היסטוריה

נחשף: ברגע האחרון נמנעה ישראל מלפוצץ מתקן גרעיני

חמישים שנה אחרי מלחמת ששת הימים, נחשף כי ישראל תכננה לפוצץ מתקן גרעיני על הר בחצי האי סיני

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלו, בהם מציינים 50 שנה למלחמת ששת הימים, נחשף נתון מרעיש ובלתי ידוע על המלחמה: מסתבר כי רגע לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, הכינה מדינת ישראל מתקן גרעיני, ותכננה לפוצץ אותו על הר בחצי האי סיני, במידה ותפסיד במלחמה.

העיתון 'ניו יורק טיימס' היה זה שחשף השבוע את הדברים. גם בידיעות אחרונות ציינו כי הם ידעו על כך, לאחר שהאיש מאחורי התכנית – תת אלוף בדימוס יצחק יעקב (יצה) ז"ל, סיפר עליה כבר לפני כ-16 שנה בראיון לחוקר מדיניות הגרעין ד"ר אבנר כהן ולכתב העיתון ד"ר רונן ברגמן.

בשיחה המוקלטת שד"ר כהן העביר לידי הניו יורק טיימס, ניתן לשמוע את יצה אומר: "יש לך אויב, והוא אומר שהוא עומד לזרוק אותך לים, אז אתה מאמין לו. ואיך אתה יכול לעצור אותו? רק כאשר אתה מפחיד אותו. המטרה הייתה ליצור מצב חדש בשטח, כזה שיכריח את המעצמות הגדולות להתערב, או שייאלץ את המצרים לעצור ולומר: 'רגע, לא התכוונו לזה'. בקיצור – המטרה הייתה לשנות את התמונה".

עוד סיפר יצה על כך שהאתר שנבחר לפיצוץ המטען היה פסגת הרים, במרחק של כ-12 קילומטרים מבסיס מצרי. על פי התכנית, היו אמורים לשלוח כוח צנחנים קטן כדי ליצור הסחת דעת של הצבא המצרי באזור, וכך לאפשר לצוות להכין את הפיצוץ הגרעיני. לאחר מכן היו צפויים לנחות שני מטוסים גדולים ולהביא את המטען, שבמידה והיה מתפוצץ היה בוודאי גורם לנזק רב. על פי ההערכה - ענני הפטרייה היו נראים עד קהיר.

יצה ציין בראיונות שנחשפו כי הוא חשש מכך שהוא והצוות שלו לא ישרדו את הפיצוץ, אך למרות זאת היה נחוש בדעתו שישראל תבצע את הפיצוץ בכל מקרה, גם אחרי שניצחה כבר במלחמה.

זה המקום לציין כי לאחר שחשף יצה את הפרטים הנ"ל הוא נעצר והואשם בכך שחשף בפני עיתונאי את סודות האטום של ישראל, אך לאחר שהועמד לדין, הוא הורשע בעבירה קלה יותר. 

תגיות:מלחמת ששת הימיםגרעיניסיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה