂ אֱלֹקִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים. אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים".

ליישוב התמיהה מדוע הגדיר הכתוב תחילה את שני המאורות כגדולים, ואחר כך אמר שהאחד מאור גדול והשני מאור קטן, הביא רש"י את דברי חז"ל, וזו לשונו:

"המאורות הגדולים – שווים נבראו, ונתמעטה הלבנה על שקטרגה ואמרה אי אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד". "ואת הכוכבים – על ידי שמיעט את הלבנה, הרבה צבאיה, להפיס דעתה".

מהנהגה זו של הקב"ה למדים אנו מוסר השכל גדול, עד כמה יש להשקיע בפיוס הזולת שנפגע, גם כאשר הפגיעה בו הייתה מסיבה מוצדקת.

הפגיעה בלבנה הייתה בוודאי על פי הצדק האלוקי, שכל משפטיו אמת. ובכל זאת, משמע שללא צערה של הלבנה לא היה צורך בבריאת הכוכבים לעולם, ואלו נבראו רק כדי לפייסה. והשאירם הקב"ה לדורות עולם ברקיע השמים, לא רק כדי להמשיך לפייסה, שזה אפשר שכבר נרגעה מצערה, אלא כדי שנלמד אנו כמה צריך להשקיע כדי לפייס את הנעלב.

ואם לא די בכך, במסכת חולין (ס', ע"א) אמרו עוד, שכאשר ראה הקב"ה שעל אף שהרבה צבאיה לא התיישבה דעתה, אמר: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח!". "והיינו דאמר רבי שמעון בן לקיש: מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר בו לה' (במדבר כח", ט"ו: וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת לַה')? – אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח".

הקב"ה מבקש שיביאו כפרה עליו על שציער את הירח! דברים אלה בוודאי עומק רב יש בהם, אולם מוסר השכל גדול יש לנו ללמוד מהם לעצמינו, עד כמה חובה עלינו להשקיע בפיוס, גם באופן שהפגיעה נגרמה כתוצאה ממעשה נכון שהיה עלינו לעשות, וקל וחומר כאשר טעינו ולא צדקנו בעלבון שגרמנו לזולת, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבעל ואישה, ובשלום בית.

 

שקט נפשי

והנה עצות אחדות לאשה מהגאון הצדיק הרב שלמה וולבה זצ"ל, הנודע בגדולתו ובחכמתו ובקיאותו הרבה בנפש האדם:

"ככל שגדלה רמתו השכלית והמוסרית של הגבר, זקוק הוא ליותר זמנים של בדידות. אדם החושב קצת, אינו יכול להימצא תמיד בתוך חברה, הוא מרגיש לעתים קרובות הכרח פנימי להיות לבדו.

"חזקה עליך, שבחרת בחתן בעל רמה, ואם כן כמעט ודאי הוא שתתקלי לפעמים בתופעות כגון אלו: בן זוגך נמצא אתך בבית, ובכל זאת יש לך הרגשה, שהוא נעדר מן הבית; את מדברת אליו – והוא שומע בחצי אוזן, אינו נכנס לשיחה, תשובותיו קצרות, והוא לפעמים עושה רושם כאילו אינו מעוניין כלל בשיחה. בזמנים מעין אלו תדעי נאמנה, כי עתה הוא אחד הזמנים, בהם מעוניין הוא להישאר 'לבדו'.

"אל נא תחשדי בו שהוא אדיש כלפייך, או שהוא 'ברוגז'. אלא פשוט, הוא מוכרח לשעה קלה להיות עם עצמו. כמובן, אין זה, ואסור שזה יהיה, מצב תמידי, אבל לפעמים דרושות לו דקות של שקט נפשי – הדבר צריך להתקבל עליך גם אם זמנים אלו באים בדיוק כשיש לך משהו על הלב, שאת כה חפצה לשתף אותו ולהתחלק עמו. עם קצת רצון ובגרות, הבנה וסבלנות, ניתן לחסוך הרבה מהמתחים, הנובעים ממצבים שנאמרו לעיל ודומיהם".

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:פגיעהזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה