כתבות מגזין

גר הצדק היפני גלעד קינן: "דווקא כשדחו אותי, אמרתי לעצמי שהיהדות היא האמת"

סיפור חייו של גר הצדק מיפן גלעד קינן, הוא אחד המדהימים שנתקלנו בהם. מה מביא בחור יפני צעיר, שהיה אז סטודנט לרפואה באחת המכללות היוקרתיות, להתעניין ב'נקודה הקטנה שעל המפה העולמית', שנקראת ישראל?

גלעד קינן (צילום: באדיבות גלעד קינן)גלעד קינן (צילום: באדיבות גלעד קינן)
אא

סיפור חייו של גר הצדק מיפן גלעד קינן, הוא אחד המדהימים שנתקלנו בהם. מה מביא בחור יפני צעיר, שהיה אז סטודנט לרפואה באחת המכללות היוקרתיות, להתעניין ב'נקודה הקטנה שעל המפה העולמית', שנקראת ישראל?

קינן נולד לפני 50 שנה לזוג הורים אדריכלים ממעמד אמיד, בעיר אוסאקה - הנחשבת לעיר השלישית הגדולה ביותר ביפן. הוריו, כמו רוב היפנים, לא נמנו על אף דת. "היפנים כעם, לא מאמינים בשום דבר", מספר קינן בראיון ל'כל ישראל'. "יש כאלה שמנסים להראות שיש שם כמה דתות, אבל זה נובע רק מאינטרסים ופוליטיקה", הוא אומר.

ומשכך, סיכוייו להכיר את היהדות לעומקה, היו קטנים לכתחילה, אך לא בלתי אפשריים. "בגיל 20, במהלך לימודי הרפואה, התחלתי ללמוד את שפת האנגלית בבית ספר מסוים, שבו לימדו מורים מכל העולם", הוא משחזר.

שם, קינן שם לב לדבר מעניין: כמעט כל המרצים שהגיעו ממדינות אחרות, גינו את המדינה שלהם וסיפרו על מגרעותיה הפוליטיות והאחרות, חוץ ממורה אחד. "המורה הזה תמיד דיבר על המדינה שלו דברים טובים, וסיפר על האנשים הנפלאים שגרים בה ועל הנופים היפים של המדינה ממנה הוא הגיע. הוקסמתי מהסיפורים שהוא סיפר, כי לפני כן מעולם לא שמעתי על ישראל, ובזכותו הכרתי אותה".

בהמשך, קינן שם לב לעוד עובדה מדהימה. "שמתי לב שהמורה הזה, שהיה יהודי מסורתי, תמיד אומר בשטף דבריו ברוך ה' או בעזרת ה', בעברית. פעם אזרתי אומץ ושאלתי אותה מה המשמעות שלהן, וכשהוא הסביר לי מה זה אומר – שמחתי מאוד. שמחתי מפני שכבר בתקופה שלפני כן, הגעתי למסקנה שאדם חייב להאמין, ובלי זה – חייו לא חיים.

"מצד שני, התרחקתי מכל הדתות בעולם, כי ראיתי שאנשים שמאמינים ואדוקים בדת שלהם, הם בדרך כלל מאוד משונים ומוזרים".

 

"תוך שנתיים כל הספרייה שלי התמלאה בספרים על יהדות"

זו הייתה הפעם הראשונה שבה התוודע אל אנשים שמאמינים בדת שלהם, ובכל זאת נשארים נורמאליים ומתנהגים 'כבני אדם'. וכמי שתמיד תר אחר האמת, זה היה הרגע בו הרגיש עניין וסקרנות להתחיל לחקור את הדת היהודית. "יום אחד נכנסתי לחנות ספרים וחיפשתי ספר מסוים, ופתאום מצאתי ספר שקשור ליהדות. עיינתי בו וגיליתי ספר מרתק על ההיסטוריה של העם היהודי, ממתן תורה וקריעת ים סוף ועד לדורות האחרונים.

"התחלתי לקרוא ולקרוא בו, וקניתי אותו מיד. לאחר שסיימתי אותו, גיליתי שיש עוד המון ספרים שקשורים ליהדות בשפה היפנית, והתחלתי לקנות עוד ועוד ספרים על יהדות עד שבתוך שנה וחצי-שנתיים, כל הספרייה שלי התמלאה בספרי יהדות. למדתי תנ"ך, משניות וגמרא – הכל בשפה היפנית".

אבל כל זה עדיין היה בגדר אנתרופולוגיה. מתי זנח ה'אנתרופולוג' את משקפת המחקר, ועבר לחיות עם ה'שבט' שחקר? "במשך תקופה ארוכה קראתי וקראתי, אבל עדיין לא התכוונתי להתגייר", מספר קינן. "עד שנתקלתי במאמר אחד בגמרא, על גרים. שם קראתי שגר שרוצה להתגייר, לא מקבלים אותו מיד אלא דוחים אותו ושואלים אותו 'מה ראית באומה הנרדפת ומלאת הייסורים הזו', כדי להצטרף אליה? אז אומרים לו שלא כדאי לו, ומנסים 'להוריד אותו מהרעיון. אבל דווקא שם, אמרתי לעצמי: זו האמת! כי האמת לא צריכה לשכנע אנשים להצטרף אליה".

מיד לאחר מכן קיבל קינן החלטה חד סיטרית להצטרף לעם היהודי, ולהתגייר. אלא שאז היכתה בפניו השאלה: 'איך עושים את זה?". "לא הכרתי יהודים ולא ידעתי כלום. צלצלתי לטלפונים שהיו רשומים בכל הספרים, אבל אף אחד לא ידע להגיד לי מה עליי לעשות כדי להתגייר, עד שבסוף מישהו אמר לי שאני צריך לנסוע בשביל זה לארץ ישראל. שם, כך הסביר לי, אתה תלמד במשך כמה חודשים, ואז יהיה לך מבחן".

 

"הייתה לי אמונה שלמרות שאני עוזב עבודה טובה, הקב"ה ימציא לי עבודה אחרת"

ואז התחילו החששות לנקר במוחו. "כששמעתי שמדובר בכזה תהליך מורכב, ממש נכנסתי לדיכאון. אני לתומי חשבתי שאפשר להתגייר ביפן אחרי מבחן של יום אחד וזהו, ופתאום אומרים לי שצריך לנסוע לישראל?

"לפני כן, מעולם לא יצאתי מיפן וגם לא חלמתי לעזוב את העבודה שלי – דבר שהיה קורה אוטומטית אם הייתי נוסע לנסיעה ממושכת מחוץ ליפן. במציאות של יפן, עד שמתקבלים לעבודה, לא עוזבים אותה. ופתאום אומרים לי שאני צריך לבקש חופש לכמה חודשים מהעבודה. זה היה דבר שהיה רחוק מאוד מהמציאות שלי".

מלבד זאת, הייתה גם השאלה איך ישיג כסף רב לטיסה ולשהייה בארץ, במשך תקופה בלתי מוגבלת. "אתם כבר יכולים להבין לבד, שההורים שלי לא ממש עודדו את זה. הרגשתי שכל העולם חשך עליי, אבל ההרגשה הזאת התפוגגה די מהר, כשה' נתן לי רעיון אחר: מכיוון שעבדתי באותה עבודה כבר כמה שנים, חשבתי לעצמי שאם אעזוב אותה כעת אקבל סכום מכובד של פיצויים שיספיק לי לשהייה בארץ לכל אותה תקופה, והחלטתי לנסוע. הייתה לי אמונה שלמרות שאני עוזב את העבודה – כשאחזור, הקב"ה כבר ימציא לי עבודה טובה אחרת".

וכך היה. "כשהגעתי לארץ, צלצלתי למורה שלי והוא שמח מאוד לפגוש אותי. סיפרתי לו את כל מה שעבר עליי בכמה השנים האחרונות, ואמרתי לו שאני רוצה להתגייר. הוא ומשפחתו קיבלו אותי בסבר פנים יפות, ודאגו לי מאז להכול".

אותו יהודי יקר ואשתו, ליוו את קינן בכל תהליך הגיור בבית הדין באשדוד, וחודשים ספורים לאחר הגיור אף הובילו אותו לחתונה עם רעייתו, בעלת תשובה ישראלית.

25 שנה עברו מאז. בני הזוג קינן גרים כיום בבית שמש, והפכו לחסידי ברסלב. קינן מועסק כטכנאי רנטגן ולפני כשנתיים הוציא לאור את הביוגרפיה שלו בשפה היפנית, זאת על מנת לקרב ליהדות יפנים שאף הם מתמודדים עם השאלות שהיו לו על היהדות. 

תגיות:יהדותיפןגרי צדקבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה