היסטוריה וארכיאולוגיה

למי שייכים תכשיטי הנשים בני 900 שנה, שהתגלו על יד מודיעין?

מצבור יוצא דופן של תכשיטי נשים בני 900 שנה התגלה במהלך חפירה של רשות העתיקות, יחד עם תלמידי בית ספר

  • כ"ו סיון התשע"ז
עגיל שנמצא בחפירה (צילום: ורד בוסידן / רשות העתיקות)עגיל שנמצא בחפירה (צילום: ורד בוסידן / רשות העתיקות)
אא

תלמידים מכיתות ד' – י"ב הופתעו לגלות מצבור של טבעות, צמידים, עגילים וסיכות שיער בנות 900 שנה. הממצאים התגלו במהלך חפירה של רשות העתיקות, בשיתוף עיריית מודיעין-מכבים-רעות, מנהלת בגבעת תיתורה בעיר חפירה ארכיאולוגית חינוכית וקהילתית.

על פי התוכנית, בכל יום מגיעה כיתה אחת מבית הספר לחפור באתר הארכיאולוגי, לצד גמלאים ומתנדבים תושבי העיר. מטרת החפירה היא לתת לתושבי העיר, בכל הגילאים, את ההזדמנות לחשוף את המורשת התרבותית של העיר שלהם, באופן ישיר ובלתי אמצעי.

גבעת תיתורה הוא אתר ארכיאולוגי ייחודי ומרתק בתחומי העיר מודיעין-מכבים-רעות. בחפירות ארכיאולוגיות שהתקיימו בגבעה בעבר, התגלו עדויות לחיים בה מהתקופה הכלקוליתית ועד לעת החדשה. הגבעה ממוקמת על הדרך הראשית שעלתה ממישור החוף לירושלים, והיא מוקפת בעמקים פוריים ששימשו לחקלאות, ושימשו לכלכלת תושבי הסביבה לאורך הדורות.

אברהם טנדלר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, מסביר כי "חשפנו מטבח קדום בו בישלו ואפו במשך מאות שנים במהלך ימי הביניים. במקום נמצאו טאבונים, סירי בישול, קנקנים, כלי הגשה ושולחן, שרידי מזון כגון גלעיני זיתים, קטניות, חרצני גפנים מפוחמים, וכן עצמות בעלי חיים".

תכשיטי <a class=נשים שנמצאו במטבח המגדל הצלבני (צילום: ורד בוסידן / רשות העתיקות)" src="https://storage.hidabroot.org/Graphics/Storage/114670.jpg" />תכשיטי נשים שנמצאו במטבח המגדל הצלבני (צילום: ורד בוסידן / רשות העתיקות)

טנדלר מוסיף כי "נראה שהבשלניות הקדומות לא נזהרו דיין עם התכשיטים שהן ענדו בזמן הבישול והאפייה, שכן בחפירה נמצאים תכשיטים רבים, חלקם עשויים ברונזה וכסף".

מרבית התכשיטים נמצאו על ידי מתי יוחננוף – ארכיאולוג מתנדב שמתמיד להגיע לחפירה. לדבריו "באתר כולו מצאנו חפצי מתכת רבים, ביניהם מטבעות, טבעות, צמידים וכלי איפור. ממצאים אלו מעידים על אופי פעילות המשויך באופן מסורתי לפעילות נשית ביתית״.

בימים אלה יוזמת עיריית מודיעין-מכבים-רעות הקמת פארק טבע עירוני בגבעת התיתורה, שמטרתו תהיה הנגשת הממצאים לקהל. ''נמשיך לעבוד בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים, בכדי שגבעת התיתורה תהפוך לאתר טבע עירוני נגיש לכולם ותהווה מקור ללמידה על האוצרות של האזור", הבטיח ראש העיר.

תגיות:ארכיאולוגיהעגיליםחפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה