לאישה

מי הבוס?

מיכל החליטה בנחישות להתגייס למשימה לגרום לשינוי ביחסו של הבוס שלה, על ידי עשיית עבודה פנימית בתוכה ומבלי לשוחח אתו כלל. לאחר שבוע של תרגול, התקשרה לבשר לי שקרה דבר מדהים

אא

"אני לא יכולה יותר עם הבוס שלי, כל פעם שהוא רואה אותי במסדרון, יש לו הערות וביקורת, נמאס לי ואני מיואשת", כך אמרה לי מיכל באחת מפגישותינו.

חייכתי אליה והשבתי: "אילו ידעת דרך שתמנע את הביקורת שלו ותאפשר לך להרגיש נינוחה לידו, היית משתמשת בה?" מיכל לא האמינה בכך.

כולנו נתקלים במצבים בהם קשה לנו עם אדם מסוים, ונראה שקשה להסתדר אתו, אז איך אנחנו יכולים לגרום לשינוי? בבחינת "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?" (ירמיהו יג, כג).

מיכל החליטה בנחישות להתגייס למשימה לגרום לשינוי ביחסו של הממונה כלפיה, ע"י עשיית עבודה פנימית בתוכה ומבלי לשוחח אתו כלל.

לאחר שבוע של תרגול, התקשרה לבשר לי שקרה דבר מדהים: היא פגשה אותו והוא חייך אליה ואמר לה מילה טובה "בחיים לא הייתי מאמינה שזה יקרה", אמרה לי בהתרגשות.

מה באמת קרה?

בפרשת "וירא" מלמדנו אברהם אבינו יסודות מעניינים לפיתוח מנהיגות ולשינוי מציאות:

ראשית, אפשר לפעול בניגוד לטבעו האמיתי של האדם, כשהדבר נצרך. אברהם, עמוד החסד, נפרד מלוט אחיינו, שולח את ישמעאל בנו למדבר, ועוקד את בנו יחידו יצחק, בלי להרהר אחרי מידותיו של הקב"ה. מעשים אלו אינם מתאימים לאופיו ואישיותו.

כיצד יכול אדם לפעול בניגוד לטבעו? אומר דוד המלך: "עם חסיד תתחסד, עם גבר תמים תתמם, עם נבר תתברר, ועם עקש תתפתל" (תהלים יח, כו). כלומר, יש לאדם יכולת להנהיג את כוחות נפשו. בדיוק כך פועלים אברהם אבינו ודוד המלך ע"ה המכונה "עדינו העצני", שכאשר הוא לומד תורה, הוא נעשה עדין כתולעת, וכאשר הוא יוצא למלחמה הוא מתקשה כמו עץ ללחום את מלחמות ה'.

שנית, התפילה. אברהם מתפלל על אנשי סדום, אבימלך, ישמעאל ועוד. תפילה = פתילה, התפילה מחברת בין האדם לבין הקב"ה. הקב"ה יודע מה אנחנו רוצים כמובן, אך אנחנו צריכים לעשות את המאמץ המזערי ולפתוח את פינו. "השם שפתי תפתח" גם על זה צריך להתפלל, להתפלל שיהיה לי כוח ורצון להתפלל. חז"ל אומרים: "איזהו חסיד – המתחסד עם קונו" (זהר חלק ב, קיד). הקב"ה מצפה לתפילתנו ושמח להיענות לה.

למה הדבר דומה? לאדם המצפה לקבל עזרה מגוף ציבורי כלשהו. המעט שמבקשים ממנו זה להגיש טופס.

תפילה היא כמו להגיש טופס לרשות העליונה – ה' יתברך. חברתי מיכל, שלא האמינה בכוחה לגרום לשינוי בהתנהגותו של הממונה כלפיה, השתמשה בתרגול שנתתי לה שכלל גם תפילה ובכך פעלה בניגוד לאופיה. היא חוותה מהפך, אי-שקט רב השתחרר, והיא מצליחה היום להרגיש נינוחה וחסרת מתח בנוכחותו של ה"אדם הקשה", ובכך זכתה להתגבר על  פחדים וספקנות הטבועים בה. מי שזוכה לכך, אשריו ואשרי חלקו, שכן זו עבודת השם שלנו, להתגבר על הטבע המוטבע, לסלק את קליפת עמלק מתוכנו, ולהיות כלי טהור ונקי לעבודתו יתברך.

ד"ר אהובה ניסן היא פסיכו-כירולוגית ומאמנת

תגיות:אימוןעבודת המידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה