זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: התייחסות נכונה לריב

איך אפשר לשקם יחסים אחרי מריבה, ואיך מונעים אותה להבא?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר מתפתח לראשונה ריב בין בני זוג, התחושה המידית היא לחץ ובהלה, ולעיתים אפילו תדהמה והלם.

"אנחנו רבנו?!", "הייתכן שהגעתי עם האדם הקרוב ביותר אלי לחילופי מהלומות מילוליים?".

אולם לאמיתו של דבר, יש להשתמש בכל ריב, בין ראשוני בין בהמשך הדרך, ככלי להעצמת שלום הבית. שהרי הריב הוא אמצעי שנוצר זה עתה להכיר ולדעת מה חשוב מאד לכל צד, עד כדי הנכונות לריב על הדבר, ולחשיבה חדשה ובונה כיצד נכון לנהוג מעתה כדי לא לעלות שוב על המוקש שגרם לריב הנוכחי.

מכוניות נוסעות בכביש. כל נהג חולף ברכבו על פני זולתו מבלי לשוחח עמו, ואף אינו מתייחס אליו כלל. מתי הם בכל זאת מדברים? כאשר רכב אחד התחכך ברכב השני ושרט אותו. שני הנהגים עוצרים בצד הדרך, מחליפים טלפונים ומשוחחים.

מה הביא אותם לשוחח? ההתנגשות!

עצה טובה, בפרט בשנה הראשונה, שבזמני מתח ואפילו ריב, יתבוננו בני הזוג בינם לבין עצמם בהיותם בעבודה או בכל מקום אחר שמחוץ לבית, במה שקרה, ויאמרו לעצמם: "הלא אין תועלת אמיתית בריב הזה. ואדרבה, עלי להתעורר במחשבה שאם דבר זה כל כך הציק לבעלי/אשתי, כנראה שלא ידעתי עד כמה זה חשוב לו/ה ונוגע בנפשו/ה עד כדי נכונות לריב עבור כך. ואם זה המצב, עלי להתאמץ יותר בעניין זה, להיזהר שלא לפגוע במה שחשוב לו/ה, ולשמחו/ה".

ועתה, מצד האישה למשל, אם בעלה פונה אליה ומבקש לשוחח במתינות על מה שקרה, הנה מה טוב. אך אם חולפות שעות רבות ולא מגיעה פנייה מצדו, תפנה אליו היא בטלפון, ותאמר לו ברוך ובנימה מתנצלת: "הרהרתי במה שקרה, וכנראה שלא שמתי לב עד כמה העניין הזה חשוב לך. אני מרגישה צורך להתנצל על צורת התגובה שלי. אשמח, אם תרצה, שנשב לשיחה לגבש תכנית לעתיד בעניין זה, כך שנדע מראש את מה שנסכם ביננו מעכשיו".

שיחת טלפון כזו, כבר מדליקה שביב של תקוה בלב הבעל, שהרי גם הוא אינו מעוניין בריב, וכאוב ממה שקרה. הוא בוודאי יענה בחיוב. כבר מצב רוחו משתנה והוא פונה לעיסוקיו בתחושה מרוממת ורגועה.

וכשהיא תפגוש את בעלה בשובו או בשובה מהעבודה, יתכן שתחוש במעט מתח באוויר, אבל חיוך קל מצידה והתעניינות בו ובשלומו, כבר תשפר את התחושה של שניהם.

ואם הוחלט לשוחח על מה שקרה, יישבו שניהם ברוגע במקום נעים ושקט, וישוחחו.

שיחה רגועה כזו, במקום שקט ובאווירה נעימה ומרגיעה, תוך כדי ליבון בוגר של הדבר שגרם לריב, בשילוב התנצלות עדינה והבטחה להשתדלות יתירה, יכולה להפוך את המשבר לכלי להעצמת האהבה והקשר שבין בני הזוג.

ועוד פרט חשוב. לקראת סיום השיחה, פני אליו ואמרי: "יש לי בקשה ממך. חשוב לי לדעת כיצד תעדיף שאתנהג או אגיב במקרה דומה, כאשר יפריע לי משהו אצלך". תשובתו הגלויה תחכים את האישה ותסייע לה רבות בהמשך החיים. וכל זה נכון גם להיפך, שיפנה הבעל לאשתו באותה בקשה.

ובפרט בשנה הראשונה לנישואין. זוהי ההזדמנות לדבר על הניגוד, ללבן ולהבין את מה שקרה, להפיק לקחים, ולגבש דרכי התמודדות נעימים ומועילים להבא.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:מריבותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה