זוגיות ושלום בית

לקראת השידור החי ב-21:00 - הרב זמיר כהן בעצות תורניות לשלום בית

הרב זמיר כהן בשתי עצות חשובות לבעל ולאשה. צפו הערב (חמישי), 21:00, באתר וערוץ הידברות, במשדר שבו יתארחו בין השאר מומחים לשלום בית, ויעבירו אליכם מידע ששווה זהב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת בריאת האדם, כאשר הקב"ה יצר את חוה מאדם הראשון, נאמר (בראשית ב', כ"א): "וַיַּפֵּל ה' אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן, וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה". ויש לשאול, מדוע הוצרך הקדוש ברוך-הוא להפיל תרדמה על אדם הראשון? וכי לא די בכך שיעשה לאדם הראשון "הרדמה מקומית"? והלא כל-יכול הוא?

מפרש רש"י: "שלא יראה חתיכת הבשר שממנו נבראת, ותתבזה עליו".

ומכאן יסוד גדול: על אף השאיפה לקרבה מרבית, על בני הזוג להציב גבולות למידת הפתיחות שביניהם (זאת ללא קשר לגבולות ההלכתיים בימי האיסור ובימי ההיתר), שכן פתיחות יתירה עלולה לפגום בהערכה ובחיבה ההדדית. לפיכך:

א. כל עוד אפשרי, יש לבני הזוג להיזהר מלראות ולהראות פצעים, פגמים ושאר דברי גנאי.

ב. כאשר האחד רואה במשנהו חסרון כלשהו, יעשה כל שבידו להתעלם מכך, ולהיות בבחינת 'וַיִּישָׁן'. להעלים עין ולא להתבונן בכך, אפילו במחשבתו.

המגיד מדובנא, הנודע בחריפותו ובמשליו, המשיל משל לאשה שהייתה פקחית מאד וטובת לב. אך דא עקא, שהייתה מכוערת מאד. יעצו לה השדכנים שתינשא לעיוור, כך הוא לא יראה את חסרונה. וכך עשתה. והיה בעלה העיוור שמח בה וגאה בחוכמתה ובשלל מעלותיה, עד שלא היה אדם מאושר ממנו. לימים, הגיע לעיירה רופא מומחה וטען שבידו תרופה שבכוחה לרפא עיוורים. מיד ניגש אליו אותו עיוור ושילם לו כסף רב, עד שריפא אותו. חזר לביתו שמח וטוב לב, אך כאשר הגיע לביתו וראה את אשתו, חשכו עיניו, ומאז הפכו חייו לחיי מרורים.

לעיתים, טוב לא לראות ולהיות שמח, מלראות ולהתעצב...  

 

עידודלקביעותעיתיםלתורה

עצה נפלאה נוספת להתמדת שלום הבית, מצידה של האישה, היא עידוד הבעל לקבוע עיתים לתורה מידי יום. בעל המשתתף מידי יום בשיעור תורה מקבל ידע, כלים וכוחות נפש להתמודד עם מצבים ומשברים רבים העלולים להתעורר בחיי הנישואין. זאת מלבד החיוב ההלכתי החל על כל יהודי לקבוע עיתים לתורה מידי יום, והעובדה שבאמצעות לימוד התורה של הבעל, זוכה האישה למעלות רוחניות רבות, וצוברת זכויות רבות לקום בתחיית המתים.

לימוד תורה בכל יום באופן קבוע, מלבד היותו מאיר את נשמת האדם, מטהר ומזכך אותו, וגם נעשה בכך שותף בקיום העולם (וכפי שהרחבנו בספר "מפתחות לחיים" פרק "האוצר הטמון ברגע"), יש בו גם ערך מוסף של רגיעה נפשית מהכל לחצי היום, וזה אחד התורמים המרכזיים לשלום הבית. שכן לימוד התורה דומה לפלס בנייה", בהיותו מיישר את העיוות העשוי להיווצר בנפש האדם במשך היום, מתוך ההתעסקות בענייני העולם החומרי על כל יצריו. דעתו של הלומד מקבלת השקפה נכונה והדרכה בהירה לעבודת המידות מתוך איזון נכון, ומתגלים בו לפתע כוחות ויכולת להשתמש בכלים נפלאים להתמודדות עם מצבים שונים המתעוררים בחיי היום יום, עד ההגעה לשלום בית אמיתי ולאושר בחיים.

אמנם אל לה לאשה לכפות את בעלה, או להכתיב לו, להשתתף בשיעורי תורה בניגוד לרצונו. אולם בידה לעודד אותו לכך באמצעות האמירה בסגנון הדברים הבאים: "טוב לי שאתה איתי בבית, ובפרט כשאתה גם עוזר בטיפול בילדים ובארגון הבית, אבל שמעתי על המעלה והזכות הגדולה והתועלת הרבה שיש בקביעות עיתים לתורה. אם אתה מעוניין להשתתף בשיעור תורה יומי באופן קבוע יום יום, אני מצדי מסכימה, שמחה ומברכת על כך.

מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן: המדריך המלא לנישואין מאושרים, לרכישה חייגו להידברות שופס: 073-222-12-50

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה