טורים נשיים

תאהב את עצמך, אתה הכי טוב בדיוק כמו שאתה

המחשבה שאיננו טובים מספיק היא עצה של היצר הרע. נכון, לכל אחד יש על מה לעבוד ובמה להשתפר, אבל קודם כל אנחנו צריכים לאהוב את עצמנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קרובת משפחה שלי אמרה לי לאחרונה שאני אנטיפטית, ולפני שהספקתי להגיב היא הוסיפה: "כך זה נראה מהצד לאלה שאינם מכירים אותך". היא צודקת. נבראתי עם תווי פנים רציניים, וכל חיי כל מי שהביט בי מהצד חשב שאני סנובית מתנשאת שחושבת שהיא שולטת בעולם. אבל אחרי שמכירים אותי, מבינים שזה רק למראית עין, ושבתוכי אני רכה ורגישה עם לב גדול שאוהב לעזור לאנשים. במשך שנים כעסתי על עצמי שאיני מחייכת מספיק, שאנשים חושבים שאיני אוהבת אותם כי אני לא מראה כלפיהם חיבה יתרה. זה לא שאני אדם קר חלילה, אבל ברוב הזמן אני לובשת על עצמי ארשת פנים רצינית. ככה השם ברא את תווי הפנים שלי, אבל במשך שנים רדפתי את עצמי על זה, הרגשתי לא טובה מספיק, הייתי מביטה על אנשים שהם מלאי שמחת חיים ומחייכים ב- 90% מהזמן, והייתי מקנאה בהם. "למה הם יכולים ואני לא?".

אתה כמו שאתה כי ככה השם רצה לברוא אותך. מה שיש באחרים – אין בך, אך גם מה שיש בך – אין באחרים... שרפתי שנים על הכעס העצמי הזה, על ההתבוננות הבלתי פוסקת בחסרונות שלי, על ההתעסקות היומיומית בכמה עוד עבודה יש לי לעשות כדי להשתפר, בכך שאני יכולה גם אחרת. שנים של רדיפות בלתי פוסקות אחר משהו שאני אמורה לחבק – הצורה בה נבראתי, אותה צורה נהדרת שאינה מושלמת, אך מובילה אותי לתכלית של חיי, לתיקון שלי.

אדם חייב לדעת שהוא בא לעולם הזה כדי לעבוד. לא הגענו הנה כדי לנוח על זרי דפנה ולהעביר את היום בהנאות העולם הזה, שגם ככה אינן ממלאות את החוסר שאנו חשים. אך כדי לדעת על מה עליו לעבוד, את מה עליו לשנות ולשפר, במה הוא צריך להתייעל ולהתעלות – הוא חייב קודם כל לקבל את עצמו! לאהוב את עצמו! אין דבר כזה אדם מושלם, ואל תיפלו לתצוגת השקרים שמוצגת בפנינו בכל יום בכל מקום – אנשים לובשים על עצמם לא פעם תחפושת שגורמת לכם להאמין שהם הרבה יותר טובים ואיכותיים מכם, שהם אנשים הרבה יותר שמחים מכם, הרבה יותר מוצלחים, שיש להם תכונות אופי מושלמות, ממש כלילי המעלות! זו הדרך של אנשים להסתיר את הפגמים שלהם, פגמים שקיימים בכל אחד מאיתנו. הדרך היחידה להכיר אדם – זה לחיות איתו ואותו. רק אדם שאתם מכירים במשך שנים ארוכות והוא חי לצידכם כאדם קרוב, רק אותו תוכלו באמת להכיר על כל צדדיו. אז אנחנו פוגשים אנשים בכל מיני צמתים בחיינו, ביומיום או בכלל, ומצליחים לאבד את הביטחון העצמי שלנו רק כי הם נראים טוב יותר, בעלי חוש הומור גדול משלנו, חכמים מאיתנו, מוצלחים מאיתנו, עשירים מאיתנו או נחמדים מאיתנו. "הלוואי והייתי כמוהו", אתה אומר לעצמך בסתר ליבך, "חבל שאני לא יכול להיות כזה מוצלח".

אח שלי, אתה הכי מוצלח שיש! כן, כמו שאתה! איך אני יודעת? כי זה מה שהשם רצה, והוא לא עושה טעויות. אם הוא ברא אותך ככה, סימן שזה הכי טוב בשבילך. תפסיק להסתכל על אחרים, לכל אחד יש הדרך שלו והתכלית אליה הוא צריך להגיע, כל אחד עם מסלול משלו וכלים שקיבל על מנת להגיע לייעודו. אינך יודע מה הוא עבר או עתיד לעבור, וזה גם כלל לא רלוונטי. מה שהכי חשוב זה המסלול שלך, הכלים שלך, כל מה שאתה – זה הכי טוב בשבילך.

אין ספק שיש לנו הרבה מה לשנות בעצמנו. אני, למשל, צריכה להשתדל לחייך קצת יותר (מאז שחזרתי בתשובה אני מחייכת הרבה יותר, זה בטוח). בערב הנשים הראשון שהעברתי לפני כשנה, מישהי שלא ממש הכירה אותי, פנתה אלי ממש בתחילת הערב ואמרה לי בלחש: "את רצינית מדי, תחייכי!". לא הגבתי, והמשכתי הלאה. בסוף הערב היא ניגשה אלי ואמרה לי: "סליחה שהערתי לך. נכון, את לא האדם הכי חייכן בעולם, אבל מה שאת נתת לי היום זה הרבה יותר מחיוך...". אדם חייב לדעת להכיר באיכויות שלו, בדברים הטובים שיש בו. יש לך דברים מדהימים בתוכך, יהודי יקר, אתה רק צריך לזהות אותם. אז אתה לא הכי מוצלח בדבר מסוים, אבל אתה מוצלח במשהו אחר. תתרכז בזה, תשמח בזה! לכל אדם יש כישרון כלשהו, כל אחד קיבל שק מתנות משלו, ואין שק שדומה לחברו. תהיה שמח במה שאתה עכשיו, לא במה שהיית או במה שאתה אולי עתיד להיות. תמיד תביט קדימה, תמיד תשאף להתקדם, לצמוח, לגדול, להתבגר, ללמוד, להשתפר, תמיד תשאף למעלה. אבל עכשיו, ברגע זה ממש, בורא עולם אומר לך: "אני אוהב אותך, אז למה אתה לא אוהב את עצמך? אני שמח בך, אז למה אתה רודף את עצמך?! אני אוהב אותך עכשיו, כמו שאתה!".

היצר הרע משכנע אותנו לא פעם שאנו לא מספיק טובים, שאנחנו כישלון מהלך, שטבועים בנו דברים שעוצרים אותנו מלהתקדם. ובכן, אין זה רחוק מהאמת, כי אכן יש בנו דברים שאנו צריכים לעבוד עליהם ולשנותם כדי להמשיך קדימה. וכן, נכון, זה כלל לא קל לעשות את השינויים האלה בעצמנו. אך אם אדם יודע ומבין שהוא הגיע לעולם הזה כדי לעבוד, ושהתמורה שהוא יקבל שווה את המאמץ, הוא לא יחכה אפילו עוד יום אחד, הוא יתחיל לעבוד על עצמו עוד היום! אתה תשנה את הטבע שלך, והשם ישנה את הטבע בשבילך. עם זאת, זה שיש בך דברים שאתה צריך לשנות, אין זה אומר שאתה כישלון כלל וכלל, שהרי גם ההצלחה וגם הכישלון – מאת השם יתברך הם ושניהם יובילו אותך כך או כך למקום הכי טוב בשבילך. אין רע אצל הקב"ה לעולם. אל תיתן ליצר הרע לשכנע אותך שאתה לא טוב מספיק, לא חכם מספיק או לא מוצלח מספיק. תפקידו של היצר להפיל אותך לעצבות ולרדיפה עצמית, שהם גדולים יותר מכל העברות! תהיה חזק, תביט על כל הדברים המופלאים שיש בתוכך, על המתנות היקרות בהן התברכת, על התכונות הנפלאות, הכשרונות המיוחדים והמידות הטובות שקיבלת במתנה, ותהיה שמח בהם. את מה שצריך לתקן – עוד תתקן בעזרתו יתברך, לאן שאתה צריך להגיע – עוד תגיע, וכדאי להתחיל לעבוד על זה עוד היום, אך לפני הכל תלמד להעריך את עצמך, את העוצמות שבך, את הנשמה היהודית הטהורה המפעמת בתוכך. יש בך חלק אלוקה ממעל, אנחנו חלק ממנו, ורק על זה אנחנו צריכים להיות הכי שמחים בעולם...

אדם צריך לדעת לקבל ביקורת במטרה לבנות אותו, ולא במטרה לשבור אותו. אם מעירים לך על דבר כלשהו, קבל זאת בשמחה, קבל את זה כהארה ולא כהערה והשתמש בזה לטובתך, לשיפור העצמי שלך. זכור שכל אדם הוא כלי בידיו של הקב"ה, אז אם בן הזוג מעיר לך, או אחד מהוריך, חבריך או קרוביך – זה הקב"ה בכבודו ובעצמו מדבר מפיהם. קבל את ההארה, באהבה ודע שזה רק לטובתך. קשה לך לעבוד על המידה הזאת שאתה צריך לתקן בעצמך? קשה לך לשלוט על תאווה זו או אחרת? לאט לאט, אל תכעס על עצמך כשאתה נכשל במידה רעה או חוטא. נכון, יש לאדם בחירה לפני מעשה, אך דע שאחרי המעשה יש רק אמונה, שגם זה שנכשלת זה מאת השם יתברך. קבל את זה באהבה, עשה על זה תשובה (תתחרט, תבקש מחילה מהבורא וקבל על עצמך לא לחזור על זה) והמשך קדימה. אל תיפול לעצבות – זה מה שהיצר הרע רוצה! תתפלל לבורא יתברך שייתן לך את הכוח לתקן את המידות הרעות, כוח לעמוד בניסיונות וכוח לשלוט בתאוות שלך, ואט אט אתה תראה כיצד משמיים עוזרים לך בכל מה שתבקש. אתה רק צריך לרצות בזה. "בדרך בה אדם רוצה לילך – מוליכין אותו" (חז"ל).

אדם חייב לדעת בכל רגע נתון שהשם אוהב אותו כמו שהוא, ומה שהוא זה הכי טוב בשבילו. זה רצונו של זה שברא אותו, וזה שברא אותך לעולם לא יפגע בך.

תגיות:עבודה עצמיתאהבה עצמית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה