חדשות מדע וטכנולוגיה

האם יש לכם את הגן שמאפשר לקרוא מחשבות?

מכירים את האנשים שמסתכלים על אדם ויודעים מה הוא חושב וכיצד הוא מרגיש? היכולת הזו, חושף מחקר חדש, תלויה בגנים

  • י"ט סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קריאת מחשבות נשמעת לכם כמו פעילות מיסטית ובלתי ברורה? מחקר חדש הופך אותה להרבה פחות מובנת וארצית: היכולת לקרא מחשבות ורגשות של אדם על ידי התבוננות בעיניו, אומרים החוקרים, מקורה בנטייה גנטית.

כבר לפני עשרים שנה, קבוצת מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית פיתחו מבחן של 'אמפתיה קוגניטיבית'. הנסיינים שהשתתפו במחקר התבקשו לנחש על מה אדם חושב על בסיס התבוננות בעיניו בלבד. התוצאות הראו כי מדובר בכישרון ככל כישרון אחר: יש אנשים שטובים בזה יותר, ויש שפחות. נשים, בממוצע, הצליחו בניסוי הזה טוב יותר מגברים.

כיום, אותה קבוצת חוקרים עובדת עבור חברת הבדיקות הגנטיות האמריקאיות '23 ואני'. במחקר שכלל 89,000 נשים מרחבי העולם, החוקרים הגיעו לאותן תוצאות: יש טובים יותר ויש טובים פחות בקריאת מחשבות, ונשים, באופן כללי, טובות בכך מגברים. אבל הפעם, החוקרים עלו על ממצא נוסף: היכולת לקרוא מחשבות קשורה לווריאציות גנטיות מסוימות.

באופן מרתק, מסתבר שגנים שונים בגברים ובנשים אחראיים להצטיינות בקריאת מחשבות. כשמדובר בנשים, צוות המחקר גילה כי יש מתאם בין הצלחה רבה במבחני 'פיענוח העיניים' לבין שינויים גנטיים מסוימים על כרומוזום 3. השינויים הללו כוללים גן שפעיל במיוחד בסטריאטום, חלק במוח שממלא תפקיד חשוב באמפתיה קוגניטיבית. וריאציות של הגן שמנבאות הצלחה גדולה במבחני העיניים – הוכחו גם כמגדילות את הסטריאטום במוח.

"המחקר החדש הזה מוכיח שאמפתיה היא בחלקה גנטית", מסכמים החוקרים. "עם זאת, אסור לנו לשכוח את הגורמים החברתיים החשובים, כמו חינוך מוקדם וחווית הינקות, שתורמים להתפתחותה של אמפתיה".

תגיות:מחשבותחדשות מדעגנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה